Δίκτυο ποδηλατοδρόμων που να συνδέονται μεταξύ τους όσο και με τους σταθμούς του μετρό. Δέστρες ποδηλάτων έξω από τους σταθμούς και διευκόλυνση των ποδηλατών που επιλέγουν να μετακινηθούν με τους συρμούς του μετρό.
Αυτό είναι το συμπέρασμα της έρευνας-μελέτης για τη χρήση του ποδηλάτου που έγινε το 2015 (Αλέξανδρος Δελούκας, Εμυ Αποστολοπούλου) από την Αττικό Μετρό. Οπως λέει στα «ΝΕΑ» ο υπεύθυνος της έρευνας και προϊστάμενος ερευνών στην Αττικό Μετρό, Αλέξανδρος Δελούκας, «η υιοθέτηση των προαναφερομένων θα έχει ως αποτέλεσμα να χρησιμοποιεί περισσότερος κόσμος το μετρό, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προστασία του περιβάλλοντος –εξαιτίας της λιγότερης χρήσης των αυτοκινήτων, που στην πράξη σημαίνει λιγότερα καυσαέρια».
Σήμερα μπορεί κάποιος να μεταφέρει το ποδήλατό του στο μετρό τοποθετώντας το στο τελευταίο βαγόνι. Το μειονέκτημα είναι ότι υπάρχει περιορισμός των θέσεων. Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές του μετρό, το παρήγορο είναι ότι έχουν αρχίσει να τοποθετούνται δέστρες, όπως για παράδειγμα στον σταθμό του Νομισματοκοπείου αλλά και σε αρκετούς άλλους σταθμούς, με συνέπεια πολλοί επιβάτες να πηγαίνουν στο μετρό με ποδήλατα, να τα δένουν και να τα χρησιμοποιούν πάλι στην επιστροφή, στο πλαίσιο της πολιτικής «Bike+Ride» (ποδήλατο και βόλτα). Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Δελούκα «αυτό που καθιστά τη συγκεκριμένη έρευνα καινοτόμο είναι το γεγονός ότι σήμερα η οικονομική της ποδηλασίας βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο».
Η μελέτη ερευνά τη χρήση του ποδηλάτου σε σύγκριση με εκείνη του ιδιωτικού αυτοκινήτου και αναπτύσσει μια μεθοδολογία εκτίμησης του κοινωνικού κόστους της ποδηλασίας συγκριτικά με τη χρήση ΙΧ στην Αθήνα.
Το μήνυμα είναι ότι πρέπει να αυξηθεί το μήκος των ποδηλατοδρόμων ώστε να κινούνται στους δρόμους περισσότεροι ποδηλάτες, όπως συμβαίνει σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες –και να συνδεθούν οι ποδηλατοδρόμοι με τους σταθμούς του μετρό. Σημειώνεται ότι εξαιτίας της οικονομικής κρίσης η αγορά των ποδηλάτων ανθεί. Και περίπου 50% των ποδηλάτων κατασκευάζονται στην Ελλάδα, δίνοντας την όποια ώθηση στην οικονομία.
Δίκτυο ποδηλατοδρόμων.
Οπως επισημαίνεται στην έρευνα-μελέτη, σήμερα ελάχιστα πράγματα έχουν γίνει σε σχέση με την κατασκευή του δικτύου ποδηλατοδρόμων, συνολικού μήκους 230 χιλιομέτρων, που προβλέπεται από το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας. Εχουν κατασκευαστεί μόνο περίπου 12 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων, για παράδειγμα, από το Γκάζι έως το Μοσχάτο. Το καλό στην υπόθεση είναι ότι 26 δήμοι –κυρίως στη Βόρεια Αττική –προσφέρουν 73 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων, τα οποία όμως ακόμη δεν έχουν συνδεθεί μεταξύ τους, αλλά ούτε και με τους σταθμούς του μετρό.
Το προφίλ της κυκλοφορίας.
Στην Αττική ανά χίλιους κατοίκους αναλογούν 384 ΙΧ αυτοκίνητα (στοιχεία 2014). Και καθημερινά γίνονται 6,5 εκατομμύρια μετακινήσεις με όλα τα μέσα (στοιχεία 2013). Σημειώνεται ότι προ κρίσης, το 2007, ο αριθμός των μετακινήσεων ήταν 7,5 εκατομμύρια.
Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, στην Αττική το διάστημα 2008-2013 μειώθηκε κατά 23% η κατανάλωση καυσίμων και σημειώθηκε ανάλογη πτώση στη χρήση των ΙΧ αυτοκινήτων. Το κενό στις μετακινήσεις θα μπορούσε –ώς ένα σημείο –να καλυφθεί με τη χρήση των ποδηλάτων, ωστόσο, όπως λέει ο Αλέξανδρος Δελούκας, «είναι επικίνδυνο να είσαι ποδηλάτης στην Αθήνα εξαιτίας της έλλειψης υποδομών».
Οπως αναφέρεται, οι ποδηλάτες είναι επτά φορές πιο ευάλωτοι σε σχέση με τους οδηγούς ΙΧ σε ό,τι αφορά την ασφάλειά τους (η τεκμηρίωση γίνεται με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας). Σύμφωνα με μελέτη του 2011 (ΕΜΠ), που επισημαίνεται στην έρευνα της Αττικό Μετρό, στην Αθήνα οι μετακινούμενοι με ποδήλατο με σκοπό την εργασία ανέρχονται σε περίπου 11.000. Σήμερα, η εκτίμηση από τους μελετητές είναι ότι ο αριθμός τους έχει αυξηθεί.
Το κόστος του χρόνου μετακίνησης στην Αττική (με στοιχεία του 2013) είναι το 39% του μέσου μεικτού ωρομισθίου (το οποίο το 2013 ήταν 3,5 ευρώ την ώρα). Μάλιστα, έχει υπολογιστεί πως όταν ολοκληρωθεί το δίκτυο των 230 χιλιομέτρων ποδηλατοδρόμων, τότε το μερίδιο της χρήσης του ποδηλάτου (σε σχέση με τις μετακινήσεις με όλα τα μέσα) θα αυξηθεί από το 1% που είναι σήμερα στο 3%. Τα στοιχεία της έρευνας γίνονται επίκαιρα και με την επικείμενη κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό με τη λειτουργία 15 σταθμών.
Σημειώνεται ότι μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται να γίνει η δημοπράτηση των προπαρασκευαστικών εργασιών προκειμένου, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, να εγκατασταθεί ένας «προσωρινός» ανάδοχος που θα ολοκληρώσει τις λεγόμενες πρόδρομες εργασίες, προκειμένου η κατασκευή της νέας γραμμής να γίνει χωρίς απρόβλεπτα.