Χορός εκατομμυρίων μαύρου χρήματος σε ξέφραγο αμπέλι. Οι μαφίες και τα κυκλώματα των λαθρεμπόρων όχι μόνο εξακολουθούν να δρουν ανεξέλεγκτα χωρίς κανείς να τους εμποδίζει αλλά βλέπουν τις δουλειές τους να μεγαλώνουν μέρα με την μέρα. Ανακαλύπτουν νέα πεδία δράσης όπως η αγορά του υγραερίου κίνησης. Το πάρτι εδώ τώρα ξεκίνησε και μάλιστα με τις ευλογίες της κυβέρνησης, η οποία άνοιξε περισσότερο την ψαλίδα του φόρου στις τρεις χρήσεις του (κίνησης, θέρμανσης και βιομηχανικής χρήσης) φουντώνοντας τη λαθραία διακίνησή του.
Από την άλλη, ο ελεγκτικός μηχανισμός γυμνός από προσωπικό και τεχνικά μέσα αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα κυκλώματα και τις εκρηκτικές διαστάσεις του λαθρεμπορίου καυσίμων που στερεί κάθε χρόνο από το Δημόσιο έσοδα 300 εκατ. ευρώ. Και πώς να το κάνει άλλωστε όταν δεν υπάρχουν χρήματα ούτε για τη βενζίνη που χρειάζονται τα υπηρεσιακά αυτοκίνητα για να κινηθούν και τα δύο αντιλαθρεμπορικά σκάφη βγαίνουν μια στο τόσο για έλεγχο και μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, αφού είναι κλειστής θαλάσσης.
Η κυβέρνηση η οποία από τις πρώτες ημέρες που ανέλαβε την εξουσία διατυμπάνιζε ότι θα πατάξει το λαθρεμπόριο ενεργοποιώντας άμεσα τα μέτρα που είχαν ψηφιστεί από το 2012 και θα έφερνε στα δημόσια ταμεία 1,5 δισ. ευρώ δεν έκανε μέχρι τώρα τίποτα.
Η αγορά καυσίμων παραμένει χωρίς ουσιαστικό έλεγχο. Το πολυδιαφημισμένο σύστημα εισροών – εκροών στα πρατήρια καυσίμων είναι εν πολλοίς ανεφάρμοστο. Το αντίστοιχο σύστημα στα εφοδιαστικά σκάφη και τα σλέπια δεν έχει τοποθετηθεί ενώ στα χαρτιά παραμένει ακόμη το μητρώο δεξαμενών, με αποτέλεσμα το κράτος να μην γνωρίζει ούτε πόσες δεξαμενές είναι νόμιμες.
Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ
€1,5 ΔΙΣ.
Το ναυάγιο του «Αγ. Ζώνη ΙΙ» που προκάλεσε τη μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή των τελευταίων ετών στον Σαρωνικό ανέδειξε τις τρύπες στον έλεγχο της διακίνησης καυσίμων. Το Μαξίμου αναζητά τώρα λύσεις για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου καθώς βλέπει ότι οι έλεγχοι δεν φέρνουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Οι λαθρέμποροι συνεχίζουν ανενόχλητοι τη δράση τους ενώ τα έσοδα που φθάνουν στα δημόσια ταμεία είναι ελάχιστα και απέχουν έτη φωτός από το 1,5 δισ. που έλεγε ότι θα εισπράξει το υπουργείο Οικονομικών.
Από τον Ιανουάριο του 2015 μέχρι και τον Αύγουστο του 2017, βεβαιώθηκαν φόροι και πρόστιμα για λαθραία καύσιμα ύψους 18,5 εκατ. Πόσα εισπράχθηκαν; Μόλις 10,2 εκατ., δηλαδή ούτε το 1% των εσόδων που υποσχόταν ότι θα φέρει η κυβέρνηση από την πάταξη του λαθρεμπορίου και όταν στη διετία 2013-2014 είχαν εισπραχθεί σχεδόν 26 εκατ.
Τέσσερις ημέρες πριν το ναυάγιο του Σαρωνικού, ο ανεξάρτητος βουλευτής Χάρης Θεοχάρης που είχε φέρει στη Βουλή το θέμα του λαθρεμπορίου στα καύσιμα καταθέτοντας ερώτηση προς τους υπουργούς Οικονομικών και Περιβάλλοντος – Ενέργειας για τα μέτρα που σκοπεύουν να λάβουν και τις παραλείψεις που καταγράφονται. Απάντηση στα ερωτήματα που έθεσε δεν έχει πάρει μέχρι σήμερα και όπως δηλώνει στα «ΝΕΑ», «ανεξαρτήτως του ύψους του λαθρεμπορίου που κυμαίνεται γύρω στα 300 εκατ. ευρώ, τα ποσά που διακινούνται είναι συγκεντρωμένα σε λίγα κυκλώματα και συνεπώς διαφθείρουν πολλαπλά συνειδήσεις και δυσκολεύουν την καταπολέμηση της διαφθοράς στο Δημόσιο. Κυρίως όμως επειδή τα κυκλώματα αυτά είναι σκληρά, συνδυάζουν το λαθρεμπόριο με κάθε είδους άνομες δραστηριότητες όπως ναρκωτικά, όπλα, εμπόριο σαρκός κ.τ.λ.».
ΣΕ ΑΠΟΣΥΝΘΕΣΗ. Και ενώ το λαθρεμπόριο οργιάζει, ο ελεγκτικός μηχανισμός βρίσκεται σε κατάσταση αποσύνθεσης. Το προσωπικό δεν επαρκεί ενώ ακόμη και τα λίγα τεχνικά μέσα δίωξης που διαθέτουν οι τελωνειακές υπηρεσίες έχουν βγει ουσιαστικά εκτός λειτουργίας. «Μέχρι τέλος Ιουνίου δεν υπήρχε δυνατότητα έγκρισης δαπανών για την υποστήριξη των αυτοκινήτων και του συστήματος Χ-Ray που βρίσκεται στον Πειραιά και δεν λειτουργούσε από την αρχή του έτους καθώς δεν υπήρχαν τα αναγκαία καύσιμα» σημειώνει ο Δημήτρης Τριμπόνιας, πρόεδρος των τελωνειακών .