Αντιρρήσεις για το πολυνομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Εργασίας, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, προβάλλουν οι θεσμοί. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ενστάσεις αφορούν κυρίως την αναγνώριση πλασματικών ετών στους αγρότεςκαι τηνεπέκταση στο Δημόσιο του πλαφόν των περικοπών συντάξεων στις πρόωρες αποχωρήσεις.Δυσφορία, όμως, έχει ήδη εκδηλωθεί, σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές, και για εξαγγελίες που έχει ήδη κάνει ή προετοιμάζει η κυβέρνηση αναφορικά με την κατάργηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο κρασί και το πάγωμα των αυξήσεων ΦΠΑ σε 32 νησιά του Αιγαίου. Τέτοιες κινήσεις θεωρούνται μονομερείς ενέργειες από τους δανειστές χωρίς να είναι σαφές ακόμη το μέγεθος των τριβών που μπορούν να προκαλέσουν ενόψει της έναρξης της τρίτης αξιολόγησης. Στη συνεδρίαση του EuroWorking Group στις 4 Σεπτεμβρίου, λίγες μέρες πριν από την άνοδο του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, εκτιμάται ότι θα τεθούν επί τάπητος τα ζητήματα αυτά.
Από την πλευρά τους πάντως κύκλοι του υπουργείου Εργασίας ανέφεραν χθες ότι το νομοσχέδιο έχει την έγκριση των θεσμών. Σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, ακόμα και η διάταξη που αφορά τη μείωση έως 30% των συντάξεων στο Δημόσιο για περιπτώσεις πρόωρης συνταξιοδότησης, καθώς σε διαφορετική περίπτωση υπήρχε ο κίνδυνος μείωσης άνω του 45%, προέκυψε ύστερα από διαπραγμάτευση με τους θεσμούς όλο το προηγούμενο διάστημα. Οι δυο επίμαχες διατάξεις προβλέπουν τα εξής:
1. Θα εφαρμόζεται και στους ασφαλισμένους του Δημοσίου διάταξη που ισχύει για τον ιδιωτικό τομέα και ορίζει ότι το ποσοστό μείωσης της σύνταξης δεν δύναται να υπερβαίνει το 30%, ακόμα και στην περίπτωση που η πρόωρη αποχώρηση υπερβαίνει τα 5 έτη. Ετσι, ενώ δημόσιος υπάλληλος που θα ελάμβανε πλήρη σύνταξη σε ηλικία 65 και 6 μηνών (και με βάση τις μεταβατικές διατάξεις δικαιούται να συνταξιοδοτηθεί πρόωρα στα 58, δηλαδή νωρίτερα κατά 7 έτη και 6 μήνες) θα είχε μείωση του ποσού της σύνταξης 45% και επιπλέον ποινή μείωσης 10% επί του μειωμένου ποσού μέχρι τη συμπλήρωση της ηλικίας των 65 ετών, με τη νέα διάταξη το ανώτατο ποσοστό περικοπής περιορίζεται στο 30%. Επίσης καταργείται η παραγραφή του δικαιώματος σύνταξης για υπαλλήλους του Δημοσίου, εφόσον δεν έχει εκδοθεί η συνταξιοδοτική απόφαση εντός τριετίας.
2. Δίνεται ακόμη η δυνατότητα αναγνώρισης έως και 7 πλασματικών ετών στους αγρότες με χαμηλό αντίτιμο. Δηλαδή η εξαγορά θα γίνεται στο 20% επί του κατώτατου ασφαλιστέου εισοδήματος, ήτοι το 70% του κατώτατου μισθού. Υπολογίζεται ότι η εξαγορά των πλασματικών ετών θα στοιχίζει στους αγρότες περίπου 83 ευρώ μηνιαίως.
