Σε τραγέλαφο εξελίσσεται η διαδικασία υλοποίησης του έργου του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, καθώς καθημερινά το επιβατικό κοινό βρίσκεται αντιμέτωπο και με νέες «εκπλήξεις» που αυξάνουν την ταλαιπωρία του και απαξιώνουν στα μάτια του το ίδιο το πολυαναμενόμενο μέτρο. Παρότι η υλοποίηση του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) –τουλάχιστον ως προς το σκέλος που αφορά τους χρήστες των αστικών συγκοινωνιών –έχει αρχίσει από τον περασμένο Φεβρουάριο, το επιβατικό κοινό δεν έχει ακόμα ενημερωθεί υπεύθυνα για τα βασικά – πρακτικά ζητήματα λειτουργίας του! Κυρίως, δεν έχει ενημερωθεί – εκπαιδευτεί για τον τρόπο προμήθειας και χρήσης των νέων ηλεκτρονικών καρτών που θα διευκολύνουν τις καθημερινές μετακινήσεις του.

Στα προβλήματα που ήδη «σέρνονται» εδώ και καιρό έρχεται να προστεθεί και η εμμονή του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη για πλήρη εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και κλείσιμο όλων των αυτόματων μπαρών που έχουν τοποθετηθεί στους σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου ώς το τέλος Οκτωβρίου!

ΤΑ ΑΓΚΑΘΙΑ. Ο υπουργός Μεταφορών επιμένει στο σφιχτό χρονοδιάγραμμα, παρότι γνωρίζει, μεταξύ άλλων, ότι:

n Εκκρεμεί η αντικατάσταση με νέες προσωποποιημένες ηλεκτρονικές κάρτες συνολικά 500.000 χάρτινων καρτών απεριορίστων διαδρομών (μηνιαίες, ετήσιες κ.λπ.). Με τους σημερινούς ρυθμούς, τα λιγοστά εκδοτήρια των νέων καρτών μπορούν να εξυπηρετούν μηνιαίως το πολύ μέχρι 90.000 επιβάτες. Εάν αυτό δεν αλλάξει, οι παλιές κάρτες θα αντικατασταθούν μέσα στους πρώτους μήνες του 2018!

n Δεν έχουν λυθεί ακόμα σοβαρά προβλήματα ασφάλειας. Για παράδειγμα, το νέο σύστημα των μπαρών του ΑΣΣΚ που έχουν τοποθετηθεί στους σταθμούς της ΣΤΑΣΥ δεν είναι ακόμα συνδεδεμένο με το σύστημα πυρασφάλειας του μετρό, έτσι ώστε σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς οι μπάρες να ανοίγουν αυτόματα. Επίσης, δεν έχουν λυθεί ακόμα τεχνικά ζητήματα σε σχέση με τις διελεύσεις από τις μπάρες π.χ. των τυφλών με σκύλο οδηγό, όπως και των μητέρων με καρότσι. Ετσι, υπάρχει ο κίνδυνος, μόλις περνά ο σκύλος ή το καρότσι, να κλείνουν οι μπάρες!

n Το επιβατικό κοινό έχει ενημερωθεί για το νέο σύστημα μόνο από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης! «Παντού στον κόσμο, όπου έχουν εφαρμοστεί αντίστοιχες μείζονες παρεμβάσεις, προηγείται η συστηματική ενημέρωση του επιβατικού κοινού με ειδικά φυλλάδια, τηλεοπτικά σποτ και δημοσιεύσεις, ενώ για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα παλαιά και νέα συστήματα δουλεύουν ταυτοχρόνως» λένε χαρακτηριστικά οι συγκοινωνιολόγοι.

