«Μαύρο φθινόπωρο» για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και κυρίως για την εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) άρχισε χθες, φέρνοντας στην επιφάνεια όλα τα συσσωρευμένα προβλήματα τα οποία λιμνάζουν εδώ και καιρό και απειλούν τις καθημερινές μετακινήσεις του επιβατικού κοινού.

Οι ελλείψεις σε προσωπικό και ανταλλακτικά απειλούν να τινάξουν στον αέρα το νέο χειμερινό πρόγραμμα δρομολογίων της ΟΣΥ, το οποίο άρχισε να εφαρμόζεται από χθες μετ’ εμποδίων και με τους εργαζομένους να οδηγούνται ήδη σε μετωπική σύγκρουση με το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών.

ΧΕΙΡΟΦΡΕΝΟ. Μάλιστα, για αύριο Τετάρτη, οι εργαζόμενοι στην κίνηση των αστικών λεωφορείων αποφάσισαν να κάνουν προειδοποιητικές στάσεις εργασίας από τις 5 έως τις 9 το πρωί και από τις 9 το βράδυ έως τη λήξη της βάρδιας τους, ενώ οι τεχνικοί της ΟΣΥ θα κάνουν στάση εργασίας από τις 11 το πρωί έως τις 5 το απόγευμα.

Πάντως, τα προβλήματα στις μετακινήσεις του επιβατικού κοινού αρχίζουν από σήμερα Τρίτη λόγω της στάσης εργασίας που αποφάσισαν να κάνουν οι εργαζόμενοι στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο (ΗΣΑΠ) από τις 9 το βράδυ έως τη λήξη της βάρδιας τους, διαμαρτυρόμενοι για τις πρωτοφανείς ελλείψεις σε προσωπικό. Οι εργαζόμενοι στον ΗΣΑΠ θα επαναλάβουν τη στάση εργασίας τους την Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου, από τις 12 το μεσημέρι έως τις 3 το απόγευμα.

Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των εργαζομένων, εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο οι αστικές συγκοινωνίες διαλύονται. Οι πρωτοφανείς ελλείψεις σε ανταλλακτικά και προσωπικό έχουν αποδεκατίσει τον στόλο λεωφορείων και τρόλεϊ, με αποτέλεσμα να μειώνονται συνεχώς τα δρομολόγια και να ταλαιπωρούνται οι επιβάτες που αναγκάζονται να περιμένουν για αρκετή ώρα στις στάσεις, ειδικά στις πιο απομακρυσμένες γραμμές.

Ειδικότερα στις Οδικές Συγκοινωνίες (αστικά λεωφορεία, τρόλεϊ), σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου Τεχνικών και Εργαζομένων ΟΑΣΑ – ΟΣΥ Αποστόλη Ραυτόπουλο, η κατάσταση είναι δραματική. «Ουδέποτε είχαμε βρεθεί σε τέτοιο σημείο» τονίζει χαρακτηριστικά.

ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ. Σημειώνεται ότι χθες, πρώτη μέρα εφαρμογής του νέου χειμερινού προγράμματος δρομολογίων της ΟΣΥ, τα διαθέσιμα λεωφορεία για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου ήταν μόλις 750, αντί των 1.000 που προέβλεπε το νέο «κουτσουρεμένο» πρόγραμμα. Το 2014 για την εκτέλεση του χειμερινού προγράμματος δρομολογίων έβγαιναν καθημερινά στους δρόμους της πρωτεύουσας 1.340 λεωφορεία.

Συνολικά για χθες στα λεωφορεία ήταν προγραμματισμένες 2.310 βάρδιες, από τις οποίες μόνο τις πρωινές ώρες χάθηκαν περίπου 260 λόγω έλλειψης προσωπικού και οχημάτων!

