Χαμηλότερα πρόστιμα για τους φτωχούς και ακριβότερα για τους πλούσιους παραβάτες του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), που ο ίδιος ετοιμάζει εδώ και αρκετό καιρό, προανήγγειλε και πάλι χθες ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης!
Συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός μέσω της ΕΡΤ, τα πρόστιμα του νέου … ταξικού ΚΟΚ δεν θα είναι ενιαία για όλους τους παραβάτες, αλλά θα διαμορφώνονται με βάση τα εισοδηματικά τους κριτήρια!
Ειδικότερα, το νομοσχέδιο για τον νέο ΚΟΚ, που κατά τον Σπίρτζη πρόκειται να κατατεθεί τις επόμενες ημέρες στη Βουλή, θα προβλέπει την επιβολή ενός προστίμου βάσης (ίδιο για όλους τους θνητούς), το οποίο όμως θα αυξάνεται στη συνέχεια με βάση τα οικονομικά στοιχεία του παραβάτη, που θα αντλούνται μέσω του συστήματος Τaxis σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών!
Δηλαδή, από τη στιγμή που θα κόβεται η κλήση από τον τροχονόμο, θα αποστέλλεται στο υπουργείο Οικονομικών. Εκεί, το υπουργείο Οικονομικών θαταυτοποιεί από το Taxis το πρόστιμο και θα το αποστέλλει στον παραβάτη μέσω της Εφορίας!Ετσι, ο παραβάτης, ανάλογα με το εισόδημάτου, θα λαμβάνει και το ανάλογο πρόστιμο-πεσκέσι!
«Θέλουμε να χτυπήσουμε τη λογική τού έχω χρήματα, πληρώνω και παρανομώ. Θα μειωθούν πολύ όλα τα πρόστιμακαιθα υπάρχουν προσαυξήσεις ανάλογα με το εισόδημα του κάθε συμπολίτη μας. Με άλλα λόγια, θα μπουν εισοδηματικά κριτήρια στην επιβολή των προστίμων» δήλωσε βαρύγδουπα ο Σπίρτζης, κλείνοντας έτσι το μάτι στα… λαϊκά στρώματα (ανέργους, χαμηλόμισθους, χαμηλοσυνταξιούχους κ.λπ.), που με βάση τον δικό του ΚΟΚ θα μπορούν να παρανομούν… φτηνότερα!
Απορίες και ερωτήματα

Ωστόσο, ο υπουργός δεν διευκρίνισε πώς θα αντιμετωπίζονται στο εξής από τα όργανα της Τροχαίας, για παράδειγμα, οι παραβάτες του ΚΟΚ που θα είναι αλλοδαποί, όπως και τα εκατομμύρια των τουριστών που επισκέπτονται κάθε χρόνο τη χώρα μας και οδηγούν δικά τους ή ενοικιαζόμενα οχήματα. Αραγε, τα αρμόδια ελληνικά υπουργεία θα ζητούν με επίσημη αλληλογραφία από τις χώρες προέλευσης των παραβατών τουριστών να τους ενημερώνουν πρώτα για την οικονομική τους κατάσταση, ώστε στη συνέχεια να τους επιβάλλουν το αντίστοιχο πρόστιμο και να το ταχυδρομούν στην αλλοδαπή;
Επίσης, δεν διευκρίνισε πώς θα αντιμετωπίζεται π.χ. το μέλος της οικογένειας ενός επιχειρηματία που θα παραβαίνει τον νέο ΚΟΚ (παιδί, σύζυγος κ.λπ.), το οποίο όμως δεν θα έχει δικό του ΑΦΜ; Στην περίπτωση αυτή, θα τιμωρείται ο κηδεμόνας του;
Πάντως, σύμφωνα με έγκριτους νομικούς, εφόσον τελικά η συγκεκριμένη διάταξη συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο για τον νέο ΚΟΚ, είναι βέβαιο ότι δεν θα «περάσει» από το ΣτΕ, καθώς έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το άρθρο 4 του Συντάγματος για την ισότητα των Ελλήνων, το οποίο προβλέπει συγκεκριμένα ότι: «Ολοι οι Ελληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου. Οι Ελληνες και οι Ελληνίδες έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις».
Επίσης ο Σπίρτζης, προκειμένου να πρωτοτυπήσει, έκανε λόγο για την εισαγωγή στον νέο ΚΟΚ και νέων κατηγοριών παραβάσεων αλλά και ποινών χωρίς οικονομική επιβάρυνση.
Συγκεκριμένα,όπως είπε, οι ποινές θα ομαδοποιηθούν σε τρεις βασικές κατηγορίες, ανάλογα με την επικινδυνότητα των παραβάσεων: μικρής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας, ενώ θα προβλέπονται ποινές και για τις περιπτώσεις: α) Της «αντικοινωνικής συμπεριφοράς» όπως είναι π.χ. το πέταγμα του τσιγάρου από το παράθυρο και β) της «συχνής πρόκλησης ατυχημάτων», όπως είναι π.χ. η ενασχόληση του οδηγού με το κινητό του τηλέφωνο ενώ το αυτοκίνητο βρίσκεται εν κινήσει.
