«Πόλεμος» ανάμεσα στους εργαζόμενους της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ – μετρό, ηλεκτρικός τραμ) και στο υπουργείο Μεταφορών, ξέσπασε την Τετάρτη για το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Από αύριο, Πέμπτη, επρόκειτο να σταματήσει η έκδοση των χάρτινων καρτών απεριορίστων διαδρομών, ενώ από το τέλος Οκτωβρίου προβλέπεται να διακοπεί τελείως και η έκδοση των χάρτινων εισιτηρίων, προκειμένου να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή το «έξυπνο» ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Ωστόσο, οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ, ανακοίνωσαν την Τετάρτη ότι δεν θα προχωρούν στην έκδοση ηλεκτρονικών καρτών-εισιτηρίων, καθώς δεν υπάρχουν ακόμα οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την ομαλή λειτουργία του νέου συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Άμεση ήταν η αντίδραση του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, ο οποίος από το Βελιγράδι όπου βρίσκεται, έδωσε εντολή στη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ να παραπέμπει αμέσως στον αρμόδιο εισαγγελέα και στο πειθαρχικό συμβούλιο της εταιρείας, με το ερώτημα της απόλυσης, κάθε υπάλληλο που θα παρεμποδίσει ή θα αρνηθεί την έκδοση ηλεκτρονικών εισιτηρίων.
Ειδικότερα, η Ένωση Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι «υπάρχουν σοβαρά προβλήματα και δυσλειτουργίες, που δεν επιτρέπουν την πλήρη εφαρμογή του συστήματος του νέου «έξυπνου» εισιτηρίου». Στην ανακοίνωσή τους, οι εργαζόμενοι επισημαίνουν χαρακτηριστικά, ότι λόγω των σοβαρών δυσλειτουργιών η ταλαιπωρία των επιβατών είναι μεγάλη, με συνέπεια να δημιουργούνται προστριβές ανάμεσα σε επιβάτες και εργαζόμενους της ΣΤΑΣΥ.
Επισημαίνεται ότι, σε εξέλιξη βρίσκεται τις τελευταίες βδομάδες «δοκιμαστικά» η έκδοση των προσωποποιημένων ηλεκτρονικών καρτών μετακίνησης ATH.ENA CARD από εκδοτήρια εισιτηρίων των μέσων σταθερής τροχιάς. Ο ΟΑΣΑ έχει επιλέξει τη μέθοδο του «soft launch», την έκδοση δηλαδή των καρτών του ηλεκτρονικού εισιτήριου αρχικά σε μικρό αριθμό επιβατών προκειμένου να εντοπιστούν και να διορθωθούν τεχνικά προβλήματα παράλληλα με την εκπαίδευση του προσωπικού. Πάντως, οι περασμένες δύο εβδομάδες δεν κύλησαν χωρίς προβλήματα, η πλειονότητα των οποίων φαίνεται πως έχει να κάνει με την πληροφόρηση που έχουν λάβει σχετικά με το ηλεκτρονικό εισιτήριο οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες.
Η απειλή από πλευράς εργαζομένων κυρίως του πρώην ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (γραμμή 1 του μετρό) για αναστολή της έκδοσης του «έξυπνου» εισιτηρίου, έρχεται μετά από την προειδοποιητική επιστολή του Σωματείου προς τις διοικήσεις της ΣΤΑΣΥ και του ΟΑΣΑ, στις 28 Σεπτεμβρίου 2017, οπότε και διεκόπη η λειτουργία του εκδοτηρίου στο σταθμό Καλλιθέας. Εκτός από τα μεγάλα προβλήματα, τα οποία «αντί να επιλύονται διογκώνονται καθημερινά», η επιστολή αναφερόταν και στη δέσμευση των δύο διοικήσεων για τη χορήγηση του επιδόματος ανθυγιεινής εργασίας στους εκδότες και τις εκδότριες.
«Το σύστημα λειτουργεί χάρη στις προσπάθειες των εκδοτών και των εκδοτριών που έχουν αφεθεί στη τύχη τους και δίνουν καθημερινό αγώνα, χωρίς καν να λαμβάνουν το επίδομα ανθυγιεινής εργασίας. Να σημειωθεί ότι η χορήγηση του επιδόματος ανθυγιεινής εργασίας στους εκδότες – εκδότριες, αποτελούσε δέσμευσή σας αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί», τόνιζαν οι εργαζόμενοι προς τις διοικήσεις της ΣΤΑΣΥ και του ΟΑΣΑ.
Μάλιστα στη σημερινή νέα ανακοίνωσή τους για την αναστολή έκδοσης του e-εισιτηρίου, οι εργαζόμενοι προσθέτουν: «Το Σωματείο μας δεν είναι δυνατό να δεχτεί να βρεθούν συνάδελφοι και συναδέλφισσες στο “μάτι του κυκλώνα”, επειδή κάποιοι -για δικούς τους λόγους- κωφεύουν εδώ και ένα χρόνο στις προτροπές μας να γίνει διάλογος, ώστε να αντιμετωπιστούν εγκαίρως τα προβλήματα που είχαν εντοπίσει οι συνάδελφοι, οι οποίοι γνωρίζουν όσο κανείς άλλος το σύστημα».
Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, πριν ακόμα ξεκινήσει η πιλοτική εφαρμογή του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) στη Γραμμή του πρώην ΗΣΑΠ (ηλεκτρικού σιδηροδρόμου), είχαν ζητήσει εγγράφως να υπάρχουν συνεχείς επαφές μεταξύ υπηρεσιακών παραγόντων και των εκπροσώπων τους «για την άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων που εντοπίστηκαν κατά τη δοκιμαστική λειτουργία. Δυστυχώς, αυτός ο διάλογος δεν ξεκίνησε ποτέ».
Παράλληλα, όπως αναφέρεται, έχουν διαβιβαστεί εγγράφως στη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ παρατηρήσεις των εκδοτών – εκδοτριών και των ελεγκτών για τις δυσλειτουργίες που εντόπισαν κατά την πιλοτική εφαρμογή του συστήματος. «Μάλιστα, επισημάναμε ότι πρέπει άμεσα να εξεταστούν όλα τα εκκρεμή τεχνικά και λειτουργικά θέματα που είχαμε εντοπίσει, διότι στις 31.7.2017 έληγε η συμβατική υποχρέωση της αναδόχου εταιρείας και στο εξής το κόστος των διορθωτικών κινήσεων θα βάρυνε τη ΣΤΑΣΥ», αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους, επισημαίνοντας ότι όχι μόνο τα σχετικά προβλήματα δεν επιλύθηκαν, αλλά «αφέθηκαν στην τύχη τους και διογκώθηκαν».