Μέσα σε έναν μήνα είχαμε τρεις εκτροχιασμούς τρένων: έναν στον Δομοκό (3/8), έναν στη Λάρισα (24/8) και έναν στο Λειανοκλάδι (2/9) –ευτυχώς χωρίς θύματα. «Απλώς» με ταλαιπωρία των επιβατών, και αυτών που ήσαν μέσα στα εκτροχιασμένα τρένα και όσων ταξίδευαν ήδη ή σκόπευαν να ταξιδέψουν αφού η γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης έκλεισε για ώρες (ή και ημέρες) και στις τρεις περιπτώσεις. Στις 13 Μαΐου είχε γίνει ο εκτροχιασμός στο Αδενδρο, με τρεις νεκρούς και πολλούς τραυματίες.
Τρεις εκτροχιασμοί σε 30 ημέρες, έπειτα από θανατηφόρο ατύχημα που υποτίθεται ότι θα ευαισθητοποιούσε τους αρμοδίους, είναι επικίνδυνος δείκτης. Ή οι οδηγοί είναι ανεύθυνοι (στον μηχανοδηγό απέδωσε καταρχήν την ευθύνη για το Αδενδρο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ) ή το δίκτυο και τα οχήματα έχουν μεγάλα προβλήματα –σε κάθε περίπτωση, όλα δείχνουν ότι το ασφαλέστερο και πιο εξυπηρετικό μέσο μεταφοράς παγκοσμίως είναι εξαιρετικά επικίνδυνο στη χώρα μας.
Αλλά ας μην απογοητευόμαστε: στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, ο ΟΣΕ θα παρουσιάσει το βασιλικό βαγόνι του 1883 που χρησιμοποιούσε η βασιλική οικογένεια για τις μετακινήσεις της στη Θεσσαλία. Ελπίζω ότι δεν θα επέμβουν ριζοσπάστες συριζαίοι αντιβασιλικοί να ακυρώσουν την εμφάνιση του μουσειακού αξιοθέατου και αναρωτιέμαι: Μήπως θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί στα κανονικά δρομολόγια; Μήπως, εκτός από πολυτελέστερο, το αρχαίο βασιλικό βαγόνι είναι και ασφαλέστερο από αυτά που κυκλοφορούν στις γραμμές; Γιατί οι φωτογραφίες που είχαν δημοσιευτεί μετά το δυστύχημα στο Αδενδρο έδειχναν βαγόνια σε κακή κατάσταση, βρώμικα και γεμάτα γκραφίτι, που σημαίνει ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη συντήρησή τους και ότι ο καθένας μπορεί να τα πλησιάσει και να κάνει ό,τι θέλει σε αυτά. Εντάξει, είμαστε σε μεταβατική κατάσταση, υποτίθεται ότι σύντομα τα τρένα θα τα αναλάβουν οι Ιταλοί της Ferrovie dello Stato Italiane. Αλλά όσοι είναι τώρα υπεύθυνοι δεν ντρέπονται λίγο για την κατάσταση που θα βρουν οι αγοραστές όταν έρθουν; Ή μήπως γίνονται σαμποτάζ για να παραλάβει καμένη γη ο «εχθρός»;
Διαβάσαμε και κάποιες ευχάριστες ειδήσεις: επαναλειτούργησε η γραμμή προς Σκόπια – Βελιγράδι, αλλά εντός Ελλάδας (Γευγελή – Θεσσαλονίκη) οι διαδρομές γίνονται με λεωφορείο… Επίσης λειτούργησε η γραμμή προς Σόφια – Βουκουρέστι, αλλά για το καλοκαίρι μόνο… Μάθαμε ότι ηλεκτροκινήθηκε ο σταθμός των Αθηνών: τον εγκαινίασε ο κ. Σπίρτζης την παραμονή του εκτροχιασμού στον Δομοκό. Οπου εγκαίνια, κορδέλες και χαρά, Πρωθυπουργός και υπουργοί πρώτοι. Αλλά όταν πρόκειται για σοβαρότατα προβλήματα, μένουν εκτός κάδρου: ούτε εξηγήσεις δίνουν ούτε απαιτούν από αυτούς που διόρισαν να μας δώσουν: ακόμα περιμένουμε το τελικό πόρισμα για το τι συνέβη στο Αδενδρο. Ας ελπίσουμε ότι πράγματι εντός Σεπτεμβρίου θα οριστικοποιηθεί η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ότι δεν θα θρηνήσουμε ώς τότε νέα θύματα.