Δύο φορές –μέσα σε διάστημα ενός μηνός –κόπηκαν κορδέλες στην Ιόνια Οδό.
Στις 3 Αυγούστου, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης παρέδωσε στην κυκλοφορία το τελευταίο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου, μήκους 14 χιλιομέτρων, από την Πέρδικα έως τον ανισόπεδο κόμβο της Εγνατίας στα Ιωάννινα. Χθες, λίγο πριν από τη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας εγκαινίασε έναν αυτοκινητόδρομο που βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία εδώ και έναν μήνα…
Σε αυτήν τη φάση, ωστόσο, δεν λειτουργούν οι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ). Οι σταθμοί θα αρχίσουν να λειτουργούν σταδιακά μέχρι το τέλος του 2017. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αιτία καθυστέρησης της λειτουργίας τους είναι η μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση των περιβαλλοντικών όρων που έπρεπε να διαθέτει ο κάθε σταθμός ξεχωριστά.
Παράλληλα, σε ορισμένα σημεία του αυτοκινητοδρόμου ξηλώθηκε η άσφαλτος και έγιναν εκ νέου εργασίες ασφαλτόστρωσης προκειμένου να διορθωθεί το πρόβλημα που προέκυψε.
Ο Πρωθυπουργός στην ομιλία τόνισε, μεταξύ άλλων, πως τα έργα ανήκουν στους φορολογούμενους πολίτες και είναι καθήκον των κυβερνήσεων να τα ολοκληρώσουν με ευθύνη και διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος. Ωστόσο, στην προσπάθειά του να εξάρει το έργο της κυβέρνησής του στην ολοκλήρωση των έργων της Ιόνιας Οδού προκάλεσε την αντίδραση της αντιπολίτευσης. Ειδικότερα, η δήλωση του Πρωθυπουργού ότι από το 2006 έως το 2015 η ολοκλήρωση των έργων στην Ιόνια Οδό ήταν της τάξης του 50% προκάλεσε την αντίδραση του υπευθύνου της ΚΟ της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για Ενέργεια, Περιβάλλον και Υποδομές Γιάννη Μανιάτη που χαρακτήρισε τον Πρωθυπουργό «ακραίο προπαγανδιστή». «Μηδένισε το έργο των προηγούμενων κυβερνήσεων. Είπε ψέματα ότι το έργο της Ιόνιας Οδού ήταν έτοιμο κατά 50% το 2015, ενώ την περίοδο 2010-2014 ωρίμασε πάνω από 75%, και τέλος “ξέχασε” ότι χάρισε με τη διαπραγμάτευσή του 500 εκατομμύρια στους εργολάβους» δήλωσε μεταξύ άλλων ο Γιάννης Μανιάτης.
Από την πλευρά του, Το Ποτάμι έκανε λόγο για πολιτική μικροψυχία. «Εργα τέτοιας εμβέλειας είναι υπόθεση πολλών κυβερνήσεων και πολλών υπουργών. Είναι πολιτική μικροψυχία η προσπάθεια απόλυτης οικειοποίησής τους και η πρόσκληση στα εγκαίνια μόνο κυβερνητικών στελεχών, λες και το έργο είναι αποκλειστική υπόθεση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ» επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, σε σχετική ανακοίνωση.
Από το υπουργείο Υποδομών πάντως υποστηρίζουν ότι το ποσοστό εκτέλεσης του έργου τον Ιανουάριο του 2015 ήταν 48% και τον Οκτώβριο του 2016 ανήλθε στο 86,2%.
Τα διόδια. Το κόστος των διοδίων ανέρχεται –για το μήκος της Ιόνιας Οδού –σε 12,50 ευρώ. Ωστόσο, το ταξίδι από την Αθήνα με τη χρήση της Ολυμπίας Οδού και της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου κοστίζει 37,25 ευρώ.
Σε αυτήν τη φάση, οι οδηγοί που κινούνται κατά μήκος της Ιόνιας Οδού θα συναντούν δύο μετωπικούς σταθμούς, της Κλόκοβας και του Αγγελοκάστρου, καθώς έχουν τεθεί σε εφαρμογή οι δύο από τις συνολικά τέσσερις ζώνες χρέωσης του αυτοκινητοδρόμου.
Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθεί το σύστημα χρέωσης της Ιόνιας Οδού με τη λειτουργία των μετωπικών σταθμών Μενιδίου και Τερόβου αλλά και των πλευρικών σταθμών διοδίων Γαβρολίμνης, Αρτας και Γοργόμυλου.
Ο αυτοκινητόδρομος συνολικού μήκους 196 χιλιομέτρων περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
– τέσσερις σήραγγες διπλού κλάδου (Κλόκοβας, Μακύνειας, Καλυδώνας και Αμπελιάς)
– πέντε μεγάλες γέφυρες (Εύηνου ποταμού, Μενιδίου, Γυμνότοπου, Τσαγκαρόπουλου και Κρυφοβού)
– 19 ανισόπεδους κόμβους
– εννέα Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών
– τρία Κέντρα Ελέγχου και Συντήρησης
– 33 άνω και 100 κάτω διαβάσεις
Αθήνα – Ιωάννινα στον μισό χρόνο!
Με τον νέο αυτοκινητόδρομο η διαδρομή Αθήνα – Ιωάννινα θα γίνεται σε 3 ώρες και 40 λεπτά (πριν από την ολοκλήρωση του έργου το ταξίδι διαρκούσε τουλάχιστον 6 ώρες). Επίσης η διαδρομή Πάτρα – Ιωάννινα θα γίνεται σε 100 λεπτά, ενώ το ταξίδι Θεσσαλονίκη – Πάτρα θα γίνεται σε 4 ώρες και 30 λεπτά.