Μπορεί τα μεγάλα ονόματα να είναι εκείνα των Ορχάν Παμούκ και Ισμαήλ Κανταρέ, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η δυναμική στο αφιέρωμα «Βαλκανική λογοτεχνία και σινεμά», στο πλαίσιο του επερχόμενου 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, εξαντλείται εκεί. Επτά από τις έντεκα ταινίες θα προβληθούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Η «Αθωότητα των αναμνήσεων» του Γκραντ Τζι (2015, Ηνωμένο Βασίλειο – Ιρλανδία – Ιταλία) βασίζεται στο «Μουσείο της αθωότητας» του Παμούκ και μας ξεναγεί στο ίδιο το μουσείο που ίδρυσε στην Κωνσταντινούπολη ο νομπελίστας. Το «Ανυδρο καλοκαίρι» του Μετίν Ερκσάν (1964, Τουρκία), με τη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, βασίζεται στην ομότιτλη συλλογή διηγημάτων του Νετζάτι Τζουμαλί και «Η επιστροφή του νεκρού στρατού» του Ντίμιτερ Αναγνόστι (1989, Αλβανία) στο βιβλίο «Ο στρατηγός της νεκρής στρατιάς» του Κανταρέ, ένα αντιπολεμικό αριστούργημα. Το αφιέρωμα συμπληρώνεται με τα φιλμ «Το κέρατο της κατσίκας» του Μετόντι Αντόνοφ (1972, Βουλγαρία), ο «Χορός στη βροχή» του Μποστιάν Χλάντνικ (1961, Γιουγκοσλαβία/Σλοβενία), «Κλέφτης των ροδάκινων» του Βάλο Ράντεφ (1964, Βουλγαρία), «Τρία» του Αλεξάνταρ Πέτροβιτς (1965, Γιουγκοσλαβία/Σερβία), «Η σημύδα» του Αντε Μπάμπαγια (1967, Γιουγκοσλαβία/Κροατία), «Πέτρινος γάμος» των Μιρτσέα Βερόιου και Νταν Πίτσα (1972, Ρουμανία), «Ο επαγγελματίας» του Ντούσαν Κοβάσεβιτς (2003, Σερβία και Μαυροβούνιο) και «Οικογένεια Μορομέτε» του Στέρε Γκούλεα (1987, Ρουμανία).