Οχι μόνο χάθηκε πανηγυρικά το φετινό καλοκαίρι, αλλά τον κίνδυνο να χαθεί εμπορικά ακόμα και το καλοκαίρι του 2018 (!), αντιμετωπίζει ηπολύπαθη επένδυση των υδροπλάνων, που εξελίσσεται σε σύγχρονο γεφύρι της Αρτας, συγκεντρώνοντας όλες εκείνες τις παθογένειες που βάζουν φρένο στο επιχειρείν και στην ανάπτυξη της χώρας και μάλιστα τη στιγμή που η κυβέρνηση καίγεται – λέει – για επενδύσεις.

Τα υδατοδρόμια που έχουν αδειοδοτηθεί μέχρι σήμερα στην περιφέρεια είναι μόλις τρία (!), ενώ για το κεντρικό υδατοδρόμιο της Αθήνας που θεωρείται «κλειδί» για την ενεργοποίηση των επενδύσεων στα υδροπλάνα, δεν προβλέπεται και ούτε έχει ξεκινήσει ακόμα καμία διαδικασία.

Αν και έχουν περάσει 13 ολόκληρα χρόνια από την αρχική – βραχύβια εμφάνιση των υδροπλάνων στην Ελλάδα, η Πολιτεία δεν έχει ολοκληρώσει ακόμα (!) το απαραίτητο νομοθετικό πλαίσιο που θα οδηγήσει με ασφάλεια στο ξεκλείδωμα των επενδύσεων στον χώρο των υδροπλάνων.

Στην πραγματικότητα, κάθε υπουργός Μεταφορών επιχειρεί να εφαρμόσει το δικό του σχέδιο για τη δραστηριοποίηση των υδροπλάνων, ξηλώνοντας και θέτοντας σε αμφισβήτηση ό,τι είχε νομοθετηθεί πριν από αυτόν. Ετσι, κάθε επενδυτικό σχέδιο μπαίνει στο ψυγείο, αναμένοντας την επόμενη νομοθετική ρύθμιση.

«Το συνεχές ράβε – ξήλωνε στο νομοθετικό πλαίσιο δεν επιτρέπει σε κανέναν σοβαρό επενδυτή να εμπλακεί στην υπόθεση των υδροπλάνων, σε μια χώρα της οποίας το γεωγραφικό ανάγλυφο ενδείκνυται απόλυτα για τέτοιου είδους μεταφορές», λένε χαρακτηριστικά εκπρόσωποι των εμπλεκομένων στην πολύπαθη υπόθεση των υδροπλάνων και προσθέτουν: «Θα μπορούσε η Ελλάδα να υιοθετήσει το νομοθετικό πλαίσιο του Καναδά, όπου τα υδροπλάνα δραστηριοποιούνται με επιτυχία εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Ομως, δεν το κάνει, επιμένοντας στους αυτοσχεδιασμούς».

Ηδη αδειοδοτήθηκαν

Μάλιστα, σημειώνουν με νόημα, η Κροατία υιοθέτησε πλήρως τον προηγούμενο ελληνικό νόμο (ν. 4146/13) για τη δημιουργία υδατοδρομίων (!), ο οποίος αφού μεταφράστηκε στα κροατικά, ψηφίστηκε από το Κοινοβούλιο της χώρας. Ετσι, μέσα σε διάστημα ενός χρόνου, στην Κροατία έχουν ήδη αδειοδοτηθεί συνολικά 11 υδατοδρόμια βάσει του ελληνικού νομοθετικού πλαισίου, το οποίο η Ελλάδα ετοιμάζεται να αναμορφώσει εκ νέου! Πάντως, στην Ελλάδα και παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις στο νομοθετικό πλαίσιο, έντονο ενδιαφέρον για τα υδατοδρόμια φαίνεται να έχει εκδηλωθεί το τελευταίο διάστημα από ιάπωνες επενδυτές.

