Η εθνική στρατηγική για την Διοικητική Μεταρρύθμιση περιλαμβάνεται στον συνολικό σχεδιασμό για την μεταμνημονιακή Ελλάδα, είπε ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στην ομιλία του στο Μουσείο Μπενάκη.

Απώτερος στόχος αυτού του σχεδιασμού είναι μια Ελλάδα με πλήρως ανακτημένη την εθνική της κυριαρχία.

Η Διοικητική Μεταρρύθμιση θα βάλει τα θεμέλια για το κράτος της προσφοράς και της πραγματικής υπηρεσίας στον Πολίτη, το κράτος που δεν θα έχει καμία σχέση με ότι βιώσαμε ως σήμερα και με ότι γνωρίζουμε ώς σήμερα τόνισε ο Πρωθυπουργός.

Η αντίληψη του κράτους ως λάφυρο και ως εργαλείο πελατειακής διαχείρισης συνεχίστηκε επί δεκαετίες ως τα χρόνια της κρίσης. Αυτήν την αντίληψη για το κράτος-λάφυρο δείχνουν σήμερα οι πονηρές και δήθεν φιλελεύθερες κραυγές ορισμένων για την κατάρτιση της συνταγματικής προστασίας της μονιμότητας στο Δημόσιο, είπε ο Πρωθυπουργός.

Στα χρόνια της κρίσης το Δημόσιο από «παιδί του συστήματος» έγινε το «αποπαίδι» του, πάνω στο οποίο κάποιοι προσπάθησαν να φορτώσουν τις δικές τους αμαρτίες επισήμανε ο κ. Τσίπρας προσθέτοντας ότι το αποκορύφωμα για προσπάθεια ενοχοποίησης συλλήβδην της Δημόσιας Διοίκησης το είδαμε το 2015 επί υπουργίας του σημερινού αρχηγού της ΝΔ όταν μάθαμε ότι μεταρρύθμιση δεν σημαίνει αξιοκρατία αλλά απολύσεις.

Ο κ. Τσίπρας ανέφερε ως θετικά βήματα, παρά την αποσπασματικότητά τους, όπως είπε, την ίδρυση του ΑΣΕΠ, της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, των ΚΕΠ και την καθιέρωση της Διαύγειας.

Ανακοίνωσε ότι από τα μέσα του 2018 θα προκηρυχθούν γραπτοί διαγωνισμοί μέσω ΑΣΕΠ για την προσέλκυση νέων επιστημόνων στον Δημόσιο Τομέα. Εξετάζουμε σοβαρά την θεσμοθέτηση πρόσθετων κινήτρων για τον επαναπατρισμό νέων επιστημόνων ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.

Ανέφερε ότι έως το 2020 όλες οι συναλλαγές με το Δημόσιο θα γίνονται ηλεκτρονικά.

Γεροβασίλη:Η διοικητική ανασυγκρότηση έρχεται να θεραπεύσει διαχρονικές παθογένειες

Η δική μας πολιτική αντιμάχεται κάθε πελατειακή λογική και σήμερα δίνουμε απαντήσεις στο πώς βλέπουμε και τι κάνουμε για να μεταρρυθμίσουμε το παρόν και το μέλλον της Δημόσιας Διοίκησης, είπε η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγα Γεροβασίλη, στην ομιλία της στο Μουσείο Μπενάκη, στην παρουσίαση της «Εθνικής Στρατηγικής για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017 – 2019».

Ώστε να μην είναι η Δημόσια Διοίκηση ένα αδιαφανές πλέγμα μηχανισμών γραφειοκρατίας, για να εξυπηρετoύνται διαχρονικά οι λίγοι, συνέχισε η υπουργός και συμπλήρωσε: «Αλλά, αντίθετα, να είναι μια αποδοτική, φιλική, εύρυθμη, σύγχρονη, παραγωγική και αμερόληπτη δημόσια δομή, με το βλέμμα αποκλειστικά στραμμένο στις ανάγκες των πολλών και στο δημόσιο συμφέρον».