Αντί γι’ αυτό, χθες ήρθε να προστεθεί μια «νέα εναλλακτική διαδικασία για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού κατά την έκδοση προσωποποιημένων καρτών», την οποία αποφάσισε εσπευσμένα ο Χρήστος Σπίρτζης. Οπως ανακοίνωσε, από την ερχόμενη Δευτέρα 16 Οκτωβρίου θα παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης της προσωποποιημένης κάρτας (ATH.ENA Card) και… δι’ αλληλογραφίας! Συγκεκριμένα, οι κάτοχοι των σημερινών μηνιαίων καρτών απεριορίστων διαδρομών κανονικής τιμής θα έχουν τη δυνατότητα να προσέρχονται σε όλα τα εκδοτήρια των γραμμών 1, 2 και 3 της ΣΤΑΣΥ, προσκομίζοντας έναν ανοικτό φάκελο με τα εξής στοιχεία τους:

– Μια πρόσφατη φωτογραφία τύπου ταυτότητας ή διαβατηρίου.

– Φωτοτυπία εγγράφου, από το οποίο θα πιστοποιείται ο ΑΜΚΑ.

– Φωτοτυπία της χάρτινης κάρτας απεριορίστων διαδρομών μαζί με το μηνιαίο κουπόνι του Οκτωβρίου 2017 ή προηγούμενου μήνα του 2017.

– Εκτύπωση αίτησης – QR CODE που εκδίδεται μέσω της ιστοσελίδας του ΟΑΣΑ (www.athenacard.gr).

Εξωτερικά του φακέλου θα αναγράφεται από τον επιβάτη το ονοματεπώνυμό του και η διεύθυνση ταχυδρόμησης της νέας προσωποποιημένης κάρτας του (οδός, αριθμός, πόλη, ταχ. κώδικας), την οποία, αφού παραλάβει, θα πρέπει να τη φορτίσει σε κάποιο από τα αυτόματα μηχανήματα επαναφόρτισης.

Ωστόσο και αυτή η «λύση Σπίρτζη» είναι αποσπασματική, καθώς αφενός προϋποθέτει ο επιβάτης να διαθέτει γνώσεις ηλεκτρονικού υπολογιστή (για να εκτυπώσει μόνος του την αίτηση και το QR CODE από την ιστοσελίδα του ΟΑΣΑ) και αφετέρου αφορά μόλις το 46% των περίπου 500.000 κατόχων καρτών απεριορίστων διαδρομών που πληρώνουν κανονική τιμή. Το υπόλοιπο 54% αφορά δικαιούχους των ειδικών κατηγοριών (άνεργοι, ΑμεΑ κ.λπ.), για τους οποίους αναζητούνται ακόμα… τεχνικές λύσεις!

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΧΑΡΑΤΣΙ. Πέραν όλων αυτών το απλό πολλαπλό ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket), του οποίου η αρχική αγορά κοστίζει 4,5 ευρώ, δεν παρέχει ακόμα τη δυνατότητα στους επιβάτες να το επαναφορτίζουν με ποσά μικρότερα των 5 ευρώ! Αυτό αναμένεται να γίνει αργότερα, λένε οι εκπρόσωποι του ΟΑΣΑ, χωρίς όμως να προσδιορίζουν το πότε. Σημειώνεται ότι το κόστος ενός απλού εισιτηρίου είναι 1,4 ευρώ. Ομως, το νέο ηλεκτρονικό εισιτήριο δεν είναι σε θέση να δεχτεί –ακόμα –το ποσό αυτό, γεγονός που αναγκάζει τους περιστασιακούς επιβάτες να προμηθεύονται υποχρεωτικά περισσότερες μετακινήσεις!

Επίσης, η αρχική αγορά της απρόσωπης ηλεκτρονικής κάρτας (ATH.ENA Card) κοστίζει 7 ευρώ, εξασφαλίζοντας στον κάτοχό της 5 διαδρομές. Η συγκεκριμένη κάρτα, σε αντίθεση με το απλό πολλαπλό ηλεκτρονικό εισιτήριο (ΑΤΗ.ΕΝΑ Ticket), μπορεί να επαναφορτιστεί με το ποσό των 1,4 ευρώ! Αυτό σημαίνει ότι οι επιβάτες που επιθυμούν να έχουν τη δυνατότητα επαναφόρτισης της κάρτας τους για μία διαδρομή (1,4 ευρώ), να οδηγούνται αναγκαστικά στην αγορά της ATH.ENA Card που κοστίζει 7 ευρώ!