«Πρόκειται για κατάντια» λέει ο Αποστόλης Ραυτόπουλος, τονίζοντας ότι από ένα σύνολο 2.022 λεωφορείων που είχε το 2014 η εταιρεία, σήμερα βγαίνουν καθημερινά στους δρόμους της Αθήνας για εκτέλεση συγκοινωνιακού λιγότερα από τα μισά οχήματα και ορισμένες φορές το ένα τρίτο!

Περίπου 280 λεωφορεία δεν μπορούν να κινηθούν λόγω έλλειψης προσωπικού (οδηγών) και άλλα 840 παραμένουν καθηλωμένα στα αμαξοστάσια με βλάβες που δεν επιδιορθώνονται εδώ και πολύ καιρό λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και τεχνικού προσωπικού. Στα ακινητοποιημένα λόγω βλαβών οχήματα υπάρχουν και 211 λεωφορεία που έχουν κριθεί μη επισκευάσιμα και έχουν αποχαρακτηριστεί. Τα συγκεκριμένα λεωφορεία «λεηλατούνται» καθημερινά από τους τεχνικούς, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν εξαρτήματά τους (λάστιχα, μηχανολογικός εξοπλισμός, ακόμη και καθρέφτες) για επισκευή των άλλων.

Πολλά από τα παροπλισμένα οχήματα έχουν απογυμνωθεί εντελώς και, όπως τονίζουν οι εργαζόμενοι, δεν θα κυκλοφορήσουν ποτέ ξανά. «Ηδη στα αμαξοστάσια υπάρχουν περίπου 300 λεωφορεία τα οποία δεν πρόκειται να ξαναβγούν στους δρόμους» επισημαίνει ο Ραυτόπουλος.

ΑΔΕΙΕΣ ΑΠΟΘΗΚΕΣ. Σύμφωνα με τους τεχνικούς της ΟΣΥ, η έλλειψη διαθέσιμων οχημάτων οφείλεται στο γεγονός ότι αυτή τη στιγμή οι αποθήκες των ανταλλακτικών είναι άδειες! Λείπουν ανταλλακτικά από όλο το φάσμα των επισκευών. Κυρίως όμως λείπουν ανταλλακτικά για την επισκευή των φρένων (δαγκάνες, φυσούνες, τακάκια κ.λπ.), ψυγεία νερού, μπαταρίες, δίσκοι πλατό και ανταλλακτικά κινητήρων.

Από την άλλη πλευρά, λέει ο Αποστόλης Ραυτόπουλος, «ακόμα και να μην ήταν μεγάλες οι ελλείψεις σε ανταλλακτικά, τα λεωφορεία δεν θα μπορούσαν να επισκευαστούν και να βγουν στους δρόμους λόγω σημαντικών ελλείψεων σε τεχνικούς και οδηγούς».

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ΟΣΥ περίπου 450 προσλήψεις οδηγών και τεχνικών παραμένουν κλειδωμένες στα συρτάρια του υπουργείου Μεταφορών από τον Δεκέμβριο του 2014! Για την κάλυψη όμως των σημερινών αναγκών σύμφωνα με τους εργαζομένους, απαιτείται η πρόσληψη τουλάχιστον 1.000 οδηγών και 300 τεχνικών.

ΤΑ ΤΡΟΛΕΪ. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στα τρόλεϊ. Μόνο στο αμαξοστάσιο των ΗΛΠΑΠ στην οδό Πέτρου Ράλλη βρίσκονται παροπλισμένα δεκάδες οχήματα, με άμεσο αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των δρομολογίων. Ο βασικός στόλος ανέρχεται σε 360 τρόλεϊ, ενώ από αυτά βγαίνουν στους δρόμους μόνο τα 162. Χθες, πρώτη μέρα εφαρμογής του χειμερινού προγράμματος δρομολογίων, διαθέσιμα ήταν μόλις 113 τρόλεϊ. Για την κάλυψη των άμεσων αναγκών των ΗΛΠΑΠ απαιτούνται τουλάχιστον 150 οδηγοί.