Εως και 16 φορές περισσότερους ρύπους –σε σχέση με τα νέα πετρελαιοκίνητα οχήματα της κατηγορίας Euro 6 –εκπέμπουν τα περισσότερα πετρελαιοκίνητα ταξί που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους της πρωτεύουσας αλλά και των άλλων περιοχών της Ελλάδας.
Κι αυτό επειδή, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, η πλειονότητα των περίπου 14.000 ταξί που κινούνται στο Λεκανοπέδιο ανήκουν στην κατηγορία Euro 3 ή και ακόμη στη Euro 2. Κοινώς, καλύπτουν πολύ παλιές προδιαγραφές ρύπων με ό,τι αυτό σημαίνει για την ατμοσφαιρική ρύπανση και τις επιπτώσεις που έχει αυτή στην υγεία των κατοίκων των πόλεων.
Το θέμα με τα πετρελαιοκίνητα κίτρινα οχήματα ήρθε στη δημοσιότητα με το πρόσφατο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών για τα ταξί. Αν και η αιχμή του δόρατος στο νομοσχέδιο που προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις (οι οποίες οδήγησαν στην αναδίπλωση του υπουργείου) ήταν η επιχειρούμενη κατάργηση της πλατφόρμας Taxibeat, εντούτοις σε αυτό υπήρχε –και δεν έχει ξεκαθαριστεί αν θα υπάρχει και μετά τη νέα επεξεργασία για την οποία δεσμεύτηκε το υπουργείο Μεταφορών –άρθρο που προβλέπει την αναθεώρηση προς τα επάνω των ορίων ηλικίας των πετρελαιοκίνητων ταξί.
Ειδικότερα, προβλέπεται η απόσυρση στα 22 χρόνια αντί στα 15 –που ισχύει σήμερα -, για τα ταξί με κυβισμό έως 1.950 κυβικά, και στα 18 χρόνια, στην περίπτωση των ταξί που έχουν κυβισμό μηχανής από 1.950 κυβικά και πάνω.
Διαφωνούν οι επιστήμονες. Και επειδή η καλύτερη αντιμετώπιση ενός προβλήματος είναι η πρόληψη, η επιστημονική κοινότητα παίρνει από τώρα θέση στο θέμα και υποστηρίζει πως εάν τελικά δεν κάνει πίσω το υπουργείο στο θέμα της ηλικίας των ταξί, αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις για το περιβάλλον και κατά συνέπεια την υγεία των κατοίκων. Σημειώνεται ότι ο αριθμός των ταξί σε όλη τη χώρα ανέρχεται σε περίπου 30.000.
Σύμφωνα με τον κοσμήτορα της Σχολής Χημικών Μηχανικών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) Γιάννη Ζιώμα, «ένα ταξί που αποσύρεται στα 22 χρόνια μοιάζει –επί της ουσίας –με ένα ΙΧ αυτοκίνητο 200 ετών(!) εξαιτίας των χιλιάδων χιλιομέτρων που έχει διανύσει… Εφόσον έχει ξεπεράσει κάθε όριο, δεν έχει νόημα να μιλάμε για την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλεί αλλά ούτε και για την ασφάλεια που παρέχει στους επιβαίνοντες». Και συμπληρώνει: «Είναι εξωπραγματικό, όταν το 2004, την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, μπήκε όριο –με κίνητρα –μέχρι 10 χρόνια για την απόσυρσή τους, τώρα να προωθούμε την αύξηση του ορίου ηλικίας».
Σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν καλά τον χώρο της αγοράς ταξί, αν τελικά προχωρήσει αυτή η ρύθμιση, θα ευνοηθούν οι λεγόμενοι μαντράδες, οι οποίοι όταν είχαν πέσει οι τιμές των ταξί συγκέντρωσαν στα χέρια τους δεκάδες (ακόμη και εκατοντάδες) άδειες, έχουν οχήματα «φέρετρα», με συνέπεια κάποιοι ακόμη να κολλάνε τμήματά τους(!) και να τα νοικιάζουν σε οδηγούς για 25 έως 30 ευρώ ανά βάρδια…
Οπως λέει στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής στο Τμήμα Χημικών Μηχανικών στο Πανεπιστήμιο Πατρών Σπύρος Πανδής, «μια παράταση της απόσυρσης των ταξί για επτά χρόνια θα αυξήσει τις συνολικές εκπομπές από αυτά τα οχήματα μέχρι και δέκα φορές σε σύγκριση με το ισχύον νομικό πλαίσιο. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μην κάνουμε ένα βήμα μπροστά στην ποιότητα αέρα που αναπνέουμε. Ακόμη χειρότερα, πιθανότατα αυτή η παράταση θα κάνει την κατάσταση αρκετά χειρότερη από την τωρινή, καθώς οι εκπομπές αυτών των αυτοκινήτων θα αυξηθούν περαιτέρω λόγω της αυξανόμενης ηλικίας και φθοράς τους».
Ο Σπύρος Πανδής τονίζει πως περιμένει με πολύ ενδιαφέρον τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων αυτής της απόφασης και το πόσοι θα ωφεληθούν, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου, ως αποτέλεσμα αυτής της παράτασης.
«Καταλαβαίνω το πρόβλημα των επαγγελματιών ταξί σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, αλλά είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν καλύτεροι τρόποι για να βοηθηθούν οικονομικά ώστε να ανανεώσουν τα οχήματά τους» επισημαίνει χαρακτηριστικά.