Φυλάκιση δύο ετών, με τριετή αναστολή, ήταν η ετυμηγορία του δικαστηρίου που έκρινε ένοχο για λαθρεμπορία σε βαθμό πλημμελήματος τον πλοίαρχο του δεξαμενόπλοιου «Lassea», στο οποίο, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, εντοπίστηκαν πετρελαιοειδή χωρίς τα απαιτούμενα δικαιολογητικά.
Το δικαστήριο έπειτα από πολύωρη αποδεικτική διαδικασία κήρυξε ένοχο μόνο τον πλοίαρχο του επίδικου πλοίου, ο οποίος και μετά την καταδίκη του αρνήθηκε ότι έχει διαπράξει το αδίκημα της λαθρεμπορίας. Αντίθετα, αποτιμώντας τα στοιχεία της δικογραφίας, το δικαστήριο έκρινε αθώο λόγω αμφιβολιών τον α’ μηχανικό του δεξαμενόπλοιου.
Υπενθυμίζεται ότι το «Lassea» είναι το δεξαμενόπλοιο που ξεκίνησε την απάντληση από το βυθισμένο «Αγία Ζώνη ΙΙ», αλλά σταμάτησε επειδή έληξαν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του. Το πλοίο ξεφόρτωσε την περασμένη Τρίτη πάνω από 800 τόνους διυλίσιμα πετρελαιοειδή στις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο.
Στη δίκη κατέθεσαν δύο λιμενικοί και ένας τελωνειακός. Ο τελευταίος ανέφερε στο δικαστήριο ότι η χημική ανάλυση από το φορτίο του «Lassea» έφτασε χθες, επισημαίνοντας πως με βάση τα ευρήματα η πρώτη ανάλυση έδειξε νερό σε ποσοστό 98% και πετρέλαιο 2%, ενώ η δεύτερη κυρίως μαζούτ και πετρέλαιο.
«Περίεργες μεθοδεύσεις». Νωρίτερα, δημιουργήθηκε ένταση στο ακροατήριο όταν αποχώρησε από τη δίκη ο συνήγορος υπεράσπισης του α’ μηχανικού Πέτρος Μαντούβαλος, διαμαρτυρόμενος για το γεγονός ότι οι αξιωματικοί του Λιμενικού που εκλήθησαν ως μάρτυρες κατηγορίας παρουσίασαν, σύμφωνα με τον ίδιο, «ακριβώς τις ίδιες καταθέσεις». Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι την έρευνα για την υπόθεση του δεξαμενόπλοιου «Lassea» πραγματοποίησε ο ανθυπασπιστής Παναγιώτης Χριστοφορίδης, έκανε τον συνήγορο υπεράσπισης να προβεί σε καταγγελίες για «περίεργες μεθοδεύσεις στην υπόθεση»…
Σημειώνεται ότι ο Παναγιώτης Χριστοφορίδης απασχόλησε τις δικαστικές Αρχές μετά τις καταγγελίες του ισοβίτη Ευθύμιου Γιαννουσάκη ότι δέχτηκε πιέσεις για να εμπλέξει στην υπόθεση του «Noor 1» τον εφοπλιστή Βαγγέλη Μαρινάκη. Η σχετική δικογραφία έχει ήδη διαβιβαστεί στο Ναυτοδικείο προκειμένου να ελέγξει ως αρμόδιο τυχόν ποινικές ευθύνες του ανθυπασπιστή με βάση τις σχετικές καταγγελίες.
Η απάντληση. Στο μεταξύ, σήμερα αναμένεται να ολοκληρωθεί η απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ».
Σύμφωνα με την ενημέρωση του υπουργείου Ναυτιλίας, έως και χθες είχαν απαντληθεί από το ναυάγιο στο δεξαμενόπλοιο «Siros» πάνω από 984 κυβικά μέτρα πετρελαιοειδή.
Θα πρέπει ωστόσο να διευκρινιστεί ότι η επιχείρηση καθαρισμού του Σαρωνικού δεν τελειώνει με την ολοκλήρωση της απάντλησης.
Το επόμενο στάδιο προβλέπει τον καθαρισμό των περιοχών / παραλιών με χαλίκια, ενώ δίνεται πλέον ιδιαίτερο βάρος στη Σαλαμίνα που επλήγη περισσότερο από την πετρελαιοκηλίδα.
