Οχι μόνο δεν καταργεί ο υπουργός Παιδείας τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, αλλά τώρα τις διπλασιάζει! Ετσι, προσθέτει και τις ενδοσχολικές εξετάσεις στο διαγωνιστικό βάρος των υποψηφίων για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της χώρας, με τη μορφή «μίνι» Πανελλαδικών στη μέση της σχολικής χρονιάς…
Σύμφωνα με την πρόταση Γαβρόγλου, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου στο μέλλον θα δίνουν δύο φορές τον χρόνο εθνικού τύπου εξετάσεις (στο τέλος Ιανουαρίου στα διαγωνίσματα τετραμήνου και τον Ιούνιο σε τέσσερα επιλογής, ανάλογα με την επιστημονική κατεύθυνση κάθε υποψηφίου). Κατ’ επέκταση, το νέο σύστημα που προτείνει το υπουργείο Παιδείας δεν περιορίζει τις εξεταστικές διαδικασίες, αλλά αντιθέτως… γεμίζει το Λύκειο με εξετάσεις, τεστ και αξιολογήσεις.
Μάλιστα, προβλέπεται τώρα και ηλεκτρονικό «σύστημα διόρθωσης των γραπτών» για τις ενδοσχολικές εξετάσεις του πρώτου τετραμήνου της Γ’ Λυκείου, το οποίο ωστόσο πιθανότατα θα γίνεται χωρίς επιτηρητές από άλλα σχολεία ή την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, οπότε τίθεται υπό αμφισβήτηση και ο αδιάβλητος χαρακτήρας της διαδικασίας.
Με την κυβέρνηση έτοιμη να βάλει… αυτογκόλ, καθώς άλλα δήλωνε ώς σήμερα ο Πρωθυπουργός, άλλα ο υπουργός Παιδείας, άλλα οι εκπρόσωποι του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου άκουσαν χθες μια πρώτη περιγραφή του νέου εξεταστικού συστήματος, η νομοθέτηση του οποίου όμως είναι πιθανό να αργήσει μερικούς μήνες ακόμη και η εφαρμογή του πολύ περισσότερο.
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ. Μεταξύ των παραπάνω, ο υπουργός Παιδείας εισηγείται να γίνει υποχρεωτικές από τους μαθητές που μπαίνουν φέτος στο Λύκειο η Α’ και η Β’ Τάξη του, με προοπτική σύντομα να γίνουν ακόμη υποχρεωτικά το Προνήπιο στην αρχή της εκπαιδευτικής διαδικασίας και η Γ’ Λυκείου στο τέλος της. Με λίγα λόγια, η κυβέρνηση από τη μια πλευρά δίνει ψήφο στους 17ρηδες και τους κρίνει ώριμους να αποφασίζουν για το μέλλον της χώρας, αλλά τους αφαιρεί τη δυνατότητα να αποφασίζουν για το δικό τους μέλλον, καθώς τους υποχρεώνει να παρακολουθήσουν ώς το τέλος του το Λύκειο.
Ολα τα παραπάνω θα τεθούν σε μια δημόσια διαβούλευση, την οποία και φαίνεται ότι ο υπουργός Παιδείας θα χρησιμοποιήσει ως σανίδα σωτηρίας για να γλιτώσει από τις συμπληγάδες πέτρες της νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας του.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ. Ετσι, η πρόταση του υπουργού Παιδείας για το νέο εξεταστικό σύστημα περιγράφεται στα εξής:
– Η ολοκλήρωση των εγκύκλιων σπουδών των μαθητών θα γίνεται στη Β’ Τάξη του Λυκείου, ενώ η τελευταία τάξη του Λυκείου θα συνδέεται τυπικά και ουσιαστικά μόνο με την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας.
– Η Α’ Τάξη του Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου θα αποτελεί συνέχεια του Γυμνασίου (όπως άλλωστε πρότεινε η Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία υπό τον καθηγητή Αντώνη Λιάκο), δηλαδή σχεδόν όλα τα μαθήματα είναι υποχρεωτικά για όλους.
– Η Β’ Τάξη είναι μια «μεταβατική τάξη», όπου θα προβλέπονται περισσότερα μαθήματα επιλογής (στο Γενικό Λύκειο με τη μορφή επιλογών εμβάθυνσης, στο Επαγγελματικό Λύκειο με τη μορφή μαθημάτων τομέα).
– Στη Γ’ Τάξη, που είναι τάξη προπαρασκευαστική για το Πανεπιστήμιο, θα υπάρχουν λίγες διδακτικές ώρες σε κοινά για όλους μαθήματα. Οπότε λιγότερα μαθήματα, όπως έχει ήδη γραφτεί, που θα διδάσκονται περισσότερες ώρες (4ωρα ή 6ωρα).
Το απολυτήριο θα προκύπτει, σε ένα ποσοστό, από τους βαθμούς των δύο τετραμήνων. Οι βαθμοί των τετραμήνων θα λαμβάνουν υπόψη τη συνολική συμμετοχή στην τάξη, καθώς και το διαγώνισμα πρώτου τετραμήνου, το οποίο θα γίνεται σε όλα τα σχολεία συγκεκριμένη ημέρα για κάθε μάθημα, με θέματα που καταθέτουν σε ειδική πλατφόρμα τα χαράματα της ίδιας ημέρας επιτροπές εκπαιδευτικών από όλες τις περιφέρειες και με αυτόματη διόρθωση των απαντήσεων. Θα λαμβάνεται υπόψη ακόμη μία εργασία που θα πραγματοποιείται για κάθε μάθημα εντός του σχολείου με καθοδήγηση εκπαιδευτικών και θα κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα, όπου θα βαθμολογείται ανώνυμα από αξιολογητές ειδικού μητρώου.
– Σε ένα ποσοστό, από τους βαθμούς των «Πανελλαδικών» του Ιουνίου που θα γίνονται ενδοσχολικά και θα διορθώνονται ανώνυμα.
Για την εισαγωγή σε ΑΕΙ – ΤΕΙ.
– Εθνικού τύπου εξετάσεις θα γίνονται δύο φορές τον χρόνο: τέλος Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου) και τον Ιούνιο. Τα διαγωνίσματα του Ιανουαρίου θα συμμετέχουν στον βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνο αν βελτιώνουν τον βαθμό του Ιουνίου.
– Ο βαθμός πρόσβασης θα προκύπτει από εθνικές εξετάσεις και από τον βαθμό του απολυτηρίου. Την πρώτη χρονιά εφαρμογής, η συμμετοχή του απολυτηρίου στον βαθμό πρόσβασης θα είναι περιορισμένη (μέγιστο 20%) και σταδιακά θα αυξάνεται, καθώς θα εμπεδώνεται η εμπιστοσύνη στην ενδοσχολική αξιολόγηση.
– Οι νέες «Πανελλαδικές» του Ιουνίου αφορούν τέσσερα μαθήματα. Πλην της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, που είναι μάθημα κοινό για όλους, τα υπόλοιπα τρία είναι μαθήματα εμβάθυνσης που επιλέγει κάθε μαθητής.