Πιστεύοντας βαθιά πως καίριας σημασίας για την επιτυχία του όποιου εθνικού σχεδιασμού για τη Δημόσια Διοίκηση αποτελεί το ανθρώπινο δυναμικό της, θεσμοθετήσαμε και υλοποιούμε με ανοιχτές κι αντικειμενικές διαδικασίες μια δέσμη δράσεων που αφορούν την εσωτερική λειτουργία του δημοσίου τομέα, όπως η Κινητικότητα, η Αξιολόγηση, το Μητρώο Επιτελικών Στελεχών και η Επιλογή Προϊσταμένων, τα Περιγράμματα Θέσεων, η Στοχοθεσία επισήμανε η Υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, υπογραμμίζοντας, χαρακτηριστικά, επενδύουμε στην προώθηση του κατάλληλου υπαλλήλου στην κατάλληλη θέση.

Η νέα αυτή πραγματικότητα στη λειτουργία του Δημοσίου το 2020 θα συμβάλει στην ποιοτική αναβάθμιση των σχέσεων κράτους-πολιτών, διαμορφώνοντας σταδιακά ένα συλλογικό, κοινωνικό αποτύπωμα για τον δημόσιο υπάλληλο, με έμφαση στην αποδοτικότητα, την εξυπηρετικότητα, την ευγένεια, την ισονομία και την προστασία της αξιοπρέπειας του συναλλασσόμενου πρόσθεσε η κ. Γεροβασίλη.

Οι βασικοί άξονες του σχεδίου

Βασικοί άξονες της προσπάθειας είναι η διοικητική ανασυγκρότηση και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Με την πρώτη, επιχειρείται να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα υποστελέχωσης και ανορθολογικής κατανομής του προσωπικού, ενώ με τη δεύτερη αναμένεται να αναβαθμιστούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες, χάρη στην αξιοποίηση της τεχνολογίας.

Προσλήψεις

Στον τομέα προγραμματισμού προσλήψεων σχεδιάζεται η ανάληψη πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη ενός μηχανισμού ανάλυσης και αποτύπωσης αναγκών του δημόσιου τομέα σε προσλήψεις, μέσα από την αξιοποίηση των περιγραμμάτων θέσεων εργασίας και την ολοκλήρωση της αναμόρφωσης του κλαδολογίου (νέο σύστημα ταξινόμησης των δημοσίων υπαλλήλων).

Το νέο κλαδολόγιο θα βασίζεται στις κατηγορίες θέσεων εργασίας που χρειάζονται και στις δεξιότητες που απαιτούνται για την εκτέλεση του διοικητικού έργου και όχι στην σύνδεση της θέσης εργασίας με το εκπαιδευτικό επίπεδο των υπαλλήλων.

Από τον επόμενο μήνα αντικείμενο ειδικής επεξεργασίας θα αποτελέσει η διευθέτηση του ζητήματος των προσλήψεων συμβασιούχων, με στόχο τον καθορισμό ορθολογικών κριτηρίων στις εν λόγω προσλήψεις, με γνώμονα το ισχύον εθνικό και ενωσιακό δίκαιο. Βασική παράμετρο του έργου αυτού συνιστά η ολοκλήρωση των διαδικασιών χαρτογράφησης εργασιακών σχέσεων ορισμένης διάρκειας στις δημόσιες υπηρεσίες.

Ανάσχεση του brain drain

Βασική προτεραιότητα της διοικητικής μεταρρύθμισης της επόμενης τριετίας αποτελεί η σταδιακή αποκλιμάκωση της δημογραφικής γήρανσης του προσωπικού στο Δημόσιο και η ενίσχυσή του με δυναμικό νέων ηλικιών και δεξιοτήτων. Για το σκοπό αυτό, από το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, σε συνεργασία με το ΑΣΕΠ και άλλους φορείς, πρόκειται να καταρτισθεί πρόγραμμα αξιοποίησης νέου, υψηλών προσόντων δυναμικού, με στόχο την εισαγωγή καινοτομιών και την ανάσχεση του brain drain, καθώς και περαιτέρω ενίσχυση των επιτελικών υπηρεσιών με αποφοίτους από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης.