Στις τρεις πρώτες βασικές κατηγορίες των προστίμων θα ενταχθούν όλες οι σημαντικές παραβάσεις που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές, όπως είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση του STOP και της παραχώρησης προτεραιότητας, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, η οδήγηση για εντυπωσιασμό ή η τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, η παραβίαση των σιδηροδρομικών διαβάσεων και η αναστροφή σε αυτοκινητόδρομο ή σήραγγα.
«Θα υπάρχουν όμως και παραβάσεις που δενθα έχουν πρόστιμο.Δεν είναι θέμα τιμωρητικό να πληρώνει κανείς πρόστιμο, αλλά έχουν να κάνουν με την παιδεία και την οδηγική συμπεριφορά μας» είπε ο Σπίρτζης και συμπλήρωσε: «Για τις παραβάσεις αυτές, οι οδηγοί θα έχουν την πρώτη φορά αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των πινακίδων κυκλοφορίας για δυο μήνες. Τηδεύτερη φορά, το δίπλωμα και οι πινακίδες κυκλοφορίας θα αφαιρούνται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Στη συνέχεια, ο παραβάτης θα καλείται να ξαναδώσει εξετάσεις για την απόκτηση νέας άδειας οδήγησης».
Ειδικότερα, στην πρώτη κατηγορία των νέων παραβάσεων της «αντικοινωνικής συμπεριφοράς», που θα αντιμετωπίζονται μόνο με διοικητικές κυρώσεις (αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας και του διπλώματος), εντάσσονται το παρκάρισμα πάνω σε διαβάσεις για άτομα με κινητικά προβλήματα και η ρίψη τσιγάρου από το αυτοκίνητο κ.ά. Σημειώνεται ότι σήμερα για την παράνομη στάθμευση σε διαβάσεις για άτομα με κινητικά προβλήματα και σε θέσεις ΑμεΑ επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ και 9 βαθμοί ποινής στο Point System. Επίσης, η ρίψη τσιγάρου ή άλλου αντικειμένου από το παράθυρο του αυτοκινήτου, σύμφωνα με τον ισχύοντα ΚΟΚ, κοστίζει 200 ευρώ. Εάν, μάλιστα, η ρίψη αντικειμένου στο οδόστρωμα είναι τέτοια που να κριθεί ότι παρακωλύει την κυκλοφορία ή καθιστά ολισθηρό το οδόστρωμα, τότε το πρόστιμο είναι 400 ευρώ.
Μόνο διοικητικές κυρώσεις

Επίσης, στη δεύτερη κατηγορία των παραβάσεων του νέου ΚΟΚ Σπίρτζη εντάσσονται εκείνες που ευθύνονται για τη «συχνή πρόκληση ατυχημάτων» και επίσης θα αντιμετωπίζονται μόνο με διοικητικές κυρώσεις (αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας και του διπλώματος). Τέτοια είναι η παράβαση της ομιλίας στο κινητό τηλέφωνο την ώρα της οδήγησης, η οποία μπορεί να προκαλέσει συχνά, μικρά ή μεγάλα, ατυχήματα.
Σημειώνεται ότι σήμερα, με τον ισχύοντα ΚΟΚ, οι οδηγοί που χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο κατά την οδήγηση πληρώνουν πρόστιμο 100 ευρώ, ενώ τους αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 30 ημέρες.
Πάντως, σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους, ο νέος ΚΟΚ έρχεται να αντικαταστήσει τον προηγούμενο που ψηφίστηκε το 2007, ο οποίος σε σχέση και με τα χρόνια που έχουν περάσει θεωρείται από τους πληρέστερους της Ευρώπης. Βέβαια, το γεγονός ότι η προηγούμενη ανανέωση συνέβη επί υπουργίας ενός ανθρώπου που στη συνέχεια βρέθηκε να οδηγεί με πλαστές πινακίδες είναι από τα ελληνικά παράδοξα! Στην πραγματικότητα, εάν εξαιρέσει κανείς τα περίπου 10-12 βασικά άρθρα και τις προβλέψεις τους, που λίγο έως πολύ είναι γνωστά στους οδηγούς, για τα υπόλοιπα άρθρα υπάρχει παντελής άγνοια. Από την άλλη, το παράδοξο είναι ότι δεν τηρούνται όλα τα άρθρα και οι προβλέψεις του ΚΟΚ ακόμα και σε επίπεδο ελέγχου από τα εντεταλμένα όργανα της πολιτείας!
Ο υπουργός προανήγγειλε ακόμα ότι μέσω του νέου ΚΟΚ που ετοιμάζει θα αυξηθούν τα όρια ταχύτητας, κυρίως στους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους, ενώ θα υπάρξει και εισαγωγή νέων σημάτων για τα ποδήλατα.
Βέβαια, προβλέψεις για τους ποδηλάτες, που όμως δεν τηρούνται, υπάρχουν και στον σημερινό ΚΟΚ. Σύμφωνα με αυτές, οι ποδηλάτες είναι υποχρεωμένοι να ακολουθούν συγκεκριμένη οδηγική συμπεριφορά στον δρόμο, να διαθέτουν φανάρια (εκτός από τα αγωνιστικά ποδήλατα), να έχουν σε καλή κατάσταση τα φρένα τους, να μην κάνουν χρήση ακουστικών ή άλλων συσκευών κ.λπ.