Με βολές εναντίον της προηγούμενης διοίκησης του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης περί χρεών και παρατυπιών, χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα για το πότε θα εγκαινιαστεί, 120 νέα έργα στις συλλογές του και οργανισμό λειτουργίας, περί το 1,5 εκατ. επισκέπτες στις δράσεις του εκτός συνόρων, αλλά και ασαφή εικόνα του ποιος θα ηγείται του πολύπαθου ιδρύματος από τα τέλη Νοεμβρίου – καθώς λήγει η θητεία της νυν διευθύντριας και του Διοικητικού Συμβουλίου του- ολοκληρώθηκε ο απολογισμός για την περίοδο 2016-2107 που έγινε σήμερα, 26 Οκτωβρίου, στο κτίριο του παλιού εργοστασίου Φιξ, χωρίς την παρουσία της υπουργού Πολιτισμού, Λυδίας Κονιόρδου.

Με διπλάσιο ποσό στον τακτικό του προϋπολογισμό – 800.000 ευρώ για φέτος – και 4,5 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (2015-17), αλλά και σειρά εκτάκτων επιχορηγήσεων ύψους 1,2 εκατ. ευρώ μόνο μέσα στο 2017, το ΕΜΣΤ σήμερα φαίνεται πως έχει μηδενικό χρέος, όπως τόνισε ο πρόεδρος του Δ.Σ., Γεώργιος Παπαναστασίου, έναντι των 234.063 εύρω που ήταν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές το 2016. Το υπόλοιπο χρέος των 110.000 ευρώ που φαίνεται να υπάρχει στο ταμείο είναι ποσό που δεν μπορούν να εισπράξουν προμηθευτές για δικούς τους λόγους. «Πρόκειται για χρέη από συμβάσεις που δεν είχαν εγκριθεί νομότυπα», τόνισε στην αρχή της τοποθέτησης του ο πρόεδρος, ενώ αργότερα προτίμησε να λειάνει τη διατύπωση κάνοντας λόγο για «αταξίες του παρελθόντος και παράτυπες διαδικασίες, αλλά όχι παρανομίες, που χρειάστηκε να εξορθολογιστούν».

Οι τόνοι φαίνεται πως ανεβαίνουν στο ΕΜΣΤ όσο πλησιάζει η ώρα για αλλαγές στο τιμόνι του μουσείου, καθώς μέσα στον Νοέμβριο λήγει τόσο η θητεία του Δ.Σ. όσο και την νυν διευθύντριας Κατερίνας Κοσκινά, η οποία διαδέχτηκε την ιδρυτική διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Άννα Καφέτση, μετά την αποπομπή της τελευταίας, το φθινόπωρο του 2014 από τον τότε υπουργό Πολιτισμού, Κώστα Τασούλα.

Κι αν η Κατερίνα Κοσκινά σε ερώτηση των «ΝΕΩΝ» για την επόμενη ημέρα στο μουσείο μετά τη λήξη της θητείας της, επανέλαβε ότι διεκδικεί πλήρη, τετραετή, θητεία και υπενθύμισε την προσφυγή της στο Συμβούλιο της Επικρατείας, στο οποίο η συζήτηση αναβλήθηκε για πέμπτη φορά τον Σεπτέμβριο, το ΥΠΠΟ ακόμη δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά του για το θέμα, αν και από το περιβάλλον της Λυδίας Κονιόρδου, διαφαίνεται πως έχει εκτιμηθεί το έργο της νυν διευθύντριας. Ενδεικτική της έντασης που υφέρπει ωστόσο μπροστά στο ενδεχόμενο της επιστροφής της Άννας Καφέτση είναι οι πρώτες φράσεις του προέδρου ο οποίος αναφερόμενος στην περίοδο που ανέλαβε τα καθήκοντα του, προ τριετίας, έκανε λόγο για «προσωπικό τρομοκρατημένο από την κατάσταση που επικρατούσε», αναφερόμενος προφανώς και στις εντάσεις που υπήρχαν ανάμεσα στην τέως διευθύντρια και τα μέλη του Δ.Σ.

Στο μεταξύ αν και επισήμως «το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος έδωσε το πράσινο φως για την υποβολή εκ νέου του αιτήματος δωρεάς για τον εξοπλισμό και την εφαρμογή των μελετών ώστε το ΕΜΣΤ να λειτουργήσει πλήρως», ακόμη εκ μέρους του ΕΜΣΤ υπάρχουν εκκρεμότητες, καθώς λείπουν υπογραφές και μελέτες από τον υπό κατάθεση φάκελο, ώστε να εγκριθεί η πρόταση για τη χορηγία η οποία θα επιτρέψει στο μουσείο να λειτουργήσει πλήρως.

Μέχρι να συμβούν όλα αυτά, οι επισκέπτες του μουσείου θα έχουν την ευκαιρία να δουν μέρος των νέων αποκτημάτων του κατά την τελευταία τριετία που συγκεντρώθηκαν κυρίως από δωρεές (συνολικά 120 έργα) από τα τέλη Νοεμβρίου. Η ακριβής ημερομηνία θα εξαρτηθεί από το πότε θα έχουν ελεγχθεί και θα είναι έτοιμα προς έκθεση τα έργα που ταξίδεψαν για την documenta14 στο Κάσελ, η επιστροφή των οποίων μόλις ολοκληρώθηκε.

Κι ενώ ο εκθεσιακός σχεδιασμός φτάνει έως και τον Ιανουάριο – με μία έκθεση που αφορά τους πρόσφυγες και μία δεύτερη σε συνεργασία με το ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης – το ΕΜΣΤ απολαμβάνει τις δάφνες του, ήτοι 1,5 εκατ. επισκέπτες από τις δράσεις και τις συνέργειες του στο εξωτερικό. Εντός συνόρων θα χρειαστεί όπως όλα δείχνουν να περιμένουμε ακόμη για να περάσουμε το κατώφλι του ενώ θα είναι σε πλήρη λειτουργία και με τη μόνιμη συλλογή του εκτεθειμένη.