«Το μαζούτ που έχει καθήσει στον βυθό του Σαρωνικού αποτελεί μια από τις βασικότερες πηγές ρύπανσης. Ωστόσο, για την καταπολέμηση αυτής της βασικής εστίας ρύπανσης δεν υπάρχει στην Ελλάδα ο απαιτούμενος εξοπλισμός».
Αυτό υποστηρίζει, μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος» Θοδωρής Τσιμπίδης. Οπως λέει «μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει χαρτογράφηση του βυθού προκειμένου να έχουμε μια συνολική εικόνα με τα σημεία όπου υπάρχουν κατακαθίσεις μαζούτ».
Κατά τον διευθυντή του «Αρχιπελάγους», για την επιφανειακή ρύπανση βρέθηκε η «λύση με τους μακροχρόνια ανέργους στους οποίους φόρεσαν μια ακατάλληλη στολή και μέσα σε μια ώρα τούς έκαναν ειδικούς στην απορρύπανση…».
Κατόπιν εορτής
Στο μεταξύ, την Τρίτη –δυόμισι εβδομάδες μετά το ναυάγιο –ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής ζήτησε τη συμβουλή των επιστημόνων στην επιχείρηση καταπολέμησης της ρύπανσης. Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά από το υπουργείο Ναυτιλίας, στη σύσκεψη πήραν μέρος εκπρόσωποι και καθηγητές από το Πανεπιστήμιο της Αθήνας, του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών, του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ.ά. Το νέο ραντεβού ορίστηκε για τις 3 Οκτωβρίου.
Προχθές, ο υπουργός Ναυτιλίας είχε διαδοχικές συναντήσεις και με τους πρεσβευτές του Ισραήλ, της Βρετανίας και της Νορβηγίας. Ο Παναγιώτης Κουρουμπλής τούς ζήτησε να φέρουν σε επαφή κρατικούς φορείς και ερευνητικά ιδρύματα των χωρών τους με τον επικεφαλής του Συντονιστικού Οργάνου υφυπουργό Ναυτιλίας Νεκτάριο Σαντορινιό, προκειμένου να διερευνηθεί ενδεχόμενη αξιοποίηση της δικής τους τεχνογνωσίας και πείρας.
Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι η επιχείρηση καθαρισμού του Σαρωνικού δεν είναι κάτι που θα τελειώσει μέσα στις επόμενες μέρες. Κι αυτό διότι, σε επόμενο στάδιο θα λάβει χώρα και η επιχείρηση καθαρισμού των περιοχών και των παραλιών με χαλίκια.
Μετά την απάντληση αναμένεται να γίνει ανέλκυση του βυθισμένου «Αγ. Ζώνη ΙΙ». Το όλο εγχείρημα εκτιμάται πως θα διαρκέσει το λιγότερο από έναν έως δυο μήνες. Πριν την ανέλκυση πρέπει να γίνει η λεγόμενη αποστράγγιση του πλοίου από κάθε είδους καύσιμα. Πάντως μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό αν έχει κατατεθεί κάποιο σχέδιο για το πώς και πότε θα γίνει η ανέλκυση.
Σε ό,τι αφορά το κόστος της απορρύπανσης, η εκτίμηση είναι πως έως τώρα έχει ξεπεράσει τα 7 εκατ. ευρώ (σ.σ. η ασφαλιστική κάλυψη του «Αγ. Ζώνη ΙΙ» είναι για 5 εκατ.). Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, το συνολικό κόστος της όλης επιχείρησης αναμένεται να ξεπεράσει τα 15 εκατ. ευρώ.
Τα πρόστιμα
Εως σήμερα δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη τι θα γίνει με τα προβλεπόμενα από τον νόμο πρόστιμα και τις κυρώσεις. Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, ο λόγος που δεν έχουν επιβληθεί ακόμη πρόστιμα είναι γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί ο σχηματισμός της σχετικής δικογραφίας. «Ο πλοιοκτήτης μπορεί να αθωωθεί και τα διοικητικά δικαστήρια λαμβάνουν υπόψη τους τις αποφάσεις των ποινικών», έλεγαν χαρακτηριστικά.
Το μάθημα έγινε πάθημα
Οι καθυστερήσεις στην αντίδραση των υπευθύνων στην περίπτωση του «Αγία Ζώνη ΙΙ» φαίνεται πως έγιναν μάθημα στην περίπτωση του φορτηγού πλοίου «Ελέφαντας», στο οποίο προκλήθηκε εισροή υδάτων το απόγευμα της Δευτέρας, με συνέπεια να επικαθήσει στον πυθμένα στη θαλάσσια περιοχή της προβλήτας της Χαλυβουργικής.
Από την επικάθηση προκλήθηκε θαλάσσια ρύπανση από ελαφρά πετρελαιοειδή χρώματος πράσινου και έκτασης περίπου 20 τετραγωνικών μέτρων.
Στην περίπτωση αυτού του πλοίου, τοποθετήθηκαν αμέσως αντιρρυπαντικά φράγματα, ενώ μετέβησαν άμεσα δύτες από το κλιμάκιο Μονάδας Υποβρύχιων Αποστολών του Λιμενικού μαζί με ιδιώτη δύτη.