Αυτό το βιβλίο είχε πέσει στα χέρια μου στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Σχεδόν δέκα χρόνια μετά την πτώση του σοβιετικού κομμουνισμού. Το είχα διαβάσει ελπίζοντας ότι σ’ αυτό θα ανακαλύψω μια άλλη ανάγνωση της αναρχίας και της σχέσης της με τον κομμουνισμό. Δεν έκανα λάθος. Αν και ποτέ δεν αισθάνθηκα ούτε πολύ κοντά στις ιδέες του αναρχισμού ούτε όμως και πολύ μακριά, κάτι μέσα μου μού έλεγε και μου λέει ακόμη ότι ο αναρχισμός, αναδεικνύοντας την προτεραιότητα του ατόμου έναντι της ομάδας, της κοινότητας, του έθνους, είναι πιο κοντά στον φιλελευθερισμό, και το ανάποδο, απ’ όσο μερικοί τού αναγνωρίζουν.
Η «Ιστορία της αναρχίας», γραμμένη από τον Μαξ Νετλάου (1865-1944), συγγραφέα επίσης και ενός επτάτομου έργου με τον ίδιο τίτλο, είναι όχι μόνο η ιστορία του αναρχικού κινήματος, αλλά και η ιστορία της αγάπης του συγγραφέα και της προσωπικής συμμετοχής του σ’ αυτό. Οχι τυχαία πολλές φορές και ίσως και ασυνείδητα ο τρίτος πληθυντικός για τη δράση των αναρχικών μετατρέπεται σε πρώτο πληθυντικό.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Ο Νετλάου δεν είναι ένας συγγραφέας που γράφει για τον αναρχισμό, αλλά ένας αναρχικός που γράφει για τη ζωή των αναρχικών συντρόφων του. Με πολλούς απ’ όσους αναφέρει έχει ζήσει κοινή ζωή και αγώνες, αλλά και με όσους δεν κατόρθωσε να συνεργαστεί αναζητεί κείμενά τους σε πάρα πολλές γλώσσες, σε διαφορετικά αρχεία, συνομιλώντας με συνεργάτες τους και συγγενείς τους. Αναδεικνύεται έτσι στον αποκαλούμενο «Ηρόδοτο της αναρχίας», όπως έγινε ευρύτερα γνωστός.
Εξάλλου αυτό ακριβώς είναι και ο στόχος του Νετλάου. Επιδιώκει, σε διαφορετικές συνθήκες, χώρες και εποχές, να κάνει κριτική στις απολυτοποιήσεις και στους δογματισμούς ορισμένων συντρόφων του που δεν επέτρεψαν στην αναρχική ιδέα να γίνει κατανοητή και αποδεκτή, όπως θα το ήθελε ο ίδιος, από τα λαϊκά στρώματα. Δογματισμοί, εσωτερικές έριδες και προσωπικοί ανταγωνισμοί που δεν επέτρεψαν στους αναρχικούς –εκτός αυτών της Ισπανίας –να τεθούν επικεφαλής ευρύτερων κοινωνικών στρωμάτων.
Αποκαλύψεις
Ο Ιψεν, ο Οσκαρ Ουάιλντ και το λάθος του Τολστόι
Δεν έχει νόημα εδώ να αναφερθώ σ’ έναν έναν τους αναρχικούς, τη ζωή και τις ιδέες των οποίων περιγράφει ο συγγραφέας. Είναι πάρα πολλοί. Δεν θέλω να αδικήσω κανένα από τους γνωστούς αλλά και από τους λιγότερο γνωστούς. Είναι όμως εμφανές πως ο Νετλάου έβλεπε με ιδιαίτερη συμπάθεια τον αγώνα του Κροπότκιν, του Ελιζέ Ρεκλί, του Μαλατέστα, του Σέζαρ ντε Πέπε, τον αγώνα σε πολύ δύσκολες συνθήκες των αναρχικών στις ΗΠΑ, των ισπανών αναρχικών της CNT, των άγγλων αναρχικών της παλιάς σοσιαλιστικής Λίγκας στη Βρετανία και της εφημερίδας τους «Freedom», με την οποία και συνεργάστηκε. Σημειώνει πολλές φορές πως το αναρχικό κίνημα είναι γνωστό με πλήθος επικών αγώνων και ατελείωτο μαρτυρολόγιο, αλλά και με θυσίες που θα μπορούσαν να αποφευχθούν.
Μας «αποκαλύπτει» ότι και στη λογοτεχνία του Ιψεν υπήρχαν σημαντικές αναρχικές ιδέες, αλλά και γνωστοί «συντηρητικοί» στοχαστές σαν τον Σπένσερ και τον Μπερκ διακατέχονταν από αναρχικές ιδέες. Το ίδιο ισχυρίζεται και για τον Οσκαρ Ουάιλντ. Θα ήθελα όμως να τελειώσω με την ανάγνωση που κάνει για τις δυο μεγάλες αλήθειες και το μεγάλο λάθος του Τολστόι, τον οποίο επίσης κατατάσσει στους αναρχικούς. Η πρώτη μεγάλη αλήθεια είναι ότι ο ρώσος κλασικός ποτέ δεν υποστήριξε την παθητική υποταγή, αλλά αντιθέτως υποστήριξε την αντίσταση διά της ανυπακοής, δηλαδή την παθητική δύναμη. Η δεύτερη μεγάλη αλήθεια που υποστήριζε επίμονα ήταν αυτή του αισθήματος του καλού, της αλληλεγγύης, της αγάπης και όχι το μίσος που οφείλει να συγκινεί κάθε καταπιεσμένο. Το μοιραίο λάθος του, κατά τον φανατικά άθεο Νετλάου, ήταν η πίστη του στην αξία των θρησκειών.
Μερικές στιγμές τα πολλά και άγνωστα για πολλούς ονόματα, οι περίπλοκες καταστάσεις και συνθήκες, οι ανάγκες μιας σύνοψης, η οποία όμως δεν πρέπει να αφήσει τίποτα σημαντικό στο οποίο να μην αναφερθεί, όλα αυτά κουράζουν τον αναγνώστη. Γι’ αυτό η απουσία ενός χρονολογίου στην έκδοση είναι ιδιαίτερα εμφανής. Επίσης, τουλάχιστον στην «αστική κοινωνιολογία» ο γάλλος θετικιστής φιλόσοφος Auguste Comte αποδίδεται στα ελληνικά ως Κοντ και όχι ως Κομτ. Στη μετάφραση υπάρχουν μερικές γλωσσικές και ορθογραφικές υπερβολές ενός ξεπερασμένου δημοτικισμού που ξενίζουν όλους όσοι δεν είναι εξοικειωμένοι με αυτόν. Αλλά η γλώσσα είναι το πιο δημοκρατικό όπλο του ανθρώπου και οι πολλοί κανόνες την απισχναίνουν.
Σε συνδυασμό με μία ακόμη πρόσφατη έκδοση πάλι από την Αλεξάνδρεια, του έργου του Μάρεϊ Μπούκτσιν «Τρίτη επανάσταση. Λαϊκά κινήματα στην επαναστατική εποχή», σε μετάφραση Κώστα Κουρεμένου, έχουμε δυο πολύτιμα εργαλεία γνώσης των αναρχικών ιδεών. Διαβάστε τα.
Ιστορία της αναρχίας
Μτφ. Σύλβια Παπαδοπούλου, Μάκης Κορακιανίτης
Εκδ. Αλεξάνδρεια, 2017, σελ. 320
Τιμή: 16 ευρώ