Χωρίς επίσημη ουσιαστική ενημέρωση του επιβατικού κοινού -πέραν αυτής που παρέχουν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης- από την πλευρά του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) και του καθ΄ ύλην αρμοδίου υπουργείου Μεταφορών, συνεχίζεται μετ΄ εμποδίων η υλοποίηση του έργου του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Αποτέλεσμα της ελλιπούς ενημέρωσης, είναι το επιβατικό κοινό να πορεύεται στα …τυφλά και να βρίσκεται καθημερινά προ εκπλήξεων, καθώς τα νέα προϊόντα, όπως αποδεικνύεται στην πράξη, δεν είναι ακόμα πλήρως λειτουργικά. Σημειώνεται, ότι δεν είναι λειτουργικά ούτε και τα προϊόντα που το λανσάρισμά τους έχει ξεκινήσει από τον περασμένο Φεβρουάριο και υποτίθεται ότι τουλάχιστον η διάθεσή τους έχει “τεσταριστεί”!
Για παράδειγμα, το απλό πολλαπλό ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket) του οποίου η αρχική αγορά κοστίζει 4,5 ευρώ, δεν παρέχει ακόμα τη δυνατότητα στους επιβάτες να το «επαναφορτίζουν» με ποσά μικρότερα των 5 ευρώ! Αυτό αναμένεται να γίνει αργότερα, διευκρινίζουν οι εκπρόσωποι του ΟΑΣΑ, χωρίς όμως να προσδιορίζουν το χρόνο που θα συμβεί αυτό. Σημειώνεται, ότι το κόστος ενός απλού εισιτηρίου είναι σήμερα 1,4 ευρώ. Όμως, το νέο ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν είναι σε θέση να δεχτεί -ακόμα- το ποσό αυτό, γεγονός που αναγκάζει τους περιστασιακούς επιβάτες να προμηθεύονται υποχρεωτικά …περισσότερες μετακινήσεις!
Επίσης, η αρχική αγορά της απρόσωπης ηλεκτρονικής κάρτας (ATH.ENA Card) κοστίζει 7 ευρώ, εξασφαλίζοντας στον κάτοχό της 5 διαδρομές. Η συγκεκριμένη κάρτα, σε αντίθεση με το απλό πολλαπλό ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket), μπορεί να «επαναφορτιστεί» με το ποσό του 1,4 ευρώ! Αυτό σημαίνει, ότι οι επιβάτες που επιθυμούν να έχουν τη δυνατότητα «επαναφόρτισης» της κάρτας τους για μια διαδρομή (1,4 ευρώ), να οδηγούνται αναγκαστικά στην αγορά της ATH.ENA Card που κοστίζει 7 ευρώ!
Βέβαια, οι περισσότεροι, προκειμένου να αποφύγουν το «υποχρεωτικό χαράτσι» εξακολουθούν να καταφεύγουν στα παλιά χάρτινα εισιτήρια, αναβάλλοντας στην πράξη τη συμμετοχή τους στη λειτουργία του έργου του ηλεκτρονικού εισιτηρίου!
Ακόμα, σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαβουλεύσεις με τα αρμόδια υπουργεία για τους δικαιούχους των ειδικών κατηγοριών. Πάντως, όπως υποστηρίζει ο ΟΑΣΑ, οι κοινωνικές πολιτικές προς όλους τους δικαιούχους (άνεργοι, ΑμΕΑ, πολύτεκνοι, κλπ.) συνεχίζονται κανονικά. Ήδη, το 54% των επιβατών ανήκουν σε ομάδα άσκησης κοινωνικής πολιτικής.
