Παραδείγματα
Το μόνο σίγουρο, για τους επικοινωνιολόγους, είναι πως η υπερσκηνοθεσία βλάπτει. Το όριο, βέβαια, μεταξύ αυτής και του θεμιτού πολιτικού μάρκετινγκ είναι μάλλον δυσδιάκριτο. Παρ’ όλα αυτά φαίνεται κάπως στη σύγκριση δυο παραδειγμάτων. Του Γκέρχαρντ Σρέντερ, που εξαιτίας της αντίδρασής του σε μια φυσική καταστροφή έσωσε την καριέρα του, και του περιλάλητου στις πυρκαγιές του 2007 καραμανλικού τζάκετ. Αύγουστος 2002, Ελβας, Δούναβης, Μούλντε και παραπόταμοι ξεχειλίζουν. Η μισή Γερμανία βρίσκεται πλημμυρισμένη. Ο καγκελάριος δεν αναλαμβάνει απλά τον συντονισμό των επιχειρήσεων, αλλά φορά γαλότσες και βουτά κυριολεκτικά στις λάσπες. Βλέπει με τα μάτια του το μέγεθος της καταστροφής, ελέγχει την αντίδραση του κρατικού μηχανισμού και εμψυχώνει τους πολίτες. Σχεδόν ένα μήνα μετά κερδίζει τις εκλογές, που όλοι εκτιμούσαν ότι θα χάσει. Ο Κώστας Καραμανλής, δέκα χρόνια πριν, ντύθηκε Μπους μέσα στο κατακαλόκαιρο και κατέφθασε στο κέντρο επιχειρήσεων για να επιβλέψει τη μάχη με τις φλόγες. Η στυλιστική του επιλογή προκάλεσε το αντίθετο του επιθυμητού αποτελέσματος. Μετά μοιράστηκαν τα τριχίλιαρα. Οπότε το πολιτικό κόστος της καταστροφής μετατράπηκε σε νίκη στις εκλογές. Μεταξύ μας, η ερώτηση «ποιο από τα δυο μοντέλα θα επέλεγε ο Τσίπρας;» μοιάζει ρητορική.