Ένα σταθερό και φιλικό επενδυτικό περιβάλλον, με ρεαλιστικό φορολογικό πλαίσιο, ευέλικτο χρηματοπιστωτικό σύστημα και με υγιή ανταγωνισμό για όλους, είναι σήμερα το «μέγα ζητούμενο» για τον ελληνικό τουρισμό.
Αυτό τόνισε από το βήμα του 16ου συνεδρίου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) με θέμα «Ελληνικός Τουρισμός: Ανάπτυξη και βιωσιμότητα για την οικονομία, την κοινωνία, το περιβάλλον», ο πρόεδρος του Συνδέσμου Γιάννης Ρέτσος.
Η τουριστική περίοδος που διανύουμε, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΤΕ, κατά ομολογία όλων είναι μια ακόμα θετική χρονιά σε επίπεδο αφίξεων. Είναι όμως, άλλη μια – η έβδομη – δύσκολη χρονιά για την Ελλάδα και τους Έλληνες, επεσήμανε.
Παρά το γεγονός ότι η συμβολή των επιχειρήσεων και των εργαζομένων, μέσα σε ένα υπερφορολογημένο περιβάλλον, οδηγούν τον τομέα σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, «η ανασφάλεια συνεχίζει να διακατέχει το μεγαλύτερο μέρος του οικονομικού και του κοινωνικού περιβάλλοντος, ενώ η ανταγωνιστικότητα μας, βάλλεται και υποχωρεί», συμπλήρωσε.
«Η πολυπόθητη κανονικότητα, δηλαδή η δυνατότητα να μπορείς να σχεδιάζεις στοιχειωδώς το μέλλον σου, να προγραμματίζεις τις ανάγκες και τις υποχρεώσεις σου, ακόμα δεν έχει έρθει. Όπως ακόμα δεν έχει έρθει, ένα φιλικό και σταθερό επενδυτικό περιβάλλον, με ρεαλιστικό και όχι εξοντωτικό φορολογικό πλαίσιο, ευέλικτο χρηματοπιστωτικό σύστημα, με υγιή ανταγωνισμό και ξεκάθαρους κανόνες λειτουργίας για όλους», σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ.
Οπως ανέφερε ο κ. Ρέτσος, μόνο μέσω της βιώσιμης ανάπτυξης και της συνεχούς ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του προϊόντος, θα υλοποιηθούν, επιτέλους, περισσότερες επενδύσεις, θα αυξηθούν τα έσοδα της ελληνικής οικονομίας και των κρατικών ταμείων, θα δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις εργασίας.
Παρουσιάζοντας τη φιλόδοξη στρατηγική του ΣΕΤΕ «για μια ολιστική βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη», που θα διασυνδέει ουσιαστικά τον τουρισμό με άλλους τομείς, όπως την αγροδιατροφή και τον πολιτισμό, ο κ.Ρέτσος, τόνισε: «Κάθε περιοχή της χώρας μας έχει πλούτο τόσο σε τοπικά αγροδιατροφικά προϊόντα όσο και σε πολιτιστική κληρονομιά. Είναι προτεραιότητά μας, όχι απλώς να τα διαφυλάξουμε, αλλά να τα συνθέσουμε και να τα αναδείξουμε μέσω του τουρισμού».
Όμως, όπως πρόσθεσε, τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για να υπάρξουν συνέργιες με τον πολιτιστικό πλούτο και την αγροδιατροφική παραγωγή, είναι ακόμα αρκετά. Τα κυριότερα από αυτά είναι το χωροταξικό, η προστασία και ανάδειξη του περιβάλλοντος, η φέρουσα ικανότητα κάθε περιοχής στην υποδοχή τουριστών και η υγιής επιχειρηματικότητα.
Ειδικότερα, όσον αφορά το χωροταξικό του τουρισμού, ο υπουργός Επικρατείας, Αλέκος Φλαμπουράρης, υποσχέθηκε ότι «πολύ σύντομα θα υπογραφεί το πρακτικό αξιολόγησης για τον ανάδοχο του διαγωνισμού που θα αφορά το νέο ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισμό».
Σύμφωνα με τον υπουργό Επικρατείας, ο ΣΕΤΕ θα έχει σημαντικό ρόλο στη διαδικασία σχεδιασμού του χωροταξικού σχεδιασμού για τον τουρισμό.
Σημειώνεται ότι η χώρα που βασίζεται για την ανάκαμψή της στον τουρισμό, δεν έχει ακόμα ένα ολοκληρωμένο ειδικό χωροταξικό σχέδιο, που θεωρείται το βασικό εργαλείο για τη χωροθέτηση των επενδύσεων.