Τονίζεται ότι εντός του Σεπτεμβρίου αναμένεται η υπουργική απόφαση για τη ρύθμιση οφειλών κυρίως ελεύθερων επαγγελματιών που αποκλείονται από τον εξωδικαστικό συμβιβασμό σε έως και 120 δόσεις. Παράλληλα, στο τέλος Σεπτεμβρίου αναμένεται και η υπουργική απόφαση για την επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών σε εργοδότες που θα δηλώσουν τους απασχολουμένους με δελτίο παροχής υπηρεσιών και μετατρέψουν τη σύμβασή τους σε μισθωτή εξαρτημένη εργασία. Εξάλλου, στο ίδιο νομοσχέδιο, προβλέπονται και τα εξής:
– Ατοκη επιστροφή εισφορών. Για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολουμένους προβλέπεται η επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθεισών εισφορών, αφού προηγηθεί συμψηφισμός με οφειλές σε φορείς κοινωνικής ασφάλισης. Δηλαδή, επαγγελματίες που κατέβαλαν υψηλότερες εισφορές το 2017 με βάση τα δηλωθέντα εισοδήματα του 2015 αναμένουν συμψηφισμό μετά την εκκαθάριση των δηλώσεων του 2016 στις περιπτώσεις που το δηλωθέν εισόδημα είναι χαμηλότερο. Με την προωθούμενη διάταξη τους παρέχονται δύο δυνατότητες. Να εισπράξουν τα επιστρεφόμενα ποσά ή να αφήσουν τα χρήματα στον λογαριασμό τους ως «πιστωτικό υπόλοιπο», το οποίο θα χρησιμοποιείται για την πληρωμή μελλοντικών εισφορών.
– Εισφορές επιστημόνων. Αποδεσμεύεται η ασφάλιση από την ιδιότητα στους κλάδους μηχανικών και νομικών, ώστε να καταβάλλουν εισφορές μόνο κατά την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας. Δηλαδή οι συγκεκριμένοι αυτοαπασχολούμενοι επιστήμονες δεν θα καταβάλλουν εισφορές στον ΕΦΚΑ αν δεν έχουν εισόδημα.
– Συντάξεις. Λύνονται προβλήματα που μπλόκαραν την έκδοση των συντάξεων. Ειδικότερα, ο υπολογισμός των συντάξεων με τον νόμο Κατρούγκαλου γίνεται με βάση τις συντάξιμες αποδοχές μετά το 2002. Σε αρκετές περιπτώσεις όμως είχαν παρουσιαστεί προβλήματα καθώς οι ασφαλισμένοι είχαν διακόψει τη δραστηριότητά τους, κυρίως λόγω της ανεργίας, πριν από το 2002 και είχαν μείνει στον «αέρα» χωρίς σύνταξη έπειτα από 25 χρόνια ασφάλισης. Με την προωθούμενη διάταξη σε περιπτώσεις ανεργίας θα αναζητούνται αποδοχές τουλάχιστον 5 ετών. Αν αυτές δεν συμπληρώνονται από το 2002 και μετά, τότε η 5ετία θα μπορεί να συμπληρώνεται και με αποδοχές πριν από το 2002. Από το 2021 και μετά θα αναζητούνται έως και 10 έτη.
– Επικουρικές. Νομοθετείται επίσης ενιαίος τρόπος υπολογισμού των επικουρικών συντάξεων, με ενιαίο συντελεστή 0,45, ανεξάρτητα από το έτος κατάθεσης της αίτησης συνταξιοδότησης. Ετσι, ξεμπλοκάρεται η έκδοση συντάξεων (αναμένεται μέσα στον Σεπτέμβριο να εκδοθούν οι πρώτες επικουρικές συντάξεις ύστερα από ενάμισι έτος στην ουρά) μετά το πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί με τον «ανύπαρκτο» δείκτη της ΕΛΣΤΑΤ που προέβλεπε ο νόμος Κατρούγκαλου.
– Εργασιακά. Τέλος, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την αδήλωτη – υποδηλωμένη εργασία, όπου μεταξύ άλλων προβλέπεται η υποχρέωση ηλεκτρονικής αναγγελίας των υπερωριών πριν από την έναρξη του ωραρίου, point system για τις παραβάσεις, ώστε ανάλογα με το μέγεθός τους να επιβάλλεται και αντίστοιχη ποινή, αποκλεισμός από πάσης φύσεως δημόσια χρηματοδότηση των παραβατών και ηλεκτρονική δήλωση της οικειοθελούς αποχώρησης των εργαζομένων.