Πρόκειται για τον ιαπωνικό όμιλο SetouchiHoldings, ο οποίος σε συνεργασία με τηνεπίσης ιαπωνική πολυεθνική εταιρεία Mitsui & Co (ήταν ένας από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης),εξαγόρασαν τηναμερικανική εταιρεία Quest πουκατασκευάζει το υδροπλάνοKodiak. Οι ιάπωνες επενδυτές βρίσκονται ήδη σε συζητήσεις με τις εταιρείες Ελληνικά Υδατοδρόμια και K2 Smart Jets, προκειμένου να συνεργαστούν στο projectυδατοδρόμια – υδροπλάνα στην Ελλάδα. Μάλιστα, στα σχέδια των Ιαπώνων είναι εντός του Σεπτεμβρίου να φέρουν στην Ελλάδα ένα υδροπλάνο Kodiak για «πτήσεις γνωριμίας με το κοινό».

Τα αγκάθια

Σύμφωνα με τους εμπλεκομένους στην πολύπαθη υπόθεση των υδροπλάνων, τρία είναι σήμερα τα μεγάλα αγκάθια που εξακολουθούν να κρατούν τα υδροπλάνα μακριά από τα ελληνικά νησιά και τα παράλια της ηπειρωτικής Ελλάδας.

* Νομοθετικό πλαίσιο

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ως επισπεύδον υπουργείο για τα υδατοδρόμια, έχοντας επισημάνει τα σημεία εκείνα του νόμου 4146/13 που δημιουργούν σημαντικές καθυστερήσεις στην αδειοδότηση των υδατοδρομίων, εκπόνησε, σε συνεργασία με τα άλλα συναρμόδια υπουργεία (Ναυτιλίας, Περιβάλοντος κ.λπ.) και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), σχέδιο νέου νόμου με σκοπό να βελτιωθούν βασικές διατάξεις που θα επιτρέψουν την επίσπευση αδειοδότησης των υδατοδρομίων.

Το νομοσχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στις 5 Αυγούστου 2016, η οποία διήρκεσε μέχρι τις 9 Σεπτεμβρίου 2016.

Ωστόσο, από την ημερομηνία εκείνη και μέχρι σήμερα, το νομοσχέδιο δεν έχει προωθηθεί στη Βουλή για ψήφιση!

Μόλις τον περασμένο μήνα (Ιούλιο), σύμφωνα με άτυπη κυβερνητική ενημέρωση, ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης δεσμεύθηκε σε συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) ότι το νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια επρόκειτο να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή «εντός των προσεχών ημερών». Ωστόσο, το νομοσχέδιο ακόμα αναζητείται. Πάντως, ακόμα και να ψηφιστεί εντός του φθινοπώρου, για να λειτουργήσουν εμπορικά τα υδροπλάνα εντός του 2018, θα πρέπει μέσα σε διάστημα 6-8 μηνών να έχει δημιουργηθεί ένα επαρκές δίκτυο υδατοδρομίων.

* Δίκτυο υδατοδρομίων

Απαραίτητη προϋπόθεση για να αρχίσουν οι πτήσεις των υδροπλάνων είναι ηύπαρξη δικτύου αδειοδοτημένων υδατοδρομίων, ώστε με τις κατάλληλες υποδομές να παρέχουν την απαιτούμενη εξυπηρέτηση – υποστήριξη σε ένα πρωτοποριακό μεταφορικό μέσο. Είναι επιχειρησιακά και εμπορικά ορθό να δημιουργηθεί εκτενές δίκτυο υδατοδρομίων ανά νησιωτική περιοχή (π.χ. Ιόνιο, Δωδεκάνησα, Κυκλάδες, Κρήτη, Αργοσαρωνικός, Βόρειο Αιγαίο, κ.λπ). Ετσι, τα υδροπλάνα θα μπορούν να συνδέουν αρκετούς προορισμούς, εξασφαλίζοντας τον κρίσιμο όγκο πτητικού έργου που θα καταστήσει βιώσιμη τη λειτουργία τους.