Παράλληλα, θα ακολουθήσει και η επιχείρηση ανέλκυσης του «Αγία Ζώνη ΙΙ». Το όλο εγχείρημα εκτιμάται ότι θα διαρκέσει από έναν έως δύο μήνες. Πάντως μέχρι στιγμής δεν έχει ανακοινωθεί εάν υπάρχει κάποιο σχέδιο για το πώς και το πότε θα γίνει η ανέλκυση.
Σε ό,τι αφορά το κόστος της απορρύπανσης, η εκτίμηση είναι πως έως τώρα έχει ξεπεράσει τα 7 εκατ. ευρώ (σ.σ.: η ασφαλιστική κάλυψη του «Αγία Ζώνη ΙΙ» είναι για 5 εκατ. ευρώ). Το συνολικό κόστος της επιχείρησης αναμένεται να ξεπεράσει τα 15 εκατ. ευρώ.
«όπλο» κατά της ρύπανσης. Στη μάχη για την καταπολέμηση της ρύπανσης μπήκε τις τελευταίες ημέρες και το nanobubler. Πρόκειται για μια συσκευή που παραχωρήθηκε από το Πολυτεχνείο Κρήτης στην εταιρεία που έχει αναλάβει τον καθαρισμό. Ο χειρισμός του μηχανήματος γίνεται από ειδικούς του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Η προαναφερόμενη συσκευή (μοιάζει με κομπρεσέρ) παράγει νανοφυσαλίδες στον βυθό, οι οποίες, σύμφωνα με επιστήμονες του Πολυτεχνείου Κρήτης, προσκολλώνται στα υπολείμματα πετρελαίου που έχουν καταβυθιστεί και τα παρασύρουν στην επιφάνεια της θάλασσας, απ’ όπου γίνεται η περισυλλογή τους.
Μέχρι στιγμής, η συσκευή έχει χρησιμοποιηθεί στη θαλάσσια περιοχή της Γλυφάδας και, σύμφωνα με πηγές από την εταιρεία που έχει αναλάβει τον καθαρισμό, τα αποτελέσματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.
Στο μεταξύ, το βράδυ της Τετάρτης προκλήθηκε νέα ρύπανση περίπου 70 τετραγωνικών μέτρων από μαζούτ στη θαλάσσια περιοχή στο Ικόνιο κατά τη διάρκεια εφοδιασμού με καύσιμα του φορτηγού πλοίου «Ice Glacier» από το εφοδιαστικό «Αρχων Μιχαήλ».
Πρόκειται για το δεύτερο περιστατικό ρύπανσης από την αρχή της εβδομάδας. Υπενθυμίζεται ότι το απόγευμα της Δευτέρας ρυπάνθηκε η θαλάσσια περιοχή της προβλήτας της Χαλυβουργικής εξαιτίας εισροής υδάτων στο φορτηγό πλοίο «Ελέφαντας», το οποίο έχει επικαθήσει.
ΤΑ ερωτήματα ΤΗΣ ΠΝΟ. Για παραλείψεις στην αντιμετώπιση της ρύπανσης κάνει λόγο η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ). «Μετά την πάροδο τριών σχεδόν εβδομάδων, όχι μόνο οι κατά νόμον αρμόδιοι δεν “ανακάλυψαν” τα αίτια της βύθισης, αλλά ούτε καν κατάφεραν να αντλήσουν το όποιο περιεχόμενο των δεξαμενών του πλοίου» επισημαίνεται σε ανακοίνωση της ΠΝΟ.
Από την ΠΝΟ θέτουν, μεταξύ άλλων, τα εξής ερωτήματα:
n Γιατί δεν τοποθετήθηκαν αμέσως, από το πρώτο λεπτό της βύθισης, τα κατάλληλα φράγματα για το περιμάζωμα του ναυαγίου και να αποτραπούν έτσι όσα στη συνέχεια επακολούθησαν, με τη ρύπανση να ξεπερνάει κάθε προηγούμενο σε έκταση, όριο;
n Ποια ήταν η ειδική, κατάφωρα μειωμένη, οργανική σύνθεση του συγκεκριμένου πλοίου και ταυτόχρονα των πλοίων της ίδιας κατηγορίας και με ποια αντικειμενικά κριτήρια καθορίστηκε;