Σκοτάδι, κλειστά στόματα και αναπάντητα ερωτήματα συνθέτουν την υπόθεση του ναυαγίου του δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ» που προκάλεσε τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή των τελευταίων ετών στον Σαρωνικό.

Επτά ημέρες μετά το ναυάγιο της Σαλαμίνας πολλά ερωτήματα δεν έχουν μέχρι σήμερα απαντηθεί από τις Αρχές:

1. Σε ποιο πλοίο επρόκειτο να κάνει πετρέλευση το δεξαμενόπλοιο; Γιατί δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη το όνομά του; Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά, το ηλικίας 45 ετών «Αγία Ζώνη ΙΙ» είχε παραλάβει από τα ΕΛΠΕ 2.200 τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Οπως εξηγούν γνώστες του αντικειμένου, το συγκεκριμένο πλοίο λειτουργούσε ως φορολογική αποθήκη. Παραλάμβανε καύσιμα από τα διυλιστήρια και στη συνέχεια εφοδίαζε με αυτά άλλα πλοία. Αυτό που συνηθίζεται σε αυτές τις περιπτώσεις είναι με την είσοδο των προϊόντων στη φορολογική αποθήκη η οποία γίνεται με την κάλυψη ηλεκτρονικού διοικητικού εγγράφου, ο παραλήπτης ενημερώνει άμεσα, γραπτά ή ηλεκτρονικά, το τελωνείο ελέγχου για την πραγματική άφιξη και παραλαβή των προϊόντων πριν την υποβολή της αναφοράς παραλαβής, προκειμένου το τελευταίο, στις περιπτώσεις που κρίνεται απαραίτητο, να προβεί σε έλεγχο επί των εισερχομένων στη φορολογική αποθήκη προϊόντων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην περίπτωση του «Αγ. Ζώνη ΙΙ» ο έλεγχος πραγματοποιήθηκε από το τελωνείο και όλα ήταν εντάξει ενώ η εταιρεία είχε δηλώσει τρεις προορισμούς μεταφόρτωσης των καυσίμων. Αυτό όμως που παραμένει ακόμη θολό είναι η ταυτότητα των πλοίων που θα παραλάμβαναν τις ποσότητες των καυσίμων.

2. Πόσο χρόνο παρέμεινε αγκυροβολημένο το «Αγ. Ζώνη ΙΙ» στα ανοιχτά της Σαλαμίνας; Σύμφωνα με τη συνήθη πρακτική, αμέσως μετά την φόρτωση των καυσίμων από τα διυλιστήρια ακολουθεί η εκφόρτωση προς το πλοίο που έχει κλείσει τη συμφωνία για την προμήθεια των καυσίμων.

Στην περίπτωση του «Αγ. Ζώνη ΙΙ» πληροφορίες αναφέρουν ότι το δεξαμενόπλοιο βρισκόταν στη Σαλαμίνα σχεδόν ένα 24ωρο. Εύλογα προκύπτουν τα εξής ερωτήματα: παρέλαβε τα καύσιμα χωρίς να έχει κλείσει κάποια συγκεκριμένη συμφωνία ή η συμφωνία χάλασε στη συνέχεια;

3. Πόσα είδη καυσίμων ανιχνεύθηκαν στη θάλασσα μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου; Σύμφωνα με τις πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας το «Αγία Ζώνη ΙΙ» ήταν φορτωμένο με δυο ειδών καύσιμα, με fuel oil και marine gas oil. Το πρώτο είναι το βαρύ ναυτιλιακό καύσιμο και είναι η πίσσα που έφθασε στις ακτές του Σαρωνικού.

Το δεύτερο καύσιμο είναι ελαφρύ, χρησιμοποιείται για τις ηλεκτρομηχανές και σε περίπτωση διαρροής επιπλέει στην επιφάνεια της θάλασσας. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν έγινε έλεγχος και αν ανιχνεύθηκαν ποσότητες του marine gas oil στη θάλασσα. Αν έγινε έρευνα και δεν ανιχνεύθηκε προκαλούνται υπόνοιες για λαθρεμπόριο. Η ποσότητα του συγκεκριμένου καυσίμου ίσως μεταφέρθηκε παράνομα σε άλλο πλοίο ή ακόμη και στην ξηρά. Το παρελθόν του πλοιοκτήτη ενισχύει τις υποψίες καθώς το 2012 και το 2013 η εταιρεία του είχε ελεγχθεί για υπόθεση λαθρεμπορίας καυσίμων και ασκήθηκε ποινική δίωξη. Τελικά η εταιρεία απαλλάχθηκε με βούλευμα.

Χθες η προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πειραιά Ειρήνη Τσίβα ζήτησε τη δικογραφία που έχει σχηματιστεί από το Λιμενικό Σώμα για την υπόθεση του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ» στον Σαρωνικό. Τη δικογραφία αναμένεται να παραλάβει ο εισαγγελέας Ποινικής Δίωξης ο οποίος, αφού τη μελετήσει αναμένεται να ασκήσει διώξεις για κακούργημα, ενώ αναμένεται και η έκδοση ενταλμάτων σύλληψης.

Ομάδα από Ρότερνταμ στην Ελλάδα

Την αποστολή εξειδικευμένης ομάδας από το λιμάνι του Ρότερνταμ την Κυριακή που θα συνδράμει στις προσπάθειες αντιμετώπισης της ρύπανσης του Σαρωνικού ανακοίνωσε ο δήμαρχος του Ρότερνταμ Ahmed Aboutaleb, έπειτα από πρωτοβουλία του δημάρχου Αθηναίων Γιώργου Καμίνη.

Διαμαρτυρία στα γραφεία της πλοιοκτήτριας εταιρείας

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στα γραφεία της πλοιοκτήτριας εταιρείας του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» στο Πέραμα πραγματοποίησε η Πανελλήνια Ενωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), προεξαγγέλλοντας και άλλες αγωνιστικές δράσεις με στόχο να αναδειχθούν «οι εγκληματικές ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρείας για την πρωτοφανή οικολογική ζημιά που προκάλεσε στο θαλάσσιο περιβάλλον, αλλά και η ανάγκη να παρθούν ουσιαστικά και αποτελεσματικά μέτρα ώστε να μη θρηνήσουμε μια νέα καταστροφή».

Δεν είμαστε αρμόδιοι

Τα ΕΛΠΕ δεν έχουν αρμοδιότητα για να ελέγξουν κατά πόσο ένα δεξαμενόπλοιο που δένει στις εγκαταστάσεις τους στον Ασπρόπυργο είναι αξιόπλοο, δεδομένου ότι αυτή η αρμοδιότητα ανήκει στις λιμενικές Αρχές. Αυτό υποστηρίζεται από τα Ελληνικά Πετρέλαια, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα που έθεσαν σε χθεσινό ρεπορτάζ «ΤΑ ΝΕΑ». Σύμφωνα με τα ΕΛΠΕ, το μόνο που ελέγχουν είναι το κατά πόσο το δεξαμενόπλοιο χωράει να δέσει στην προβλήτα προκειμένου να φορτώσει καύσιμα.