Δυστυχώς, μέχρι σήμερα, αναφέρουν τα στελέχη που εμπλέκονται στις αδειοδοτήσεις των υδατοδρομίων, υπάρχουν μόνο τρία αδειοδοτημένα υδατοδρόμια της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια. Πρόκειται για τα υδατοδρόμια Κέρκυρας, Παξών και Πατρών, γεγονός που δεν επιτρέπει σε καμία αεροπορική εταιρεία να ξεκινήσει πτήσεις υδροπλάνων.

n Μητροπολιτικό υδατοδρόμιο Αθήνας

Για την πλήρη αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων των υδροπλάνων στον τομέα του τουρισμού αλλά και για την ουσιαστική άρση της απομόνωσης των μικρών νησιών, είναι απαραίτητη η δημιουργία μητροπολιτικού υδατοδρομίου στην Αθήνα, ώστε να εξασφαλίζεται η εύκολη μετακίνηση των τουριστών αλλά και η άμεση πρόσβαση των νησιωτών στο οικονομικό, εμπορικό και διοικητικό κέντρο της πρωτεύουσας, καθώς και στα μεγάλα νοσοκομεία.

Η δημιουργία κεντρικού υδατοδρομίου στην Αθήνα, στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ ΣΕΦ και Αγίου Κοσμά, το οποίο θα χρησιμοποιείται από όλες τις εταιρείες και θα είναι εύκολα προσβάσιμο με ΙΧ ή με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, θεωρείται ιδιαίτερης σημασίας για το ξεκλείδωμα των επενδύσεων στον χώρο των υδροπλάνων.

Τα οφέλη

«Είναι σαφές ότι τα οφέλη από τη λειτουργία των υδατοδρομίων θα είναι πολλά, καθώς τα υδροπλάνα με τις πτήσεις τους θα προσφέρουν αξιόπιστη και ευέλικτη μεταφορική δυνατότητα στους κατοίκους και στους τουρίστες των περιοχών όπου θα λειτουργήσουν», αναφέρουν τα στελέχη των εταιρειών υδατοδρομίων και προσθέτουν: «Στα αδειοδοτημένα υδατοδρόμια θα επιτρέπεται, βάσει του νόμου, η πραγματοποίηση τακτικών και έκτακτων πτήσεων υδροπλάνων για μεταφορά επιβατών, φορτίων, ταχυδρομείου καθώς και μια σειρά ειδικών πτήσεων (νοσοκομειακών, έρευνας – διάσωσης, πυρόσβεσης, γενικής αεροπορίας, αεροπορικών εργασιών κ.λπ)…».

Επίσης, τονίζουν ότι «η δημιουργία πλήρους δικτύου υδατοδρομίων στην ελληνική επικράτεια θα δημιουργήσει σημαντικό αριθμό νέων θέσεων εργασίας που, στο μεγαλύτερο ποσοστό τους, θα καλυφθούν από μόνιμους κατοίκους των νησιών, όπου θα δραστηριοποιηθούν τα υδροπλάνα».

Σημειώνεται ότι σε πρόσφατη μελέτη του ΣΕΒ, η δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων συμπεριλαμβάνεται στη λίστα (και μάλιστα στην τρίτη θέση) των μεγάλων έργων που προτείνονται για την ανάπτυξη της Ελλάδας.

Ιδανικά για την Ελλάδα

Τα υδροπλάνα, δοκιμασμένα εδώ και δεκαετίες σε πολλές ξένες χώρες, αποδείχθηκε πλέον στην πράξη ότι μπορούν να αποτελέσουν και στην Ελλάδα μια αξιόπιστη λύση ως επιπλέον συγκοινωνιακή επιλογή. Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις, ιδίως τους χειμερινούς μήνες, θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε βασική μεταφορική διέξοδο κυρίως για τα μικρά και απομακρυσμένα νησιά που δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο. Με την ευελιξία τους και την ασφάλεια που παρέχουν, μπορούν να αποτελέσουν έναν σημαντικό μοχλό βοήθειας που θα εντάξει στον σύγχρονο χάρτη τα «αδικημένα», γεωγραφικά, νησιά. Τα υδροπλάνα θα μπορούσαν να χαρακτηρισθούν ως τα ιδανικά μεταφορικά μέσα για μια νησιωτική χώρα με τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας, καθώς σε αυτές τις περιοχές αναδεικνύουν το μέγιστο της πολυχρηστικότητάς τους, αφού μπορούν να εκτελούν διάφορα είδη πτήσεων, όπως τακτικές επιβατικές, έκτακτες επιβατικές, περιηγητικές, φορτίου (για μεταφορά φαρμάκων, τροφίμων, Τύπου), νοσοκομειακές, έρευνας και διάσωσης και πυρόσβεσης.