Νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) για… πλούσιους και φτωχούς (!) και μετατροπή των ηλεκτρονικών εφαρμογών κλήσης ταξί (applications) σε μεταφορικές εταιρείες προβλέπει το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου με τον τίτλο «Ρυθμίσεις Θεμάτων Μεταφορών» που παρουσίασε χθες ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.

Με το νομοσχέδιο που τίθεται από σήμερα σε σύντομη «επιλεκτική» διαβούλευση, το υπουργείο Μεταφορών προχωρεί στη θεσμοθέτηση διαχρονικών αιτημάτων των περίπου 30.000 ιδιοκτητών ταξί της χώρας, με αποκορύφωμα το εκ νέου κλείσιμο της αγοράς και την αύξηση του ορίου ηλικίας των ταξί από τα 15 στα 18 χρόνια! Παράλληλα, κλείνει το μάτι στους παραβάτες του ΚΟΚ με χαμηλά εισοδήματα, ενώ νομιμοποιεί την κυκλοφορία των ποδηλατών μέσα σε όλες τις λεωφορειολωρίδες (ελλείψει ποδηλατοδρόμων), στις οποίες προβλέπεται να υπάρξει ειδική σήμανση για την καθιέρωση ζωνών ποδηλάτων.

Στη διάρκεια παρουσίασης του νομοσχεδίου, ο Σπίρτζης άνοιξε και πάλι το μέτωπο με τις διαδικτυακές πλατφόρμες μίσθωσης ταξί, εξαπολύοντας ωστόσο δριμεία επίθεση μόνο στην Beat, για την οποία υποστήριξε ότι «στη μετοχική σύνθεσή της ανήκουν offshoreεταιρείες του Παναμά και άλλων φορολογικών παραδείσων, ενώ δεν διαθέτει θυγατρική στην Ελλάδα, όπου λειτουργεί μέσω υποκαταστήματος»!

Μάλιστα, με πρόφαση την Beat, εξαπέλυσε πυρά και κατά του προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος, όπως είπε, «βγήκε και στήριξε τη συγκεκριμένη εταιρεία που διαθέτει στη μετοχική της σύνθεση εταιρεία με έδρα τον Παναμά». Και πρόσθεσε: «Είναι πολιτικό θέμα εάν υπάρχουν εταιρείες που δεν έχουν αφήσει ούτε ένα ευρώ στην Ελλάδα. Δεν πιστεύουμε σε τέτοιου είδους επιχειρηματικότητα, δεν πιστεύουμε ότι είναι ελληνικό θαύμα, δεν πιστεύουμε ότι δεν πρέπει να φορολογούνται».

ΠΡΟΚΑΤ. Χαρακτηριστικό της «προκάτ» διαβούλευσης που σκοπεύει να κάνει ο Σπίρτζης για το νομοσχέδιό του σε ό,τι αφορά τα ταξί, είναι το γεγονός ότι κάλεσε την Beat και τις υπόλοιπες ομοειδείς εταιρείες να προσέλθουν σε αυτή… μόνο αφού προσκομίσουν τις φορολογικές τους δηλώσεις για τα τρία τελευταία έτη!

