Από την Documenta 12 και τη Μανιφέστα 4 – και στο παρελθόν με συμμετοχές στις Μπιενάλε του Σάο Πάολο και της Κωνσταντινούπολης – ετοιμάζεται να προσγειωθεί στη Θεσσαλονίκη. Στις αποσκευές του κουβαλά δύο βίντεο – «Πατρίδα» και «Χώρα των θαυμάτων» – για να μιλήσει μέσω της κουλτούρας του χιπ-χοπ και τη μουσική ενός σύρου ράπερ για όλους εκείνους που χάνουν τα σπίτια τους, ξεριζώνονται από τη γειτονιά τους για χάρη της αστικής ανάπλασης. Είναι ο Τούρκος – και περιζήτητος διεθνώς – Χαλίλ Αλτίντερε, ένας μόνο από τους 95 καλλιτέχνες οι οποίοι από τις 30 Σεπτεμβρίου και για τρεισήμισι μήνες θα είναι παρόντες μέσω των έργων τους στην 6η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, που φέτος έχει ως κεντρική θεματική τις «Φαντασιακές εστίες / Ιmagined homes». Και θα απλωθεί σε τέσσερις χώρους της πόλης: από την έδρα του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών – που αποτελεί και τον φορέα υλοποίησης της διοργάνωσης, η οποία φέτος γιορτάζει τα δέκα της χρόνια – και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στην Αποθήκη Β1 στο λιμάνι Θεσσαλονίκης ώς τους χώρους του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και την Αγιορείτικη Εστία.

Στη φετινή διοργάνωση – την οποία επιμελούνται δέκα ιστορικοί τέχνης του ΚΜΣΤ κι όχι ένας καλεσμένος επιμελητής -, παρά τον πολύ χαμηλό προϋπολογισμό, δεν θα λείψουν οι εικαστικές παρουσίες που θα συζητηθούν. Από τα έργα της Μάρθας Ρόσλερ – της πολυβραβευμένης αμερικανίδας καλλιτέχνιδος που έχει εντρυφήσει στο φεμινιστικό κίνημα και καθιερώθηκε σχολιάζοντας μέσα από τη δουλειά της το γεγονός ότι το αμερικανικό κοινό κατανάλωνε ως θέαμα τη βία και ειδικά την περίοδο του πολέμου στο Βιετνάμ – ώς το ζευγάρι των ακτιβιστών Αμερικανών Σέρι Μίλνερ και Ερνι Λάρσεν που έχουν δείξει τα βίντεό τους για την παγκοσμιοποίηση της χρηματοοικονομικής κρίσης στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης και το Μουσείο Γουίτνι και οι οποίοι είναι γνώριμοι στο ελληνικό κοινό, καθώς στο παρελθόν έχουν εντάξει στη δουλειά τους και στιγμιότυπα από διαδηλώσεις στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, ενώ θα παρουσιαστούν και ιστορικά έργα των Καζιμίρ Μαλέβιτς και Γκούσταβ Κλούτσις. Ειδικό αφιέρωμα στη φετινή Μπιενάλε, που διευθύνει η υπεύθυνη του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης του ΚΜΣΤ Συραγώ Τσιάρα, θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Περφόρμανς για την εμβληματική μορφή της φεμινιστικής ιστορίας της τέχνης, την κουβανή εξόριστη λόγω του καθεστώτος Κάστρο Αννα Μεντιέτα. Το Φεστιβάλ Περφόρμανς εντάσσεται στο κεντρικό πρόγραμμα μαζί με την κεντρική έκθεση, το πρόγραµµα δηµιουργικής διαµονής καλλιτεχνών, το πρόγραμμα δράσεων, εκθέσεις της Κίνησης των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης κι εκπαιδευτικές δράσεις για παιδιά και ενηλίκους, ενώ στο παράλληλο εντάσσονται αυτοχρηµατοδοτούµενες εκθέσεις-δράσεις που παρουσιάζονται υπό την αιγίδα της Μπιενάλε.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΡΑΚΙΜ. Κι αν το «παρών» θα δώσουν καλλιτέχνες από την Αυστρία, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελβετία, τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ινδία, την Ινδονησία, το Ιράν, το Ισραήλ, την Ισπανία, την Ιταλία, την Κίνα, την Κολομβία, την Κούβα, την Κύπρο, τη Λετονία, το Μαρόκο, τη Νέα Ζηλανδία, τη Νορβηγία, τη Νότια Αφρική, τη Ρουμανία, τη Ρωσία, τη Σερβία, τη Σλοβακία, τη Σουηδία, την Τουρκία, την Τσεχία, την Τυνησία, τη Φινλανδία, τις Φιλιππίνες και το Χονγκ Κονγκ, παρόντες φυσικά θα είναι και έλληνες καλλιτέχνες. Ανάμεσά τους ο διεθνώς αναγνωρισμένος Στέφανος Τσιβόπουλος, που εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2013 και θα παρουσιάσει το βίντεο «Λάμψη στο σκοτάδι» που πραγματεύεται την ιστορία του Ρακίμ, ενός 25χρονου που μέσα από την προσωπική του διαδρομή θέτει ζητήματα σχετικά με την ανοχή μας όσον αφορά τις φυλετικές διακρίσεις, την ομοφυλοφιλία και τη βία, αλλά κι ο ζωγράφος Αλκης Μπούτλης, του οποίου οι σουρεαλιστικοί και εφιαλτικοί τόποι ήδη γνωρίζουν επιτυχία στο Παρίσι.