Αύξηση των τουριστών και των εσόδων στα ξενοδοχεία, αλλά και σταδιακή υποχώρηση της ικανοποίησης των επισκεπτών από την ταξιδιωτική εμπειρία τους στην πόλη της Αθήνας, δείχνουν τα στοιχεία έρευνας της GBR Consulting για τον τουρισμό της πρωτεύουσας.
Τα στοιχεία της έρευνας παρουσίασε την Τετάρτη ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αθήνας – Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ) κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, στην 47η ετήσια τακτική γενική συνέλευση των μελών της.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της GBR Consulting, στο εννεάμηνο Ιανουαρίου- Σεπτεμβρίου 2017, τα συνολικά έσοδα των ξενοδοχείων της Αθήνας (RevPAR) επέστρεψαν στα επίπεδα του 2008, κλείνοντας την ψαλίδα των συνεχών απωλειών που είχαν τα τελευταία χρόνια.
Μειώθηκε ο βαθμός ικανοποίησης
Ωστόσο, όπως επισημάνθηκε, η μέση τιμή των δωματίων στα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας δεν έχει ακόμα επανέλθει στα επίπεδα του 2008. Πάντως, φέτος, η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων αυξήθηκε κατά 4,2% (κατά μέσο όρο στο 81,4%), η μέση τιμή δωματίου (ARR) αυξήθηκε κατά 4,6% (στα 100,44 ευρώ κατά μέσο όρο) και τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) ήταν αυξημένα κατά 8,5% (81,78 ευρώ κατά μέσο όρο) σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016. Παράλληλα, οι αφίξεις αλλοδαπών στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» παρουσίασαν σημαντική αύξηση της τάξεως του 5%.
Την ίδια στιγμή, ο βαθμός ικανοποίησης των ξένων τουριστών υποχώρησε από το επίπεδο 8 (με άριστα το δέκα) που ήταν το 2015, στο 7,7 το 2017. Επιπλέον, ενώ το 2015 το 95% των ξένων επισκεπτών δήλωνε ότι θα σύστηνε και σε άλλους ταξίδι στην Αθήνα, το ποσοστό αυτό φέτος μειώθηκε στο 91%.
Ηχορρύπανση, κλοπές, σήμανση, επαιτεία κ.ά.
Παρά την αύξηση της ζήτησης των ξένων τουριστών για την Αθήνα, η οποία διαφαίνεται από τις επιδόσεις αυτές, προβλήματα όπως η ηχορρύπανση, η κακή συντήρηση των δρόμων και των πεζοδρομίων, η ελλιπής συντήρηση των κτιρίων και η έλλειψη πινακίδων, μειώνουν το βαθμό ικανοποίησης (στην κλίμακα από το 1 έως το 10) των τουριστών από το 7,9 το 2016 στο 7,7 φέτος. Ουσιαστικά, ο βαθμός ικανοποίησης των επισκεπτών της Αθήνας, επέστρεψε φέτος στα επίπεδα του 2012, οπότε είχαν καταγραφεί παρόμοιοι δείκτες.
Αντίστοιχη κάμψη παρατηρείται και στο ποσοστό των επισκεπτών που θα σύστηναν την Αθήνα ως προορισμό, με υποχώρηση στο 91%, έναντι 94% το 2016 και 96% το 2014. Ως βασικότερα προβλήματα αναφέρθηκαν τα γκράφιτι και η καθαριότητα, η έλλειψη «πρασίνου», η επαιτεία και οι κλοπές.
Παράλληλα, την ώρα που οι πληρότητες των ξενοδοχείων βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα για τα αθηναϊκά ξενοδοχεία, η μέση τιμή δωματίου δεν έχει καταφέρει να φθάσει στα επίπεδα του 2008, προ της κρίσης.
Παρόλα αυτά, στο ευρωπαϊκό περιβάλλον, τα ξενοδοχεία της Αθήνας φαίνεται πως χάνουν μέρος της ανταγωνιστικότητάς τους, καθώς η Αθήνα παύει φέτος να είναι η φθηνότερη πρωτεύουσα της Ευρώπης λόγω της υποχώρησης των τιμών στην Κωνσταντινούπολη (-16%).
Οι πινακίδες στα… κινέζικα
Οπως τόνισε ο κ. Βασιλικός, οι κυριότεροι παράγοντες που πλήττουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής πρωτεύουσας, είναι:
* Η αλλοίωση της προσφοράς με τη λειτουργία πολύ περισσότερων ξενοδοχείων σε σχέση με όσα μπορεί να καλύψει η αγορά.
* Το γεγονός ότι τα μη ξενοδοχειακά δωμάτια (από πλατφόρμες στην οικονομία διαμοιρασμού) έχουν ξεπεράσει σε πλήθος τα ξενοδοχειακά.
* Η υπερφορολόγηση των ξενοδοχείων (ΕΝΦΙΑ, διπλασιασμός ΦΠΑ, αυξημένο κόστος δανεισμού σε σχέση με άλλες χώρες, νέο τέλος διαμονής).
* Η καθυστέρηση των μεγάλων επενδύσεων στην πόλη.
Από το βήμα της γενικής συνέλευσης της ΕΞΑΑ-Α, ο γενικός γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, κ. Γιώργος Τζιάλλας, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας ικανοποίησης επισκεπτών της Αθήνας, εξέφρασε την άποψη ότι, εκτός των άλλων, «θα πρέπει να τοποθετηθεί σήμανση στην κινεζική γλώσσα, για τη διευκόλυνση των κινέζων επισκεπτών»!