Η αγορά αυτοκινήτου κινείται ελαφρά ανοδικά τα τελευταία τέσσερα έτη, όμως διατηρείται μακριά από τα προ κρίσης επίπεδα. Μετά το «χαμηλό» των 58.000 ταξινομήσεων επιβατικών το 2012, η αγορά φέτος θα φθάσει τις 85.000 μονάδες, όταν ο μέσος όρος προ κρίσης ήταν 269.000 ταξινομήσεις. Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι ακόμη και στις «καλές μέρες» η αγορά αυτοκινήτου απείχε αρκετά από τους μέσους όρους της ΕΕ, καθώς στη χώρα μας πωλούνταν 25 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, όταν στην ΕΕ-15 περισσότερα από 36 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους. Ετσι, η αγορά αυτοκινήτου μπορεί να κινείται ελαφρά ανοδικά, ασφαλώς ενθαρρυντικά, όμως απέχει ακόμη από τις κανονικές επιδόσεις που επιβάλλει η αναγκαία, για το περιβάλλον και την οδική ασφάλεια, ανανέωση του στόλου.
Το κύριο πρόβλημα στην αγορά αυτοκινήτου παραμένουν οι αθρόες εισαγωγές μεταχειρισμένων μεγάλης ηλικίας, που διατίθενται πολλάκις δίχως να παρέχονται ορθές πληροφορίες περί την ηλικία, το ιστορικό και τη χρήση, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές, έχοντας ανάγκη για «καλό και φθηνό» αυτοκίνητο, να προμηθεύονται διαφορετικό του αναμενόμενου προϊόν. Σε αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης, ο ΣΕΑΑ έχει προτείνει την πλήρη διαφάνεια στο ιστορικό των οχημάτων, εισαγομένων μεταχειρισμένων, αλλά και εγχώριων, μέσω των στοιχείων ΚΤΕΟ, ανακλήσεων κ.λπ.
Το καινούργιο αυτοκίνητο μικρής έως μεσαίας αξίας δεν δέχεται υψηλά φορολογικά βάρη, το αντίθετο, ενώ επίσης χάρη στους σύγχρονους βενζινοκινητήρες καταναλώνει χαμηλές ποσότητες καυσίμου και άρα έχει χαμηλό κόστος χρήσης. Το ζήτημα είναι ότι αντίθετα με κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα στην Ελλάδα δεν έχουν θεσπιστεί φορολογικά αντικίνητρα για τη χρήση υπέργηρων αυτοκινήτων, πολύ περισσότερο όταν τα ΚΤΕΟ παραμένουν αναποτελεσματικά και όταν επίσης έχει επιβεβαιωθεί στην ΕΕ το πρόβλημα με τα παλαιά diesel.
Για τις αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι αναμένεται εκλογίκευση στα τέλη αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού και μεγαλύτερης ηλικίας, που έχει επιβεβαιωθεί πως είναι πολύ χαμηλής εμπορικής αξίας. Αλλωστε η «κατάθεση πινακίδων» είναι ένα εγχώριο πρόβλημα, καθώς πολλά νοικοκυριά αδυνατούν επί του παρόντος να υποστηρίξουν δύο αυτοκίνητα και ακινητοποιούν προσωρινά το ένα, αναμένοντας τις καλύτερες μέρες. Αυτή η πραγματική κατάσταση από την άλλη δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να δικαιολογεί την κυκλοφορία ανασφάλιστων οχημάτων, δίχως ΚΤΕΟ, ασυντήρητων κ.λπ., καθώς η οδική ασφάλεια έχει συνέπειες σε όλους τους πολίτες.
Ο Δημήτρης Πάτσιος είναι γενικός διευθυντής Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων