Προσδοκίες πρωτογενούς πλεονάσματος πάνω από 2% του ΑΕΠ για το 2017 διατυπώνει στέλεχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, εκτιμώντας πως είναι εφικτή η διανομή κοινωνικού μερίσματος και φέτος. Την ίδια ώρα, πηγές των δανειστών κρατούν μικρό καλάθι, περιμένοντας τα νεότερα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού και επισημαίνουν πως αν αποφασιστεί κάτι τέτοιο, θα πρέπει να προσυμφωνηθεί και να μην έχει επαναλαμβανόμενο χαρακτήρα.
Ούτως ή άλλως, ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018 θεωρείται ήδη δύσκολος και εάν δεν βγει η εξίσωση της ανάπτυξης, τα νέα μέτρα δεν θα αργήσουν να φανούν στον ορίζοντα. Προς το παρόν, το μόνο μέτρο μόνιμου χαρακτήρα το οποίο ενδέχεται να περάσει από το κόσκινο των δανειστών είναι η κατάργηση του φόρου στο κρασί, η δημοσιονομική αποτελεσματικότητα του οποίου κρίνεται ασήμαντη. Το μέτρο φαίνεται να έκανε μεγαλύτερη ζημιά στο μέτωπο της αύξησης της λαθραίας κατανάλωσης κρασιού παρά στην αύξηση των δημόσιων εσόδων, με εισπράξεις κοντά στα 30 εκατ. ευρώ, και πληροφορίες αναφέρουν πως οι δανειστές δεν φέρεται να είναι διατεθειμένοι να εγείρουν ενστάσεις σε ενδεχόμενη κατάργησή του. Ο φόρος στο κρασί αποτέλεσε ελληνική έμπνευση προκειμένου να βρεθεί το δημοσιονομικό ισοδύναμο για την κατάργηση του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση, την οποία ψήφισε η κυβέρνηση το 2015, αλλά αναγκάστηκε να διαγράψει πριν καλά καλά εφαρμοστεί. Τα σενάρια διανομής της όποιας υπέρβασης του φετινού πλεονάσματος αναμένεται να μορφοποιηθούν στις αρχές Δεκεμβρίου, όταν θα υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για τις επιδόσεις του φετινού προϋπολογισμού. Προς το παρόν, τα τελευταία στοιχεία για τον μήνα Αύγουστο δείχνουν υστέρηση 1,7 δισ. ευρώ στα έσοδα, με ισόποση μάλιστα συγκράτηση και των δημόσιων δαπανών και αποτέλεσμα πρωτογενές πλεόνασμα 22 εκατ. ευρώ χαμηλότερο σε σχέση με τον στόχο.
Πηγές του υπουργείου Οικονομικών υποστηρίζουν ότι η εικόνα αυτή είναι συγκυριακή και οι τρύπες θα κλείσουν τους επόμενους μήνες. Αξιωματούχος του υπουργείου άλλωστε έχει υποστηρίξει το σενάριο του μερίσματος, οριοθετώντας το ακριβώς εντός του πλαισίου που προδιαγράφει η περσινή επιστολή Τσακαλώτου προς τους δανειστές, σύμφωνα με την οποία τυχόν υπέρβαση έναντι των στόχων διανέμεται σε συμφωνία με τους εκπροσώπους των θεσμών «σε στοχευμένα μέτρα για την ενδυνάμωση της κοινωνικής προστασίας (ΚΕΑ) και /ή για τη μείωση των φορολογικών βαρών, για τη δημιουργία μαξιλαριού ρευστότητας ή /και για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών».
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ. Πριν από τα σενάρια για τα μερίσματα, πάντως, η κυβέρνηση θα πρέπει να υπερβεί όλα τα εμπόδια της τρίτης αξιολόγησης και να την ολοκληρώσει έως το τέλος του έτους, όπως σε κάθε ευκαιρία διαμηνύουν εκπρόσωποι των θεσμών. Μιλώντας σε εκδήλωση του Ινστιτούτου Brookings στην Ουάσιγκτον, ο κοινοτικός επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί σημείωσε πως θέλει να δει την τρίτη αξιολόγηση να ολοκληρώνεται πριν από το τέλος του έτους. Δήλωσε δε απολύτως αισιόδοξος ότι το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί πριν από τον Αύγουστο και εξήγησε ότι θέλει «ένα καθαρό, σωστό και επιτυχημένο κλείσιμο», το οποίο σημαίνει πως « η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει τις μεταρρυθμίσεις».