Χωρίς τον δήμαρχο του Κάσελ στο Φριντεριτσιάνουμ (Fridericianum) του Κάσελ, τον κεντρικό εκθεσιακό χώρο της documenta 14, και με την οργανωτική ομάδα παρατεταγμένη στα σκαλιά του κτιρίου – διατρανώνοντας ότι «η documenta 14 δεν ανήκει σε κανέναν» – έπεσε προχθές η αυλαία της διοργάνωσης ύστερα από 163 ημέρες, με διπλή παρουσία στην Αθήνα και στο Κάσελ.
Η ένταση που έχει δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα στο κρατίδιο της Εσσης ύστερα από την αποκάλυψη ότι η φετινή documenta παρουσίασε έλλειμμα 7 εκατ. ευρώ δεν επέτρεψε να έχει πανηγυρικό χαρακτήρα η τελετή λήξης. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ανταμ Σίμτσικ, πριν καν το ρολόι δείξει 20.00, ώρα που βάσει του προγράμματος έκλειναν οι εκθεσιακοί χώροι, απευθύνθηκε στον κόσμο που ήταν συγκεντρωμένος στην πλατεία χωρίς να μπορεί να κρύψει την πικρία του για τις έντονες επιθέσεις που έχει δεχθεί από τον τοπικό κυρίως Τύπο. «Ευχαριστώ τους δημοσιογράφους που υπήρξαν δίκαιοι μαζί μας. Οι υπόλοιποι ξέρουν ποιοι είναι και τι έκαναν». Κι αφού ευχαρίστησε τους περίπου 1.000 συνεργάτες του χάρη στους οποίους «έγινε το ανέφικτο εφικτό» τούς ζήτησε να πάρουν τον λόγο. Ολοι κρέμονταν από τα χείλη της διευθύνουσας συμβούλου Ανέτ Κούλενκαμπφ η οποία στάθηκε στο πλευρό του Σίμτσικ αλλά τα χείλη της έμειναν ερμητικά κλειστά και η απογοήτευσή της ήταν περισσότερο από προφανής δεδομένου ότι έχει δεχτεί μεγάλο μέρος των πυρών. Ενδέχεται άλλωστε να αντιμετωπίσει ακόμη και ποινικές ευθύνες για την υπέρβαση του προϋπολογισμού. Οι τοπικές εφημερίδες το τελευταίο διάστημα την χαρακτήριζαν ανίκανη ενώ δημοσίευσαν και ορισμένα μηνύματα της ηλεκτρονικής της αλληλογραφίας με τα οποία καθησύχαζε τους συνεργάτες της για τα οικονομικά.
Σε τοπικό επίπεδο οι επιθέσεις εστιάζονται στα πρόσωπα, με προεξάρχοντα τον νέο δήμαρχο της πόλης που δεν στήριξε ποτέ την ιδέα να μοιραστεί η διοργάνωση ανάμεσα σε Κάσελ και Αθήνα, θιασώτης της οποίας ήταν ο προκάτοχός του. Σε εθνικό επίπεδο ο Τύπος ανοίγει τη συζήτηση σχετικά με το κατά πόσο θέλουν οι Γερμανοί την documenta και αυτού του είδους την τέχνη. Ο συντηρητισμός αυτός ωστόσο που εκφράστηκε ακόμη και με ρατσιστικές επιθέσεις στο πρόσωπο του πολωνικής καταγωγής καλλιτεχνικού διευθυντή φαίνεται πως έχει στόχο να οδηγήσει σε θεσμικές αλλαγές, σε τροποποιήσεις του κανονισμού που ενδέχεται να έχουν ως συνέπεια τον περιορισμό των ελευθεριών του εκάστοτε καλλιτεχνικού διευθυντή. Στις 20.00 ο καπνός που έβγαινε από το Fridericianum και είχε σημάνει την έναρξη στο Κάσελ σταμάτησε να ανεβαίνει ψηλά και πολλά από τα μέλη της διοργάνωσης κατάφεραν μπροστά στους φωτογράφους των διεθνών μέσων μαζικής ενημέρωσης να υψώσουν χαρτιά που συνέθεταν τη φράση «η documenta 14 δεν ανήκει σε κανέναν». Λίγο αργότερα θα ξεκινούσε το πάρτι αυστηρά για όσους είχαν εργαστεί στη φετινή διοργάνωση.