Σε… ναυμαχία για το φορτίο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» εξελίχθηκε τις τελευταίες μέρες –εξαιτίας επιχειρηματικών συμφερόντων –η επιχείρηση απάντλησης των καυσίμων από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο.
Τα πετρελαιοειδή που βρίσκονται στις δεξαμενές του (ποσότητά τους εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 1.000 κυβικά μέτρα) μπορεί να αποτελούν «ωρολογιακή βόμβα» για το περιβάλλον, είναι όμως πηγή εσόδων για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα.
Οι επιχειρηματίες του χώρου «σφάζονται» για τα κονδύλια –και –του Γαλάζιου Ταμείου, το οποίο ιδρύθηκε το 1994 με σκοπό την οικονομική στήριξη των μέτρων πρόληψης και καταπολέμησης της ρύπανσης της θάλασσας.
Και από τη στιγμή που ο κρατικός μηχανισμός δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες απάντλησης καυσίμων, μέχρι να μπουν οι υπογραφές, περιορίζεται σε ρόλο παρατηρητή, μην μπορώντας να περιορίσει τον κίνδυνο επέκτασης της ρύπανσης…
Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος είναι το γεγονός ότι χθες το πρωί εμφανίστηκαν στο σημείο του ναυαγίου τρία πλοία. Το «Aegean Breeze 1», το «Siros» αλλα και το «Neda», το οποίο είχε «κολλήσει» τις τελευταίες μέρες λόγω δυνατών ανέμων στη Σκύρο.
Σε ό,τι αφορά τα δυο πρώτα πλοία (το «Aegean Breeze 1» και το «Siros»), τα οποία ανήκουν σε διαφορετικές εταιρείες. αιτήθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες, το πρώτο να αντλήσει το πετρέλαιο ως πετρελαιοειδή κατάλοιπα και το άλλο ως φορτίο.
Οπως λένε πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, δεν πρόκειται για διαφορετικές μεθόδους απάντλησης των καυσίμων από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο, αλλά για διαφορετικό τρόπο πληρωμής των εταιρειών.
Τελικά, λίγο πριν από τις τρεις το μεσημέρι έδεσε στην εξέδρα που έχει στηθεί πάνω από το ναυάγιο το δεξαμενόπλοιο «Αegean Breeze 1».
Στο μεταξύ, για 2η φορά αναβλήθηκε (χθες) η δίκη στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά του πλοιάρχου και του α’ μηχανικού του «Lassea».
Η εκδίκαση της υπόθεσης ορίστηκε για τις 28 Σεπτεμβρίου. Προχθές δεν εμφανίστηκαν στο δικαστήριο τέσσερις βασικοί μάρτυρες κατηγορίας.
Και η δικαιολογία που δόθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας ήταν πως οι λιμενικοί δεν εμφανίστηκαν στο δικαστήριο επειδή δεν είχε ογκομετρηθεί το παράνομο φορτίο, με συνέπεια να μην υπάρχει έκθεση προσδιορισμού των διαφυγόντων δασμών.
ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» έφερε στη δημοσιότητα το θέμα με υπέργηρα και κακοσυντηρημένα –στην πλειονότητά τους –μικρά δεξαμενόπλοια που εφοδιάζουν ή μεταφορτώνουν καύσιμα.
Ηδη, από την Πανελλήνια Ενωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) ζητούν να τεθεί –με νομοθετική ρύθμιση –χρονοδιάγραμμα για την απόσυρση παλιών και γερασμένων πλοίων και να θεσπιστεί ανώτατο όριο ηλικίας το οποίο να είναι τα 20 χρόνια. Δυστυχώς, έπρεπε να βυθιστεί ένα πλοίο και να προκληθεί η μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή των τελευταίων χρόνων στον Σαρωνικό για να σταθεί στο θέμα η επίσημη πολιτεία.
Και αυτό φαίνεται από την εντολή που δόθηκε –κατόπιν εορτής –από τον υπουργό Ναυτιλίας για τη διενέργεια έκτακτης επιθεώρησης στα δεξαμενόπλοια με ελληνική σημαία που εκτελούν πλόες στο εσωτερικό.