Πρόστιμο 880,5 εκατ. ευρώ επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη Scania που την κατηγορεί ότι συνεργάστηκε με άλλες πέντε εταιρείες κατασκευής φορτηγών για τη δημιουργία καρτέλ τιμών στην Ευρώπη.

Το πρόστιμο – μαμούθ επεβλήθη στη σουηδική εταιρεία, η οποία ανήκει στη Volkswagen, ένα χρόνο μετά τη συμφωνία που πέτυχαν τα άλλα μέλη του καρτέλ με την Κομισιόν για να μειωθούν οι ποινές τους.

Οπως ανακοίνωσε η Κομισιόν, η Scania για 14 ολόκληρα χρόνια, από το 1997 έως το 2011, είχε καταλήξει σε συμφωνία με άλλες πέντε εταιρείες κατασκευής φορτηγών για το πώς θα καθορίζονται οι τιμές πώλησης και πώς θα κοστολογούνται νέες τεχνολογίες που αναπτύσσονταν με σκοπό να πληρούν οι εταιρείες αυτές τις αυστηρές εκπομπές ρύπων.

Στις υπόλοιπες εταιρείες είχαν επιβληθεί τον Ιούλιο του 2016 πρόστιμα ρεκόρ συνολικού ύψους 2,9 δισ. ευρώ. Τότε η ΜΑΝ, η Daimler, η Volvo, η Iveco και η DAF είχαν παραδεχτεί ότι έλαβαν μέρος στη δημιουργία του καρτέλ με αντάλλαγμα μείωση των προστίμων τους κατά 10%. Η Scania δεν είχε καταλήξει σε συμβιβασμό με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Το πρόστιμο που της επιβλήθηκε για την υπόθεση αυτή είναι το δεύτερο μεγαλύτερο ύστερα από αυτό που επεβλήθη στη Daimler και έφτασε το ένα δισ. ευρώ. Η ΜΑΝ, που ανήκει κι αυτή στη Volkswagen, είχε πέσει στα μαλακά επειδή είχε αποκαλύψει στις Αρχές στοιχεία για το καρτέλ. Ολες αυτές οι εταιρείες κατασκευάζουν πάνω από το 90% των φορτηγών που πωλούνται στην Ευρώπη.

Η Scania, από την πλευρά της, έχει αρνηθεί ότι έκανε οτιδήποτε κακό και επειδή δεν είχε συμφωνήσει σε συμβιβασμό με την Κομισιόν, τώρα έχει τη δυνατότητα να πάει την υπόθεση στα δικαστήρια ελπίζοντας ότι εκεί θα δικαιωθεί.

Σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence, οι εταιρείες που έχουν εμπλακεί στην υπόθεση αυτή μπορεί να βρεθούν αντιμέτωπες με αγωγές από καταναλωτές, οι οποίοι ενδέχεται να προσφύγουν στα δικαστήρια ζητώντας να αποζημιωθούν επειδή πλήρωσαν περισσότερο από όσο έπρεπε για τα προϊόντα των εταιρειών αυτών.

«Αντί να συνεργάζονται για τις τιμές, οι κατασκευαστές φορτηγών θα έπρεπε να ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλον –και σε περιβαλλοντικά θέματα» ανέφερε σε σχετική δήλωσή της η επίτροπος της ΕΕ για θέματα ανταγωνισμού Μάργκρεθ Βεστάγκερ. Η Κομισιόν αποκάλυψε ακόμη ότι το σχέδιο για τη δημιουργία καρτέλ συζητήθηκε σε μυστική συνάντηση που είχαν υψηλόβαθμα στελέχη των εταιρειών αυτών σε ξενοδοχείο των Βρυξελλών.

Επίσης, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι από την έρευνα που έκανε δεν διαπιστώθηκε να υπάρχει καμία σύνδεση μεταξύ του καρτέλ και της υπόθεσης αυτοκινητοβιομηχανιών που ελέγχονται για παρατυπίες στις εκπομπές ρύπων.