Κάθε μήνα και διαφορετικό αφήγημα παρουσιάζει το υπουργείο Παιδείας για το νέο εξεταστικό σύστημα της χώρας. Μοιάζουν πλέον με εκπαιδευτικό ανέκδοτο οι αναφορές του υπουργού Παιδείας στο θέμα, οι οποίες όμως φαίνεται ότι προκαλούν πλέον ανησυχία και στο περιβάλλον των στενών συνεργατών του.
Χθες, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου επιβεβαίωσε ότι κλείνουν «ερμητικά» οι πόρτες των περιζήτητων σχολών των ΑΕΙ (ιατρικές, πολυτεχνικές, νομικές) οι οποίες στο μέλλον θα είναι οι μόνες που θα έχουν «κλειστό» αριθμό εισακτέων (θα καθορίζεται δηλαδή κεντρικά από το υπουργείο Παιδείας), με την πλειονότητα των υπόλοιπων σχολών να έχει… ανοικτό αριθμό.
Ο ανοικτός αριθμός εισακτέων θα αφορά, προφανώς, κυρίως έναν αριθμό θεωρητικών σχολών που δεν απαιτούν ιδιαίτερες υποδομές και στις οποίες θα μπορεί κανείς να εισάγεται στο μέλλον με ελάχιστο διαβατήριο το Εθνικό Απολυτήριό του, το οποίο επίσης είναι ένας θεσμός που δεν ξέρουμε πώς θα εφαρμοστεί, αλλά μελετάται.
Ο Κώστας Γαβρόγλου ανέφερε χθες ότι οι αλλαγές στο Εξεταστικό που μελετάει και θα ανακοινώσει πριν από το τέλος του χρόνου θα αφορούν τους μαθητές που μπήκαν φέτος στην Α’ τάξη του Λυκείου, αν και το θέμα του «κλειστού αριθμού» το τοποθέτησε σε ορίζοντα 5ετίας.
Εκείνο που προκαλεί ωστόσο στη στάση του υπουργού Παιδείας, είναι ότι την ίδια στιγμή που τάραζε πάλι τα νερά στον χώρο της Εκπαίδευσης, ζητούσε από τους γονείς των παιδιών να μην προκαλούν σύγχυση τα παιδιά τους και να μην τα αγχώνουν με συζητήσεις περί εξεταστικού συστήματος…
Υπενθυμίζεται ότι πριν από δυο μήνες ο Κώστας Γαβρόγλου δήλωνε ότι δεν τον ενδιαφέρει το εξεταστικό σύστημα, αλλά η δομή του Λυκείου, λίγες μόλις ημέρες μετά ανακοίνωσε την πρότασή του για το Εξεταστικό που περιελάμβανε Πανελλαδικές Εξετάσεις τον Ιούνιο και «μίνι» Πανελλαδικές τον Ιανουάριο, στη συνέχεια δήλωσε ότι οι «μίνι» Πανελλαδικές θα είναι προαιρετικές και τελικά φαίνεται ότι τα παίρνει όλα πίσω…
Πώς εξήγησε ο υπουργός Παιδείας τα σχέδια του; «Το υπάρχον σύστημα, και αυτό που προτείνουμε, είναι κλειστός αριθμός» είπε. «Εμείς σήμερα λέμε ότι προοπτικά –και μπορούμε αυτό να το αρχίσουμε ήδη από το θέμα των νέων εξετάσεων –βάζουμε στο τραπέζι και το θέμα του ανοιχτού αριθμού, όχι του κλειστού αριθμού. Αυτό δεν παίζει κανέναν ρόλο στον χαρακτήρα και τη δομή των εξετάσεων. Παίζει ρόλο στο πού θέλεις να πας. Αλλο είναι το ποια είναι η αρχιτεκτονική των εξετάσεων και άλλο είναι το εγώ θέλω να πάω Ιστορία».
Και συνέχισε: «Αυτά δεν υπάρχουν πουθενά. Ανοιχτός αριθμός σημαίνει ότι μπορώ εγώ να πάρω ανάλογα με τα τμήματα που έχουμε, ας πούμε 500 ιστορικούς σε όλη την Ελλάδα. Αρα το επίπεδο πώς θα γίνει; Με τι; Με εξετάσεις. Πολύ ωραία, λοιπόν. Αρα, αυτό που λέμε είναι: υψηλό επίπεδο των παιδιών, αλλά να μην αγχώνονται τα παιδιά αν θέλουν να κάνουν Ιστορία. Είναι σαφέστατο. Τις εξετάσεις θα τις παίρνεις για να πάρεις το απολυτήριό σου. Αρα εξ ορισμού θα υπάρχουν εξετάσεις για να πάρεις το απολυτήριο. Αυτό λέω, ακριβώς αυτό λέμε»…