Έτσι, σήμερα, όσοι θέλουν να κτίσουν ξενοδοχεία, οφείλουν να είναι συμβατοί με τα Περιφερειακά Χωροταξικά, που ισχύουν από το 2003 και είναι σε φάση ανανέωσης με πρώτο αυτό της Κρήτης. Το Συμβούλιο της Επικρατείας τον περασμένο Μάρτιο με την απόφαση (519/17) του Ε΄ Τμήματος, έπειτα από σχετική προσφυγή έξι ΜΚΟ (Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, Ορνιθολογική Εταιρεία, «Αρκτούρος», «Αρχέλων», «Καλλιστώ») το 2009, ακύρωσε και το πρώτο ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό, το οποίο είχε επανέλθει αυτόματα σε ισχύ από το 2015, όταν ακυρώθηκε από το ΣτΕ το δεύτερο ειδικό χωροταξικό. Μάλιστα, η έκδοση της απόφασης είχε αναβληθεί, καθώς το 2013 το υπουργείο Περιβάλλοντος θέσπισε δεύτερο ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό, το οποίο προσεβλήθη και αυτό ενώπιον του ΣτΕ.
Την οριστικοποίηση του ειδικού χωροταξικού σχεδίου για τον τουρισμό εντός του 2018, προανήγγειλε στην ομιλία της και η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά, επισημαίνοντας ότι το υπουργείο Τουρισμού βρίσκεται σε άμεση επαφή με το υπουργείο Περιβάλλοντος για το θέμα αυτό.
Επίσης, η κ. Κουντουρά ανακοίνωσε ότι συντάσσεται Κοινή Υπουργική Απόφαση με τις προδιαγραφές για την άσκηση ατομικών και ομαδικών αγροτουριστικών δραστηριοτήτων, ενώ επανέλαβε ότι «πυρήνας της εθνικής στρατηγικής είναι η ανάδειξη της Ελλάδας ως κορυφαίου ασφαλούς προορισμού 365 ημέρες το χρόνο, με έμφαση στο θεματικό τουρισμό, τη βιώσιμη αναπτυξη και τη διασύνδεση του τουρισμού με τον αγροδιατροφικό τομέα».
Ακόμα, η κ. Κουντουρά αναφέρθηκε στις 300 επενδυτικές προτάσεις για τη δημιουργία νέων τουριστικών projects, που κατατέθηκαν τη διετία 2016-2017,
Η υπουργός ανέφερε συγκεκριμένα, ότι πάνω από το 50% των επενδύσεων που έχουν ενταχθεί στο νέο αναπτυξιακό νόμο, αφορά τουριστικές μονάδες, οι οποίες φθάνουν τις 250. Από αυτές, το 80% υλοποιούνται από Έλληνες επενδυτές. Μάλιστα, όπως εξήγησε, οι συγκεκριμένοι επενδυτές θα μπορούν να εξασφαλίσουν επιδότηση ύψους έως 50%, «εφόσον προχωρήσουν στην ίδρυση νέων μικρών ή μεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων που θα εξειδικεύονται στον θεματικό τουρισμό». Η επιδότηση θα προκύψει μέσω των κονδυλίων που περιλαμβάνονται στο ΕΠANΕΚ.
Αναφερόμενη στις πρωτοβουλίες του υπουργείου Τουρισμού που υλοποιούνται με τη συνεργασία ισχυρών ξένων ταξιδιωτικών ομίλων, σημείωσε το δίκτυο 100 ελαιοπαραγωγών της Κρήτης, το οποίο δημιουργείται με πρωτοβουλία του ομίλου TUI, ώστε να αποτελέσει ένα πρόσθετο στοιχείο εμπλουτισμού του τουρισμού της Κρήτης και ανάδειξής του σε πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης.
Επίσης, σε σχέση με τη δυναμική που δημιουργήθηκε τα τελευταία χρόνια και ειδικότερα το 2017 από συγκεκριμένες αγορές, σημείωσε το παράδειγμα της Γαλλίας, η οποία υπολογίζεται πως φέτος θα στείλει στη χώρα μας 2 εκατ. τουρίστες, καταγράφοντας σημαντική άνοδο, της τάξης του 15%.
Η κ. Κουντουρά υπογράμμισε ότι θα συνεχισθεί η συνεργασία του υπουργείου με μεγάλους τουρ οπερειτορ και αεροπορικές εταιρίες για την επιμήκυνση της θερινής περιόδου. Η πολιτική αυτή, είπε, απέφερε σε περισσότερους ελληνικούς προορισμούς τουριστικές ροές τους χειμερινούς μήνες, από τον Δεκέμβριο του 2016 έως και το Μάρτιο του 2017. Επιπλέον, το 2017 ενισχύθηκαν αγορές όπως η Κίνα, η Ινδία, η Ν. Κορέα, η Αμερική, ο Καναδάς, η Ρωσία, αλλά και «καθιερωμένες» αγορές όπως η Αγγλία, η Γερμανία, η Γαλλία (αύξηση 15% το 2017). Διψήφιες αυξήσεις αφίξεων υπήρξαν ακόμα από την Πολωνία και την Σερβία.