Ειδικότερα, σύμφωνα με το νομοσχέδιο που ήδη έχουν αποκαλύψει «ΤΑ ΝΕΑ», φυσικά ή νομικά πρόσωπα που παρέχουν υπηρεσία ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης οποιουδήποτε είδους (όπως οι εφαρμογές ταξί) για την άσκηση μεταφορικού έργου (π.χ. μεταξύ οδηγού οχήματος και επιβάτη κ.λπ.), θα λογίζεται ότι ασκούν ως κύρια οικονομική δραστηριότητα αυτή της μεταφοράς επιβατών! Στην περίπτωση αυτή, «η υπηρεσία της ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης», σύμφωνα με το νομοσχέδιο, «είναι απλώς επικουρική και δευτερεύουσα» και επομένως «οι μεταφορικές υπηρεσίες θα πρέπει να παρέχονται με βάση τις διατάξεις που ρυθμίζουν και τις μεταφορικές υπηρεσίες από επιβατηγά δημόσιας χρήσης (ΕΔΧ) οχήματα».
Μάλιστα, στο εξής, οι φορείς της ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαμεσολάβησης (εφαρμογές ταξί), θα πρέπει να αδειοδοτούνται από το υπουργείο Μεταφορών, όπου θα καταθέτουν σχετική αίτηση και μια σειρά δικαιολογητικών, όπως και παράβολο του Δημοσίου ύψους 1.000 ευρώ! Επίσης, θα πρέπει να καταθέτουν σύμβαση ορισμένου χρόνου τουλάχιστον δύο μηνών με οχήματα – ταξί δημόσιας χρήσης, τα οποία θα πρέπει να είναι τουλάχιστον τρία και στη σύμβαση να ταυτοποιούνται ένα προς ένα.

Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες που έχουν ήδη αναπτύξει τις συγκεκριμένες εφαρμογές, θα πρέπει να μετατραπούν σε ολοκληρωμένες επιχειρήσεις παροχής μεταφορικού έργου, ενώ σήμερα λειτουργούν μόνο ως «διαμεσολαβητές», όπως και σε άλλες χώρες.

Για τις εταιρείες αυτές θα υπάρχει πλήρες ηλεκτρονικό μητρώο στο υπουργείο Μεταφορών.

ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ. Με το ίδιο νομοσχέδιο προωθείται η θέσπιση νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος θα περιλαμβάνει χαμηλότερα πρόστιμα για τους φτωχούς και ακριβότερα για τους πλούσιους παραβάτες!

Συγκεκριμένα, ο νέος… ταξικός ΚΟΚ θα προβλέπει την επιβολή ενός προστίμου βάσης (ίδιο για όλους τους θνητούς), το οποίο θα είναι μειωμένο κατά 40% σε σχέση με τα ισχύοντα σήμερα. Ομως, το πρόστιμο θα αυξάνεται στη συνέχεια με βάση τα οικονομικά στοιχεία του παραβάτη, που θα αντλούνται μέσω του συστήματος Τaxis σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών!

Δηλαδή, όταν θα κόβεται η κλήση από τον τροχονόμο, θα αποστέλλεται στο υπουργείο Οικονομικών. Εκεί, το υπουργείο Οικονομικών θαταυτοποιεί από το Taxis το πρόστιμο και θα το αποστέλλει στον παραβάτη μέσω της Εφορίας!Ετσι, ο παραβάτης, ανάλογα με το εισόδημάτου, θα λαμβάνει και το ανάλογο πρόστιμο – πεσκέσι!

Επίσης, ο Σπίρτζης, προκειμένου να πρωτοτυπήσει, έκανε λόγο για την εισαγωγή στον νέο ΚΟΚ και νέων κατηγοριών παραβάσεων αλλά και ποινών χωρίς οικονομική επιβάρυνση. Συγκεκριμένα,οι ποινές θα ομαδοποιηθούν σε τρεις βασικές κατηγορίες, ανάλογα με την επικινδυνότητα των παραβάσεων: χαμηλής επικινδυνότητας (Ε1), μεσαίας επικινδυνότητας (Ε2) και υψηλής επικινδυνότητας (Ε3). Περαιτέρω, οι παραβάσεις θα κατατάσσονται και στις κατηγορίες: α) της πολύ υψηλής συχνότητας πρόκλησης ατυχημάτων και β) της αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς.

Δεν θα αλλάξουν τα πρόστιμα για τις σημαντικές παραβάσεις που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές, όπως είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση του STOP και της παραχώρησης προτεραιότητας, του ερυθρού σηματοδότη, η οδήγηση για εντυπωσιασμό ή η τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, η παραβίαση των σιδηροδρομικών διαβάσεων και η αναστροφή σε αυτοκινητόδρομο ή σήραγγα.