Συνένωση ΤΕΙ

Η χθεσινή συνέντευξη ωστόσο, δόθηκε για τη δημιουργία του πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής που θα προκύψει από τη συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά και τα γενικότερα θέματα «συγχωνεύσεων, συνεργειών, συνεργασιών» στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας.
Ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας είναι το νέο ίδρυμα να έχει διοικούσα επιτροπή τον Ιανουάριο του 2018 και να ενταχθεί στο μηχανογραφικό δελτίο των υποψηφίων με τη νέα του μορφή στις Πανελλαδικές του ερχόμενου καλοκαιριού.
Παράλληλα, ο Κώστας Γαβρόγλου κάλεσε χθες σε «αυτοστοχασμό» την Αρχή για την αξιολόγηση των ανώτατων ιδρυμάτων της χώρας (ΑΔΙΠ), ενώ προαναγγέλλει… βελτίωση των διαδικασιών αξιολόγησης στη χώρα, καθώς η αξιολόγηση και πιστοποίηση των σπουδών δεν «γίνεται με αριθμούς και κουτάκια».
«Η θέση του υπουργείου είναι υπέρ της αξιολόγησης, αλλά ζητάμε από την ΑΔΙΠ να μας στείλει τις προτάσεις και τη στρατηγική της για το μέλλον» είπε ο υπουργός Παιδείας, ο οποίος εξέφρασε ενστάσεις τόσο για τη λογική των «αριθμών» στην αξιολόγηση όσο και για την επίσκεψη στην Ελλάδα εξωτερικών αξιολογητών από άλλες χώρες, που δεν «ξέρουν» τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας.
«Το να έχουμε αριθμούς και από αυτούς αποκλειστικά να βγάζουμε συμπεράσματα για το μέλλον των προγραμμάτων, το μέλλον των τμημάτων, το να έρχονται εδώ αξιολογητές οι οποίοι δεν είναι ενημερωμένοι και δεν ενημερώνονται για το πώς ακριβώς μπαίνουν τα παιδιά στο πανεπιστήμιο, ποιες είναι οι συνθήκες και τα λοιπά, είναι ένα πράγμα που νομίζουμε πως δεν βοηθάει την ουσιαστική αξιολόγηση» δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Παιδείας.
Παρουσιάζοντας το σχέδιό του για τις συνεργασίες πανεπιστημίων και ΤΕΙ ο υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι δεν θα υπάρξει «οριζόντια πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ» και δεν θα θιγούν τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των τεχνολογικών ιδρυμάτων, ενώ οι νυν φοιτητές σε ΤΕΙ θα κριθεί από τις διοικήσεις τους εάν θα χρειαστεί να δώσουν κάποια επιπλέον μαθήματα πριν… περάσουν στη συνεργασία τους με πανεπιστήμια.
«Ως προς τα παιδιά: οι μεταβατικές διατάξεις θα κατοχυρώνουν τη δυνατότητα των παιδιών να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους ως προγράμματα των ΤΕΙ. Το κάθε τμήμα μέσα ακριβώς στην αυτονομία αυτών των ιδρυμάτων θα έχει τη δυνατότητα να πει ότι “αν θέλετε εσείς να πάρετε πέντε μαθήματα παραπάνω, δέκα μαθήματα παραπάνω, θα μπορείτε, αντί να πάρετε πτυχίο ΤΕΙ, θα πάρετε πτυχίο πανεπιστημίου”» είπε ο Κώστας Γαβρόγλου. «Ως προς τους καθηγητές: όπως υπάρχουν μεταβατικές διατάξεις, θα υπάρχουν και για τους καθηγητές, κυρίως ως προς το μισθολόγιο. Είναι σαφές ότι όσοι γίνουν καθηγητές πανεπιστημίου θα εξισωθούν και οι μισθοί τους. Μπορεί να μη γίνει την επομένη, αλλά σίγουρα δεν θα είναι και στο διηνεκές» συνέχισε. Το πώς θα εξελιχθούν σε καθηγητές πανεπιστημίου οι καθηγητές των ΤΕΙ, δεν το εξήγησε.
Οπως είπε ακόμη, άρχισαν οι συνεδριάσεις και της επιτροπής για τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών των ΤΕΙ, που αποτελεί ένα τεράστιο θέμα για το Τεχνικό Επιμελητήριο και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Δεύτερη ιατρική σχολή;

«Οταν ολοκληρωθεί η διαδικασία κρίσεων των καθηγητών της Σχολής Δημόσιας Υγείας (που έχει προκαλέσει σειρά αντιδράσεων από καθηγητές ΑΕΙ καθώς περιλαμβάνει “κλειστές” διαδικασίες), θα αποφασίσουμε μαζί με το υπουργείο Υγείας πώς θα εξελιχθεί η φυσιογνωμίας της» είπε ο Κώστας Γαβρόγλου. «Δεν έχουμε στο μυαλό μας ίδρυση δεύτερης ιατρικής σχολής» είπε και δεν υπάρχει σκέψη για ένταξή της στο πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, καθώς κάτι τέτοιο θα έπρεπε να συζητηθεί με τα ιατρικά τμήματα όλης της χώρας.

Οι διετείς σπουδές

Για τα διετή τμήματα που θα λειτουργήσουν στο μέλλον στα ανώτατα ιδρύματα της χώρας, ο υπουργός Παιδείας επανέλαβε ότι θα αποτελούν δομές της δημόσιας Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (δεν θα έχουν δίδακτρα, αλλά θα μπορούν να δεχτούν χορηγίες), θα δίνουν πτυχίο πανεπιστημίου ή ΤΕΙ, προσαρμοσμένο βέβαια στις πιστωτικές μονάδες και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων διετών προγραμμάτων (τύπου ΙΕΚ). Σε αυτά θα μπαίνουν χωρίς εξετάσεις απόφοιτοι Επαγγελματικών Λυκείων, αλλά εάν υπάρξει μεγάλη ζήτηση, ίσως θεσπιστεί ένας μικρός αριθμός εξετάσεων.

Τέλος, ο υπουργός Παιδείας μίλησε για «εμμονή» της ελληνικής οικογένειας στα πτυχία.