Αξιολόγηση

Η έναρξη της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων καθορίστηκε για τον επόμενο μήνα, ενώ για την τελική θέση του συστήματος σε λειτουργία, απαιτείται η ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης δομών σε συνδυασμό με την κατάρτιση περιγραμμάτων θέσεων εργασίας. Παράλληλα, το σύστημα θα υποστηρίζεται από ψηφιακή υποδομή, η οποία θα παρέχει προηγμένες διαδικτυακές υπηρεσίες τόσο για την ενημέρωση των δημόσιων υπαλλήλων, όσο και για την αποτελεσματικότερη διαχείριση του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας.

Επιλογή προϊσταμένων

Σχετικά με την επιλογή προϊσταμένων, με βάση το σχετικό χρονοδιάγραμμα, τον Σεπτέμβριο θα πραγματοποιηθεί η επιλογή και τοποθέτηση Γενικών Διευθυντών Διοικητικών-Οικονομικών Υπηρεσιών. Επίσης θα προκηρυχθούν οι θέσεις Διοικητικών Γραμματέων, Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων, Τομεακών Γραμματέων, Ειδικών Τομεακών Γραμματέων.

Προκήρυξη θέσεων των λοιπών Γενικών Διευθυντών

Περί τα τέλη του έτους εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η στελέχωση θέσεων Διοικητικών Γραμματέων, Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων, Τομεακών Γραμματέων, Ειδικών Τομεακών Γραμματέων, ενώ παράλληλα θα έχουν ολοκληρωθεί και οι διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης όλων των Γενικών Διευθυντών.

Τον Ιανουάριο του 2018 αναμένεται η προκήρυξη θέσεων Διευθυντών, τον Μάρτιο του ίδιου έτους η ολοκλήρωση της επιλογής και τοποθέτησης Διευθυντών, καθώς και η προκήρυξη θέσεων Προϊσταμένων Τμημάτων, η επιλογή και τοποθέτηση των οποίων θα ολοκληρωθεί μετά από ένα μήνα.

Η “Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017 – 2019”, η οποία αποτελεί συνέχεια της αντίστοιχης στρατηγικής που εκπονήθηκε το 2015 για την τριετία 2016 – 2018, προβλέπει και πρωτοβουλίες για την οργάνωση και λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στη βάση της ενίσχυσης των αρμοδιοτήτων των ΟΤΑ, αλλά και του επιτελικού ρόλου των κεντρικών δομών του κράτους.

Περιλαμβάνει, επίσης, δράσεις για την αξιοποίηση και διαρκή εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού σε συνδυασμό με τις μεταρρυθμίσεις για τη διοικητική βελτίωση, με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Μέριμνα υπάρχει για την πάταξη της διαφθοράς, αλλά και για την αντιμετώπιση της πολυνομίας και κακονομίας, καθώς και την κωδικοποίηση και την πρόσβαση των πολιτών στη νομοθεσία.

Ο δρόμος για την μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, πάντως, είναι στρωμένος με αγκάθια, καθώς εκτός από τη δημοσιονομική συγκυρία, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν διαχρονικές αδυναμίες του συστήματος, όπως η αδυναμία σχεδιασμού και εφαρμογής δημόσιων πολιτικών, η έλλειψη ενός συντονιστικού μηχανισμού για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων, η ανεπαρκής αξιοποίηση και ανορθολογική κατανομή ανθρώπινου δυναμικού, η πολυνομία και η πολυπλοκότητα των κανονιστικών κειμένων και ρυθμίσεων, η υστέρηση σε ζητήματα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και η απουσία σύγχρονων μεθόδων, τεχνικών και εργαλείων διοίκησης. Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί η γήρανση και η μείωση του προσωπικού. Ο μέσος όρος ηλικίας του ανθρώπινου δυναμικού του ελληνικού Δημοσίου, εκτός των Ν.Π.Ι.Δ., ανήλθε από τα 43,1 έτη το 2012 στα 45,3 έτη το 2016, ενώ από το 2009 το τακτικό προσωπικό μειώθηκε κατά 18,4%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 127.236 υπαλλήλους.