Πριν από πέντε χρόνια, τον Νοέμβριο του 2012, μετά από πρόταση της ΔΗΜΑΡ, έγινε αποδεκτή η προοπτική ενός κοινωνικού μερίσματος από την τυχόν υπεραπόδοση των μέτρων εφαρμογής του Μνημονίου. Αν διαπιστώνονταν ένα ΠΛΕΟΝΑΣΜΑ του ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΟΣ.
Δεν μπορούσε τότε κανείς να φανταστεί ότι το … κυνήγι του υπερπλεονάσματος θα γινόταν, τέσσερα χρόνια μετά, η κύρια πολιτική επιδίωξη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, και αμέσως μετά, στον επόμενο Προϋπολογισμό του 2018, ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ πολιτικός και οικονομικός στόχος. Στόχος και ΑΥΤΟΣΚΟΠΟΣ για την επίτευξη του οποίου υποτάσσονται και κυρίως προσαρμόζονται όλα τα βασικά μεγέθη του Τακτικού Προϋπολογισμού!
Για του λόγου το αληθές, οι αρμόδιοι υπουργοί, στο παραπεμπτικό – εισαγωγή του Προσχεδίου Προϋπολογισμού του 2018 προς τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων, για το ΜΟΝΟ ζήτημα που κάνουν μνεία είναι η νέα υπέρβαση του στόχου του πλεονάσματος! Για τίποτε άλλο!
Μπορείτε από τώρα να φανταστείτε με ποιους διθυράμβους θα επανακάμψουν, όταν θα καταθέσουν το Σχέδιο, πλέον, του Προϋπολογισμού και όταν το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης σε όρους Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης θα διαμορφωθεί όχι στο 2,2% του ΑΕΠ, αυξημένο έναντι του στόχου κατά 823 εκατ. ευρώ ή 0,5% του ΑΕΠ, αλλά στο 2,8% αυξημένο έναντι του στόχου κατά 1,9 δισ. ευρώ ή 1,05%!
Οφείλουμε βεβαίως όλοι να υπογραμμίσουμε ότι από πλευράς σχεδιασμού και επικοινωνιακής τακτικής, εφέτος, και με την εμπειρία τους από τα λάθη και αστοχίες της περσινής διαχείρισης του θέματος δίνουν τα …ρέστα τους.
Εχουν πετύχει να έχει μετατοπισθεί ο δημόσιος διάλογος από τις αρχές Οκτωβρίου μέχρι τουλάχιστον τον Δεκέμβριο, με την ψήφιση του Προϋπολογισμού. Να μην γίνεται για την πρόσθετη άδικη φορολόγηση και τις νέες επιβαρύνσεις για τα μεσαία και χαμηλά στρώματα, το μαχαίρι στις συντάξεις, το πάγωμα των δαπανών του Προϋπολογισμού και τη διόγκωση των ληξιπρόθεσμων του Δημοσίου, αλλά για το πού, πώς, με ποια κριτήρια θα δοθεί το υπερπλεόνασμα!
Αυτή τη φορά, βεβαίως, φρόντισαν να διασφαλίσουν τη σύμφωνη γνώμη της τρόικας, αποδεχόμενοι στην ουσία να δώσουν μόνο το 40% του υπερπλεονάσματος! Από τα 1,9 δισ. μόνο τα 720 εκατ. ευρώ είναι κοινωνικό μέρισμα. Τα υπόλοιπα 700 είναι υποχρεώσεις, που απλώς τις μετονομάζουν με τον γνωστό δημιουργικό τους τρόπο…
Στο κρεσέντο μάλιστα τη Δευτέρα ο Πρωθυπουργός τόλμησε να μιλήσει για την …υπεραπόδοση της οικονομίας που φέρνει και το υπερπλεόνασμα. Την ίδια ημέρα που τα στοιχεία της Commission πιστοποιούσαν ότι το ΑΕΠ του 2017 θα πέσει από την πρόβλεψη για 2,7% (Προϋπολογισμός 2017) στο 1,6%! Τυχαίο; Η πτώση του ΑΕΠ (1,1%) θα είναι περίπου το ποσοστό του υπερπλεονάσματος!
Τις προηγούμενες ημέρες, βεβαίως, ο υπουργός Οικονομικών με πλείστες όσες παρεμβάσεις του, καταλαβαίνοντας ότι τα διάφορα τρικ έχουν και τα όριά τους, προσπαθούσε να μας πείσει ότι ολόκληρη αυτή η υπεραπόδοση δεν είναι προϊόν υπερφορολόγησης αλλά … πάταξης της φοροδιαφυγής!
Και φυσικά εδώ οφείλουμε να τον προκαλέσουμε! Ας καταθέσει ποια συγκεκριμένα είναι τα ποσά του συνολικού οφέλους των δημόσιων ταμείων από την πάταξη της φοροδιαφυγής. Από λίστες Λαγκάρντ, Μπόργιανς και εμβασμάτων εξωτερικού δεν έχουμε τίποτε περισσότερο από 100 εκατ. ευρώ!
Αυτά τα 1,9 δισ. υπερπλεόνασμα πώς προκύπτουν; Πώς άραγε αυτές τις 40 περίπου ημέρες δεν είχαν συνειδητοποιήσει ότι πέραν των 823 εκατ. θα υπάρχουν και άλλα 1.077 εκατ. ευρώ υπερπλεόνασμα;
Ο Δημήτρης Χατζησωκράτης είναι μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΔΗΜΑΡ και του Κεντρικού Συμβουλίου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης