Σημαντική ενίσχυση του κλάδου του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα διαπιστώνει το ELTRUN, Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Εργαστηρίου, ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα αγγίζει πλέον τα 4 δισ. ευρώ (ανέρχεται στο 2% του ΑΕΠ), με τους online καταναλωτές να εκτιμάται ότι έχουν ξεπεράσει τα 3 εκατ.!
Πρόκειται για αριθμό που αντιστοιχεί σχεδόν στο 40% του συνόλου των χρηστών Ιντερνετ στη χώρα καθώς, σύμφωνα με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), οι χρήστες του Διαδικτύου εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 7 εκατ. Την ίδια στιγμή ο αριθμός των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων έχει υπερβεί τα 6.500, με το 80% των online καταναλωτών να έχουν ήδη πραγματοποιήσει αγορές από τα συγκεκριμένα καταστήματα.
Σημαντική ώθηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, πέραν της γενίκευσης των συναλλαγών μέσω των πιστωτικών-χρεωστικών καρτών, δίνει και η ραγδαία εξάπλωση της χρήσης των smartphones και των tablets. Παγκοσμίως, σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες (του Αpp Annie κ.λπ.) το τρίτο τρίμηνο του 2017 όλοι οι χρήστες smartphones και tablets –εκτός των κατοίκων Κίνας –πέρασαν 325 δισ. ώρες μπροστά στις οθόνες των φορητών συσκευών τους, χρόνος κατά 40% μεγαλύτερος σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2016. Επίσης, σε ό,τι αφορά τις συναλλαγές, καταγράφηκαν 26 δισ. νέα downloads (χωρίς τις ενημερώσεις και τις επανεγκαταστάσεις), περισσότερα κατά 8% σε σχέση με πέρυσι, ενώ η συνολική δαπάνη μόνο για την αγορά εφαρμογών μέσα στις εγκατεστημένες εφαρμογές έφτασε στα 17 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 28% σε σύγκριση με πέρυσι!
Αντικαταβολή. Πάντως, στην Ελλάδα, παρά την υιοθέτηση του νέου ψηφιακού (digital) τρόπου αγορών, οι καταναλωτές συνεχίζουν να χρησιμοποιούν κατά κύριο λόγο τις παραδοσιακές μεθόδους πληρωμών, αφού η αντικαταβολή παραμένει η δημοφιλέστερη μέθοδος. Δηλαδή, ο χρήστης παραγγέλνει κάποιο προϊόν μέσω κινητού και το πληρώνει με μετρητά μόλις το παραλάβει. Πρόκειται για στοιχείο που μαρτυρά ότι εξακολουθεί να υπάρχει έλλειμμα εμπιστοσύνης στον τομέα της ασφάλειας των ηλεκτρονικών συναλλαγών, κάτι που σύμφωνα με το ELTRUN οφείλεται σε δύο λόγους:
– Στον φόβο των καταναλωτών για θέματα ασφάλειας και διαφύλαξης των προσωπικών δεδομένων τους (διαδικτυακή απάτη).
– Στην ανησυχία για το προϊόν που τελικά θα παραλάβουν (ποιότητα, δυνατότητα επιστροφής ή αλλαγής κ.ά.).
Ειδικότερα, οι επιφυλάξεις των καταναλωτών στη χρήση των καρτών έχουν ως αποτέλεσμα να χάνουν χρήστες και οι έμποροι σημαντικά οφέλη. Τα κυριότερα από αυτά είναι ότι με τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής στις online αγορές, οι καταναλωτές πραγματοποιούν τις αγορές τους εύκολα και με μεγαλύτερη ευελιξία, εξοικονομώντας χρόνο τόσο κατά τη συναλλαγή όσο και κατά την παραλαβή των προϊόντων τους. Παράλληλα, απολαμβάνουν και άλλα οφέλη, όπως εκπτώσεις και ευκολίες αποπληρωμής.
Αντίστοιχα, οι έμποροι με τη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής στα e-shops εξασφαλίζουν τη λειτουργία τους σε ένα διαφανές επιχειρηματικό και οικονομικό περιβάλλον, με ουσιαστικές δυνατότητες για ανάπτυξη εξωστρέφειας, μέσω του διασυνοριακού εμπορίου. Επιπρόσθετα, μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών, ενισχύεται η μείωση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής. Το πιο ουσιαστικό πλεονέκτημα για όλες τις πλευρές, τονίζει το ELTRUN, είναι ότι οι συναλλαγές γίνονται αξιόπιστα και με ασφάλεια, απαντώντας έτσι σε ένα από τα βασικότερα ζητήματα των καταναλωτών, αλλά και σε μία ουσιαστική ανάγκη των εμπόρων.
«Ξεπέρασέ το». Με στόχο την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στις online συναλλαγές και πληρωμές, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA) σε συνεργασία με την Mastercard λανσάρει την καμπάνια “Ξεπέρασέ το”. Κοινή επιδίωξη είναι η δημιουργία και εδραίωση μιας νέας κουλτούρας στις online αγορές και η αξιοποίηση των δυνατοτήτων των ηλεκτρονικών πληρωμών.
Επίσης, δημιούργησαν από κοινού τα κατάλληλα εργαλεία (εκπαιδευτικά υλικά και video), μέσα από τα οποία οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται και να βρίσκουν απαντήσεις σε θέματα που αφορούν τη χρήση των καρτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς και συμβουλές για ασφαλείς online αγορές.