Ως γνωστόν, η γυναίκα του καίσαρα δεν αρκεί να είναι, αλλά πρέπει και να φαίνεται τίμια. Πόσω δε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ένας δημόσιος οργανισμός του οποίου τα πάσης φύσεως διοικητικά στελέχη πληρώνονται, μάλλον πλουσιοπάροχα, από τους κρατικούς κορβανάδες των χωρών-μελών της ΕΕ. Ενας δημόσιος οργανισμός που συχνά κατηγορείται για αδιαφάνεια σε σχέση με τη διαχείριση των ευρωπαϊκών χρημάτων, αρχής γενομένης από τους ίδιους τους επιτρόπους, οι οποίοι αρνούνται για παράδειγμα να δημοσιοποιούν το ύψος των δαπανών που πραγματοποιούν όταν βρίσκονται σε αποστολή εκτός Βρυξελλών. Η επίσημη δικαιολογία είναι ότι οι διοικητικές υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν είναι σε θέση να παρέχουν έγκαιρα τα σχετικά στοιχεία. Μια δικαιολογία που δεν κρίθηκε ικανοποιητική από την ισπανική μη κυβερνητική οργάνωση Acces, η οποία, αφού απείλησε πως θα προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κατάφερε, μετά πολλών βασάνων, να αποκτήσει τον Αύγουστο του 2017 τον πλήρη πίνακα των σχετικών δαπανών που αφορούσαν το πρώτο δίμηνο του 2016. Οι πιέσεις φυσικά συνεχίζονται, όπως άλλωστε και οι υπενθυμίσεις ότι πριν από 18 χρόνια, επί προεδρίας Σαντέρ, υποχρεώθηκαν σε παραίτηση, λόγω συμπτωμάτων νεποτισμού και ευνοιοκρατίας, όλα τα μέλη της τότε Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
ΟΙ ΝΕΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ. Εχοντας λοιπόν προφανώς υπόψη την κακή εικόνα που έχει δημιουργηθεί για τους ευρωκράτες των Βρυξελλών, ο πρόεδρος της Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ αναμένεται να παρουσιάσει εντός των προσεχών ημερών μια νέα δέσμη προτάσεων σχετική με τη διαφάνεια των δαπανών των επιτρόπων, αλλά και με τις υποχρεώσεις που πρέπει να έχουν τόσο κατά την άσκηση των καθηκόντων τους όσο και μετά τη λήξη της θητείας τους και την αναχώρησή τους από τις Βρυξέλλες. Μια δέσμη προτάσεων η οποία αναμένεται να καλύψει τα κενά που εξακολουθούν να υπάρχουν σε σχέση με την έλλειψη διαφάνειας στη διαχείριση των κοινοτικών κονδυλίων. Στο ζήτημα αυτό εκτιμάται άλλωστε ότι θα αναφερθεί εκτενώς την ερχόμενη εβδομάδα στο Στρασβούργο ο πρόεδρος της Επιτροπής, με την ευκαιρία της εκφώνησης ενώπιον της ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της ετήσιας ομιλίας του για την κατάσταση της ΕΕ, η οποία φέτος αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, έχοντας φυσικά στο μυαλό του την περίπτωση του τέως προέδρου της Επιτροπής Μπαρόζο, ο οποίος αποφάσισε να συνεχίσει την καριέρα του στην Goldman Sachs, θα προτείνει να απαγορεύεται εφεξής οποιασδήποτε μορφής επαγγελματική δραστηριότητα για τους τέως προέδρους της Επιτροπής κατά την πρώτη τριετία μετά τη λήξη της θητείας τους στις Βρυξέλλες. Για τους επιτρόπους το αντίστοιχο χρονικό διάστημα θα είναι δύο χρόνια. Και όχι μόνο αυτό. Προτείνει και τη θεσμοθέτηση μιας «επιτροπής σοφών», η οποία θα γνωμοδοτεί αν ένα τέως μέλος της Επιτροπής είναι θεμιτό να αναλάβει μια εργασία που του προτείνεται μετά τη λήξη της θητείας του.
Ως προς τα οδοιπορικά των Επιτροπών, για τα οποία συχνά γίνεται λόγος στις Βρυξέλλες, ο πρόεδρος της Επιτροπής αναμένεται να προτείνει να δίδονται στη δημοσιότητα, μία φορά τον χρόνο, όλες οι σχετικές ετήσιες δαπάνες, όχι όμως και για κάθε ταξίδι ξεχωριστά, όπως συχνά απαιτούν τα βρετανικά ταμπλόιντ.
OFFSHORE KAI ΜΕΤΟΧΕΣ. Τέλος, ο Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ αναμένεται να προτείνει να υποχρεώνονται στο μέλλον οι επίτροποι να δηλώνουν ποιες μετοχές αξίας άνω των 10.000 ευρώ κατέχουν τόσο οι ίδιοι όσο και τα παιδιά τους. Ετσι, θα αποκλειστούν στο μέλλον «εκπλήξεις», όπως αυτή με την ολλανδή τέως επίτροπο Νίλι Κρόες, για την οποία οι Βρυξέλλες πληροφορήθηκαν μέσω των Panama Papers πως είχε οφσόρ εταιρείες στις Μπαχάμες. Και όχι μόνο αυτό. Κατά τον Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, θα πρέπει εφεξής ο πρόεδρος της Επιτροπής να έχει το δικαίωμα να απαιτεί από έναν επίτροπο να «απαλλαγεί» από τις μετοχές του σε μια εταιρεία αν κρίνει ότι τίθεται θέμα «σύγκρουσης καθηκόντων» ή ακόμα ευρύτερα αν τίθεται θέμα «δημόσιου συμφέροντος». Ως «απαλλαγή» εν προκειμένω μπορεί να εννοηθεί και η ανάθεση της διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων ενός επιτρόπου σε έναν «ανεξάρτητο» ή «μη επηρεαζόμενο», κατά κάποιον τρόπο, παράγοντα, ενώ σε ό,τι αφορά το δημόσιο συμφέρον θα εξετάζεται αν και κατά πόσο ένας επίτροπος έχει προσωπικά οικονομικά συμφέροντα τα οποία επηρεάζονται ή και διαπλέκονται με αυτό. Θα έχει δε το δικαίωμα κάθε ευρωπαίος πολίτης που θεωρεί ότι υφίσταται πρόβλημα με κάποιον επίτροπο να απευθύνεται στον γενικό γραμματέα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος εντός δύο μηνών θα πρέπει να απαντά αν το πρόβλημα είναι υπαρκτό ή όχι.