Ο Μανουέλ Μακρόν φαίνεται ότι έχει μια από τις καλύτερες ευκαιρίες να περάσει τις μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας της Γαλλίας που έχει υποσχεθεί αφού –μέχρι τώρα τουλάχιστον –δεν έχει βρεθεί αντιμέτωπος με μαζικές αντιδράσεις από σωματεία και εργαζομένους, όπως διαπιστώνει σε ανάλυσή του το Reuters.
Πλέον ο αριθμός των εργαζομένων που βγαίνει στους δρόμους είναι πολύ μικρότερος σε σύγκριση με το παρελθόν, ενώ πιο αποδυναμωμένα εμφανίζονται και τα ίδια τα σωματεία.
Βασικός παράγοντας που έχει αποτρέψει μέχρι τώρα τη δημιουργία μεγάλων αντιδράσεων είναι το γεγονός ότι ο πρόεδρος της Γαλλίας φρόντισε να επικοινωνήσει από νωρίς τις μεταρρυθμίσεις που θέλει να εφαρμόσει, προειδοποιώντας τόσο τους εργαζόμενους όσο και τους εκπροσώπους τους.
Επίσης ο Μακρόν πριν να εκπονήσει όλες τις μεταρρυθμίσεις φρόντισε να ζητήσει πρώτα τη γνώμη των συνδικάτων και να κάνει μερικές παραχωρήσεις σε αυτά. Από σήμερα που θα αρχίσουν ανάλογες συνομιλίες με τα συνδικάτα για τη μείωση των παροχών σε ανέργους ο Μακρόν αναμένεται να ακολουθήσει την ίδια πολιτική, δείχνοντας ανυποχώρητος σε κάποια ζητήματα και κάνοντας μικρές υποχωρήσεις σε κάποια άλλα.
Μπορεί οι αντιδράσεις να αρχίσουν σταδιακά να αυξάνονται, ειδικά από το 2018 όταν ο Μακρόν θα θελήσει να εφαρμόσει τις πιο σκληρές από τις μεταρρυθμίσεις αυτές, αλλά μέχρι τώρα οι εξελίξεις τον ευνοούν.
Οι αντιδράσεις των εργαζομένων σε αλλαγές της εργατικής νομοθεσίας έχουν μειωθεί σημαντικά από το 2015 και μετά. Είναι ενδεικτικό ότι οι ώρες απεργιών εκείνη τη χρονιά έφταναν μόλις το ένα πέμπτο των ωρών απεργιών που καταγράφονταν τη δεκαετία του ’90. Είναι επίσης πολύ λιγότερες από τις μαζικές απεργίες της δεκαετίας του ’80. Η μείωση της συμμετοχής πολλών εργαζομένων σε μαζικές απεργίες και ιδιαίτερα σε απεργίες του Δημοσίου ξεκίνησε από το 2007. Ο τότε πρόεδρος της Γαλλίας Νικολά Σαρκοζί είχε περάσει νόμο ώστε να μην κατεβάζουν κυριολεκτικά ρολά όλες οι υπηρεσίες όταν γίνεται μια γενική απεργία, όπως σημειώνει το ειδησεογραφικό πρακτορείο.
Για παράδειγμα ο Σαρκοζί είχε αναγκάσει τα συνδικάτα των εργαζομένων στις δημόσιες μεταφορές να εγγυώνται ότι σε περίοδο απεργιών θα υπάρχει προσωπικό ασφαλείας ώστε να γίνονται δυνατές κάποιες από τις μετακινήσεις αυτές. Ο πρόεδρος της Γαλλίας θέλει να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων κάνοντας πιο εύκολες τις απολύσεις με στόχο να γίνουν πιο εύκολες και οι προσλήψεις. Επίσης θέλει να επιτρέψει σε μεμονωμένες εταιρείες να κάνουν διαπραγματεύσεις για τις αποδοχές με τους εργαζομένους τους και να μη γίνονται μόνο σε συλλογικό επίπεδο για όλη τη χώρα. Από του χρόνου επίσης ο Μακρόν θέλει να προχωρήσει σε αλλαγές στα επιδόματα ανεργίας και στις συντάξεις. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές αναμένεται να συγκεντρώσουν και τις μεγαλύτερες αντιδράσεις.