Η προμήθεια 45-55 αεροσκαφών νέας γενιάς και η σύναψη μεγάλων διεθνών συμμαχιών-συνεργασιών, που θα εξασφαλίσουν περαιτέρω ανάπτυξη και πρόσβαση της Aegean Airlines σε νέες αγορές, περιλαμβάνονται στις προτεραιότητες της διοίκησης της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας. Ηδη, ο σχεδιασμός για τον εμπλουτισμό του στόλου της Aegean Airlines, όπως είχε προαναγγείλει από τον περασμένο Μάρτιο ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Ευτύχης Βασιλάκης, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Οι συζητήσεις με τις κατασκευάστριες εταιρείες αεροσκαφών Airbus και Boeing έχουν αρχίσει, ενώ οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν μέχρι το τέλος του χρόνου, με στόχο η παραλαβή των νέων αεροσκαφών να ξεκινήσει το 2019 και να ολοκληρωθεί σταδιακά έως το 2024.
Μέσω του σχετικού διαγωνισμού που ήδη τρέχει, η Aegean επιδιώκει την ανανέωση του στόλου της με νέας γενιάς αεροσκάφη, που θα έχουν μικρότερη κατανάλωση καυσίμου, χαμηλότερο λειτουργικό κόστος και επίπεδα θορύβου και μεγαλύτερη εμβέλεια, ώστε να καλύπτει περισσότερους προορισμούς από όλες τις βάσεις της εταιρείας.
«Οι κατασκευαστές προωθούν στην αγορά νέους κινητήρες με χαμηλότερες καταναλώσεις και από την πλευρά μας έχουμε ήδη ξεκινήσει τις συζητήσεις με χρηματοδότες και κατασκευαστές, ώστε να έχουμε καταλήξει το 2018» είχε τονίσει χαρακτηριστικά πριν από λίγους μήνες ο Ευτύχης Βασιλάκης.
Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ. Ο διαγωνισμός της Aegean ανάμεσα στην Airbus και την Boeing, αλλά και μεταξύ των κυριότερων κατασκευαστών κινητήρων, αφορά την προμήθεια 45 έως 55 αεροσκαφών νέας γενιάς. Με βάση τις προσφορές, η ελληνική εταιρεία θα κληθεί περί τα τέλη του ερχόμενου Νοεμβρίου να επιλέξει μεταξύ των αεροσκαφών Airbus 320neo και του Βoeing 737max. Η μέση τιμή καταλόγου και των δύο αεροσκαφών είναι κοντά στα 100 εκατ. δολάρια, ωστόσο συνηθίζεται οι κατασκευαστές να κάνουν εκπτώσεις προκειμένου να εξασφαλίσουν την παραγγελία. Δεδομένου ότι η ελληνική αεροπορική εταιρεία βρίσκεται σε φάση σταθερής ανάπτυξης, αποτελεί ελκυστικό πελάτη και για τους δύο κατασκευαστές.
Σήμερα, ο στόλος της Aegean περιλαμβάνει μόνο Airbus, γεγονός που πιθανόν να δώσει προβάδισμα στην ευρωπαϊκή εταιρεία. Από την άλλη πλευρά, εφόσον τελικά επιλεγεί η Boeing, η εταιρεία θα αναγκαστεί να επανεκπαιδεύσει τους πιλότους, τους μηχανικούς της και το υπόλοιπο ιπτάμενο προσωπικό.
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές του 2016 η Aegean είχε προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις αγοράζοντας 7 νέα αεροσκάφη τύπου Airbus A320, φτάνοντας έτσι συνολικά τα 61 αεροσκάφη, τα 47 εκ των οποίων είναι Airbus 319, 320 και 321, με μέσον όρο ηλικίας μόλις 7 ετών.
