Σίγουρα ο Αϊ Ουέιουεϊ γνωρίζει την τέχνη τού να γίνεται δυσάρεστος. Ο κινέζος καλλιτέχνης, ο οποίος κατόρθωσε να είναι ανεπιθύμητος στις κυβερνήσεις της Κίνας και της Αγγλίας, καθώς και στα κορυφαία στελέχη της εταιρείας παιχνιδιών Lego Group, πρόσθεσε άλλη μία ομάδα δυσαρεστημένων. Αφορμή δίνει το νέο του μεγάλο έργο τέχνης σε δημόσιο χώρο της Νέας Υόρκης, προκαλώντας αντιδράσεις στην κοινότητα του δημόσιου πάρκου Ουάσιγκτον στο Γκρίνουιτς Βίλατζ.
Το έργο του «Good Fences Make Good Neighbors» (Οι καλοί φράχτες κάνουν τους καλούς γείτονες) είναι μία καλλιτεχνική παραγωγή την οποία ανέθεσε στον Αϊ Ουέιουεϊ το Ταμείο Δημόσιας Τέχνης για την επέτειο των 40 χρόνων από την ίδρυσή του. Το έργο –με τίτλο τον δανεισμένο στίχο του ποιήματος «Mending Wall» του Ρόμπερτ Φροστ –αφορά μία σύνθεση από 300 έργα-εγκαταστάσεις που θα επικεντρώνονται στο θέμα των συνόρων και της μετανάστευσης.
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ. Ωστόσο η Εταιρεία Φίλων της Αψίδας Ουάσιγκτον διαμαρτύρεται για την εγκατάσταση του καλλιτέχνη, την οποία προγραμματίζει να τοποθετήσει στο ιστορικό μνημείο της Νέας Υόρκης που βρίσκεται στην είσοδο του πάρκου. Το πάρκο είναι ένας ανοιχτός χώρος στον οποίο ξεχωρίζει η αψίδα της πλατείας της Ουάσιγκτον, στη βόρεια πύλη του πάρκου. Είναι η τοποθεσία όπου παραδοσιακά γίνονται εορταστικές εκδηλώσεις την περίοδο των Χριστουγέννων.
Και το έθιμο της φωταψίας του μεγάλου δέντρου των Χριστουγέννων έδωσε στα μέλη των Φίλων της Αψίδας Ουάσιγκτον το επιχείρημα για να αντικρούσουν την εγκατάσταση του Αϊ Ουέιουεϊ: «Αφενός αλλοιώνει την ιστορικότητα του μνημείου, αφετέρου δημιουργεί προηγούμενο παρέμβασης στο μνημείο για μεγάλο χρονικό διάστημα» δήλωσαν στην επιστολή διαμαρτυρίας που έστειλαν στον πρόεδρο του Ταμείου Δημόσιας Τέχνης.
Ο Αϊ Ουέιουεϊ, ο οποίος είχε ζήσει στη Νέα Υόρκη του ’80, εξηγούσε σε ηλεκτρονική συνέντευξή του με τους New Yοrk Times ότι το έργο «Οι καλοί φράχτες κάνουν τους καλούς γείτονες» αποτελεί την αντίδρασή του «στην αλλαγή της αμερικανικής πολιτικής και του κλεισίματός της, υποχωρώντας ουσιαστικά από την εξωστρεφή τακτική της».
«Οταν έπεσε το Τείχος του Βερολίνου, υπήρχαν 11 χώρες με περιφράξεις και τείχη» δήλωσε ο κινέζος καλλιτέχνης. «Μέχρι το 2016, ο αριθμός αυτός είχε αυξηθεί σε 70. Γινόμαστε λοιπόν μάρτυρες της αύξησης του εθνικισμού, της αύξησης του κλεισίματος των συνόρων και μιας συμπεριφοράς αποκλεισμού απέναντι στους μετανάστες και τους πρόσφυγες, τα θύματα του πολέμου και τα θύματα της παγκοσμιοποίησης».
ΤΟΝ ΟΚΤΩΒΡΙΟ. Το έργο, το προσχέδιο του οποίου δείχνει ένα σύμπλεγμα από κάγκελα και γυαλί να καλύπτει το εσωτερικό της Αψίδας Ουάσιγκτον, πρόκειται να εγκαινιαστεί στις 12 Οκτωβρίου και θα παραμείνει έως τις 11 Φεβρουαρίου. Οι φίλοι του μνημείου του Πάρκου Ουάσιγκτον διαμαρτύρονται ότι δεν επικοινώνησε μαζί τους κανένας εκπρόσωπος του θεσμού που ανέθεσε στον Αϊ Ουέιουεϊ την παραγωγή του.
«Ο φράχτης ήταν πάντα ένα εργαλείο στο λεξιλόγιο της πολιτικής εξωραϊσμού του τοπίου, προκαλώντας συσχετισμούς με τις έννοιες “σύνορα”, “ασφάλεια” και “γείτονας”» ήταν η απάντηση του καλλιτέχνη με δήλωση που έκανε προχθές. «Αλλά αυτό που είναι σημαντικό να θυμόμαστε είναι ότι ενώ χρησιμοποιούνται εμπόδια για να μας χωρίσουν, ως άνθρωποι είμαστε όλοι ίδιοι. Μερικοί είναι πιο προνομιούχοι από τους άλλους, αλλά με αυτό το προνόμιο έρχεται η ευθύνη να κάνουμε περισσότερα».