Σοβαρά ερωτηματικά για τη λειτουργία κυκλωμάτων λαθρεμπορίας στον Σαρωνικό εγείρουν οι τελευταίες εξελίξεις στην υπόθεση της βύθισης του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» στη Σαλαμίνα.
Εντεκα ημέρες μετά το ατύχημα κι ενώ παραμένουν αδιευκρίνιστες οι συνθήκες υπό τις οποίες συνέβη αλλά και οι ενδεχόμενες ευθύνες που προκύπτουν, το φως της δημοσιότητας είδε χθες μια πρωτοφανής είδηση: το πλοίο που είχε αναλάβει την απάντληση του μαζούτ από τις δεξαμενές του «Αγία Ζώνη ΙΙ» όχι μόνο δεν διέθετε τα απαραίτητα πιστοποιητικά ναυσιπλοΐας, αλλά τέθηκε εκτός διαδικασίας και κατασχέθηκε με εντολή του Λιμενικού καθώς θεωρείται ύποπτο για λαθρεμπορία. Πρόκειται για το τάνκερ «Lassea», το οποίο κατασκευάστηκε το 1975 και ανήκει στην εταιρεία Mare Hellas Shipping από τον Ιούλιο του 2012.
Ο έλεγχος. Προχθές το απόγευμα, ημέρα κατά την οποία έληγαν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του «Lassea», δυνάμεις του Λιμενικού με τη συνδρομή κλιμακίου του τελωνείου πραγματοποίησαν επιχείρηση, κατά τη διάρκεια της οποίας εντόπισαν στις δεξαμενές του πλοίου και κατέσχεσαν σημαντικές ποσότητες πετρελαιοειδών, για τις οποίες δεν διετίθεντο τα νόμιμα παραστατικά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Αρχές εντόπισαν περίπου 55 τόνους λαθραία καύσιμα.
Το «Lassea» είχε παλιότερα το όνομα «Αφρός IV» και το 2011 είχε μεταφερθεί για εργασίες συντήρησης σε ναυπηγείο της Σαλαμίνας. Στη συνέχεια πουλήθηκε στην εταιρεία Mare Hellas Shipping Co. και τότε μετονομάστηκε σε «Lassea». Φέρεται να είναι το μοναδικό πλοίο ιδιοκτησίας Mare Hellas, αν και η εταιρεία παλιότερα διέθετε και άλλα τάνκερ. Τον Ιανουάριο του 2013 είχε αγοράσει από την εταιρεία Αγία Ζώνη ένα μικρό δεξαμενόπλοιο, το «Irene», το οποίο εν συνεχεία, το φθινόπωρο του 2014, πούλησε σε εταιρεία με έδρα τη Νιγηρία.
Μετά την κατάσχεση του «Lassea», οι Αρχές προσπαθούν να διερευνήσουν την υπόθεση μέσω της εξέτασης των καυσίμων που εντόπισαν στις δεξαμενές του. Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες, άνδρες του Λιμενικού συνέλεξαν δείγματα από τα πετρελαιοειδή που εντόπισαν σε αυτό ώστε να τα αντιπαραβάλουν με τα καύσιμα που είχε παραλάβει από τα ΕΛΠΕ το «Αγία Ζώνη ΙΙ».
Με τον τρόπο αυτόν οι αρμόδιοι θέλουν να εξακριβώσουν τι ποσότητα καυσίμων μετέφερε το «Lassea» όταν προσέγγισε το «Αγία Ζώνη ΙΙ», ποιες είναι οι πραγματικές ποσότητες πετρελαίου που απάντλησε από αυτό και αν τα δείγματα των πετρελαιοειδών που ελήφθησαν από το «Lassea» ταυτίζονται με αυτά που ελήφθησαν από το «Αγία Ζώνη ΙΙ» και με το φορτίο που είχε παραλάβει από τα ΕΛΠΕ το δεξαμενόπλοιο πριν βυθιστεί.
Καθυστέρηση. Στο μεταξύ, οι εξελίξεις αυτές έχουν καθυστερήσει την αντιμετώπιση της οικολογικής καταστροφής. Μετά την απόσυρση του «Lassea» σταμάτησε η απάντληση πετρελαίου από το «Αγία Ζώνη ΙΙ», ενώ το πλοίο «Νέδα» που θα συνεχίσει τη διαδικασία δεν ανέλαβε χθες εξαιτίας γραφειοκρατικών κωλυμάτων.
Ο κίνδυνος μιας περιβαλλοντικής βόμβας γίνεται όλο και πιθανότερος όσο περνά ο χρόνος: το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο φέρει, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, περίπου 1.000 τόνους μαζούτ και παρά τις διαβεβαιώσεις περί στεγανοποίησης ουδείς μπορεί να γνωρίζει αν υπάρχουν ρωγμές σε άλλα σημεία του, οι οποίες δεν έχουν εντοπιστεί.