ΟΙ ΣΥΜΜΑΧΙΕΣ. Την ίδια στιγμή, η διοίκηση της Aegean διερευνά το ενδεχόμενο σύναψης στρατηγικών συμμαχιών και συμπράξεων με ισχυρούς παίκτες της ευρωπαϊκής, αλλά και της παγκόσμιας αγοράς αερομεταφορών.
Στόχος της είναι η περαιτέρω ανάπτυξη, η ισχυροποίηση και η πρόσβαση της Aegean Airlines σε νέες αγορές, οι οποίες θα διευρύνουν τον κύκλο εργασιών της και θα ενισχύσουν ακόμα περισσότερο την επιβατική της κίνηση.
Αλλωστε, όπως ήδη έχει ανακοινώσει η διοίκησή της, «η εταιρεία διερευνά πάντοτε δυνατότητες στρατηγικών συνεργασιών και συμπράξεων, οι οποίες θα μπορούσαν να έχουν θετικό αντίκτυπο τόσο στις εργασίες, όσο και στις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξής της».
Σύμφωνα με στελέχη του χώρου των αερομεταφορών, οι διεθνείς αερομεταφορές αποτελούν ένα εξόχως ανταγωνιστικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο είναι εξαιρετικά δύσκολο ένας περιφερειακός παίκτης να μπορέσει να ανταγωνιστεί τους «ισχυρούς των αιθέρων». Η ελληνική αεροπορική εταιρεία, πέραν του ότι σήμερα είναι ο αδιαφιλονίκητος leader στην εγχώρια αγορά, ενισχύει συνεχώς την παρουσία της και στο εξωτερικό, αυξάνοντας τους προορισμούς προς τους οποίους πετάει.
Ωστόσο, όπως όλοι αναγνωρίζουν, για να γίνει το «παραπάνω βήμα» και να ανοίξουν ακόμη περισσότερο τα φτερά της Aegean, απαιτείται η σύναψη στρατηγικών συμμαχιών-συνεργασιών με ισχυρότερους διεθνείς παίκτες.
Προφανώς, όλα αυτά τα έχουν μετρήσει στην Aegean Airlines.
ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΚΙΝΕΖΟΥΣ. Στο πλαίσιο αυτό, την περασμένη άνοιξη, σύμφωνα με αεροπορικές πηγές, έγιναν οι πρώτες συζητήσεις με τον κινεζικό όμιλο Hainan, ο οποίος δραστηριοποιείται στους τομείς των αερομεταφορών (Hainan Airlines), της επίγειας εξυπηρέτησης αεροσκαφών (κατέχει ποσοστό της Swissport International), του τουρισμού, του χρηματοπιστωτικού τομέα και του κλάδου των logistics. Μάλιστα, οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι στο τραπέζι των συζητήσεων τέθηκε η είσοδος του κινεζικού ομίλου στο μετοχικό κεφάλαιο της Aegean με μειοψηφικό ποσοστό (έως 25%).
Ενδεχόμενη συμφωνία με τον όμιλο Hainan εκτιμάται ότι θα αναβάθμιζε τον ρόλο και την παρουσία της Aegean στον χάρτη των διεθνών αερομεταφορών, καθώς θα την οδηγούσε σε νέους και σημαντικούς προορισμούς, όχι μόνο στην Kίνα, αλλά και ευρύτερα στην Aσία και τις HΠA.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, στις επιχειρήσεις όλα τα φλερτ δεν καταλήγουν πάντα σε γάμο. Ετσι, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι συζητήσεις με τους εκπροσώπους της κινεζικής Hainan, στις οποίες φέρονται να μετείχαν και άλλοι μέτοχοι της Aegean (πέραν του Ευτύχη Βασιλάκη), δεν έχουν οδηγήσει μέχρι στιγμής σε κάποιο χειροπιαστό αποτέλεσμα.
Σε κάθε περίπτωση, κύκλοι της εταιρείας τονίζουν πως όταν υπάρξει οποιαδήποτε συμφωνία συνεργασίας θα ανακοινωθεί επισήμως.