«Με τα εμπόδια και τις συγκεκριμένες δυσλειτουργίες, η διοίκηση του ΟΑΣΑ προσπαθεί να σπρώξει το επιβατικό κοινό στην αγορά των ακριβότερων προϊόντων, προκειμένου να εμφανίσει αυξημένα έσοδα», αναφέρουν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και προσθέτουν: «Είναι αδιανόητο, προϊόντα όπως είναι το απλό εισιτήριο ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket και η ανώνυμη ATH.ENA Card, τα οποία διατίθενται από την περασμένη άνοιξη, να μην είναι ακόμα πλήρως λειτουργικά. Επίσης, πουθενά στον κόσμο, τέτοιου είδους παρεμβάσεις δεν αρχίζουν να εφαρμόζονται εάν προηγουμένως δεν “τρέξει” κάποια ενημερωτική καμπάνια για το κοινό που θα κληθεί να λειτουργήσει καθημερινά με τα νέα συστήματα».
Πάντως, όπως σχολιάζουν με νόημα πηγές του ΟΑΣΑ, «η επιλογή του αναδόχου που θα αναλάβει την επικοινωνία του ηλεκτρονικού εισιτήριου, δεν αποκλείεται να ολοκληρωθεί όταν το νέο σύστημα θα έχει “τρέξει” και το επιβατικό κοινό θα έχει ενημερωθεί από μόνο του για τη λειτουργία του»!
Ωστόσο, ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας χτες στη Βουλή, κάλεσε τους πολίτες «να σπεύσουν στα κέντρα έκδοσης ηλεκτρονικών καρτών -για μια και μόνη φορά που θα χρειαστεί να σπεύσουν- για την έκδοση ηλεκτρονικής κάρτας, σε αντίθεση με την μέχρι σήμερα πρακτική που υποχρέωνε τους πολίτες να σπεύδουν κάθε μήνα στα εκδοτήρια για τις συμβατικές τους κάρτες». Ταυτόχρονα, υποστήριξε, ότι «η ηλεκτρονική κάρτα δεν παραβιάζει κατά κανένα τρόπο τα προσωπικά δεδομένα, κοινώς δεν οδηγεί σε “φακέλωμα” των πολιτών, καθώς έχει προηγηθεί στενή και λεπτομερειακή συνεργασία με τη Αρχή Προστασία Προσωπικών Δεδομένων».
Ο υπουργός αναγνώρισε ότι υπήρξαν κάποια προβλήματα σε ένα από τα εννέα κέντρα που εκδίδουν ηλεκτρονικές κάρτες (σ.σ τα κέντρα σήμερα είναι 31), ωστόσο δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει ότι η διαδικασία θα προχωρήσει, αν και “υπάρχουν αντιστάσεις” για την εφαρμογή του συστήματος ηλεκτρονικών εισιτηρίων.
Πρόσθεσε δε ότι ο ίδιος θα προτιμήσει να αναλάβει το πολιτικό κόστος, «σε σχέση με τους πολίτες που θα σπεύσουν τις τελευταίες ημέρες να εκδώσουν την ηλεκτρονική τους κάρτα και άρα θα υπάρξει μια ταλαιπωρία τεσσάρων-πέντε ημερών, παρά να συνεχίσουν τη δράση τους τα δωμάτια των πλαστών εισιτηρίων και καρτών».
Όσο για τις αντιδράσεις εργαζομένων, ο υπουργός είπε ότι δεν θα υπάρξει ανοχή σε όσους θέλουν να συνεχιστεί η έκδοση πλαστών εισιτηρίων και καρτών, επισημαίνοντας ότι για τους υπαλλήλους που αρνούνται να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και να κάνουν τη δουλειά τους, «υπάρχει ο δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας και υπάρχουν οι πρόνοιες του πειθαρχικού δικαίου».
Νέος διευθύνων στην ΟΣΥ
Στο μεταξύ, με αρκετούς μήνες καθυστέρηση, στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας “Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ” (ΟΣΥ ΑΕ), τοποθετήθηκε ο κ. Γιώργος Γλυκός. Υπενθυμίζεται, ότι ο προηγούμενος διευθύνων σύμβουλος, κ. Γιώργος Αναγνωστόπουλος, είχε παραιτηθεί από την περασμένη άνοιξη (Απρίλιο) και ουσιαστικά η ΟΣΥ, παρά τα σοβαρότατα προβλήματα λειτουργίας που αντιμετωπίζει, παρέμενε ακέφαλη