Πέντε υπουργεία βουλιάζουν τις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας καθώς οι συσσωρευμένες οφειλές τους προς τις εταιρείες του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) από το 2012 και μετά έχουν πλέον εκτοξευτεί στα 341 εκατ. ευρώ!
Η οικονομική ασφυξία των επιχειρήσεων των αστικών συγκοινωνιών και ειδικότερα της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) οδηγεί σε πρωτοφανή συρρίκνωση του συγκοινωνιακού έργου. Για τον λόγο αυτό, αύριο Πέμπτη, οι εργαζόμενοι στα αστικά λεωφορεία της Αθήνας πραγματοποιούν προειδοποιητική εξάωρη στάση εργασίας από τις 11 το πρωί έως τις 5 το απόγευμα και συγκέντρωση διαμαρτυρίας στη 1 μετά το μεσημέρι, έξω από το υπουργείο Μεταφορών.
Στους συστηματικούς μπαταχτσήδες των αστικών συγκοινωνιών συγκαταλέγονται τα υπουργεία Απασχόλησης και Κοινωνικής Ασφάλισης, Προστασίας του Πολίτη, Εθνικής Αμυνας, Παιδείας και Υγείας, τα οποία εδώ και χρόνια δεν καταβάλλουν τις προβλεπόμενες αποζημιώσεις για τη μεταφορά διαφόρων κοινωνικών ομάδων που ανήκουν στην αρμοδιότητά τους.
ΧΩΡΙΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ. Σημειώνεται ότι εντελώς δωρεάν μετακινούνται καθημερινά (απαλλάσσονται από την καταβολή κομίστρου) με τα μέσα μαζικής μεταφοράς:
1. Το ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, των Συνοριακών Φυλάκων, των Ειδικών Φρουρών, καθώς και το πολιτικό προσωπικό του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Το προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος (μόνιμοι και πυροσβέστες 5ετούς υποχρέωσης). Το ένστολο προσωπικό και οι δόκιμοι του Λιμενικού Σώματος και της Ελληνικής Ακτοφυλακής. Οι οπλίτες θητείας και οι δόκιμοι έφεδροι αξιωματικοί και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων.
2. Οι ανάπηροι πολέμου και ειρηνικής περιόδου και οι συνοδοί τους.
3. Τα άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑμΕΑ), οι άνεργοι και τα παιδιά έως έξι ετών.
ΜΕΙΩΜΕΝΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ. Επίσης, με μειωμένο κόμιστρο μετακινούνται:
1. Οι φοιτητές και σπουδαστές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και των εκκλησιαστικών σχολών και οι σπουδαστές των δημόσιων και ιδιωτικών ΙΕΚ.
2. Οι φοιτητές – σπουδαστές των σχολών αρμοδιότητας των υπουργείων Πολιτισμού, Αμυνας, Ναυτιλίας και Απασχόλησης. Οι φοιτητές των σχολών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή πανεπιστημίων του εξωτερικού μέχρι την ηλικία των 25 χρόνων, με την επίδειξη της φοιτητικής ταυτότητας Student Card – University ID και διαβατηρίου ή ταυτότητας.
3. Οι πολύτεκνοι και τα μέλη των οικογενειών τους, τα παιδιά ηλικίας 7 έως 12 ετών, οι νέοι ηλικίας 13 έως 18 χρονών και τα άτομα άνω των 65 ετών με την επίδειξη της αστυνομικής τους ταυτότητας.
Με βάση τα στοιχεία που διαθέτουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΟΑΣΑ, από το 2011 (αναδιάρθρωση αστικών συγκοινωνιών με τον νόμο Ρέππα) έως και το τέλος του 2014 οι συνολικές οφειλές των υπουργείων προς τους συγκοινωνιακούς φορείς της πρωτεύουσας ανέρχονταν σε 185,9 εκατ. ευρώ. Στο τέλος της διετίας 2015-2016 το σύνολο των οφειλών ανήλθε στα 252 εκατ. ενώ μέσα στο οκτάμηνο του 2017 προστέθηκαν άλλα περίπου 89 εκατ.
ΣΤΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ. Πέρυσι, έπειτα και από τις προσφυγές της διοίκησης του ΟΑΣΑ σε ένδικα μέσα για την πληρωμή των οφειλομένων αποζημιώσεων, από τα διάφορα υπουργεία δόθηκαν στον ΟΑΣΑ περίπου 20 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα περίπου 7 εκατ. αναμένεται να δοθούν φέτος.
Σημειώνεται ότι η οικονομική κατάσταση των εταιρειών των αστικών συγκοινωνιών είναι τόσο δραματική, που ιδιαίτερα η ΟΣΥ απειλείται με ένταξη στο άρθρο 47 του κ.ν. 2190/1920. Συγκεκριμένα, με βάση τον τελευταίο ισολογισμό της εταιρείας, το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της είναι (για άλλη μια φορά) κατώτερο από το μισό (50%) του μετοχικού της κεφαλαίου. Το άρθρο 47 του κ.ν. 2190/20 προβλέπει την υποχρεωτική σύγκληση της γενικής συνέλευσης της εταιρείας με σκοπό τη λήψη μέτρων, που μπορεί να είναι αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, μείωση του μετοχικού κεφαλαίου ή ακόμα και το πλέον ακραίο σενάριο της λύσης της εταιρείας. Στην περίπτωση της ΟΣΥ, στη γενική συνέλευση των μετόχων που έγινε την περασμένη Πέμπτη ο βασικός μέτοχος (υπουργείο Οικονομικών) αρνήθηκε την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας μέσω μετοχοποίησης ζημιών ύψους 32 εκατ. ευρώ και πλέον η διοίκηση του ΟΑΣΑ προσανατολίζεται στη λύση της απομείωσης του μετοχικού της κεφαλαίου, κατά περίπου 40 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, από τα 365 εκατ. ευρώ που είναι τώρα το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας θα πέσει στα 325 εκατ. ευρώ, έτσι ώστε η σχέση των ιδίων κεφαλαίων προς το μετοχικό κεφάλαιο της ΟΣΥ να ανέβει πάνω από το 50% (έναντι 49,89% που είναι σήμερα). Πάντως και παλαιότερα (το 2013) το μετοχικό κεφάλαιο της ΟΣΥ (πρώην ΕΘΕΛ) μειώθηκε από 1,5 δισ. ευρώ στα 365 εκατ.!
To πρόβλημα δημιουργήθηκε ύστερα από συσσωρευμένες ζημιές παρελθουσών χρήσεων που έχουν φέρει την εταιρεία στο χείλος του γκρεμού.

Από τα 1.150 λεωφορεία βγαίνουν στους δρόμους 750-780

Το νέο χειμερινό πρόγραμμα της ΟΣΥ (αστικά λεωφορεία – τρόλεϊ) που ξεκίνησε πριν από λίγες μέρες, ενώ προβλέπει την καθημερινή κίνηση περίπου 1.150 λεωφορείων, εκτελείται με μόλις 750-780 λεωφορεία. Οι πρωτοφανείς ελλείψεις σε ανταλλακτικά και προσωπικό λόγω της έλλειψης χρηματοδότησης έχουν αποδεκατίσει τον στόλο λεωφορείων, με αποτέλεσμα να μειώνονται συνεχώς τα δρομολόγια και να ταλαιπωρούνται οι επιβάτες που αναγκάζονται να περιμένουν για αρκετή ώρα στις στάσεις, ειδικά στις πιο απομακρυσμένες γραμμές.