«Ολες οι κατασκευές –είτε έχουν άδεια είτε όχι –που βρίσκονται στον ζωτικό χώρο των ρεμάτων της Μάνδρας –αλλά και των γύρω περιοχών που επλήγησαν από την κακοκαιρία –πρέπει να απομακρυνθούν άμεσα. Δεν οδηγεί πουθενά η κουβέντα που γίνεται εκ των υστέρων για την απομάκρυνση των μπάζων και την κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων».
Αυτή τη λύση, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των πλημμυρών και να μη θρηνήσουμε στο μέλλον άλλα θύματα, προτείνει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο αγρονόμος – τοπογράφος, συνιδρυτής της ομάδας έρευνας Γεωμυθική, Δημήτρης Β. Θεοδοσόπουλος.
Οπως λέει, εάν δεν αποκατασταθεί ο ζωτικός χώρος των ρεμάτων, όσες παρεμβάσεις κι αν γίνουν εκ των υστέρων δεν θα δώσουν οριστική λύση στο πρόβλημα «και κάποια στιγμή θα το βρούμε και πάλι μπροστά μας».
Η Μάνδρα είναι μια περιοχή που έχει χτιστεί πάνω στα ρέματα. Αυτό, σε συνδυασμό με την άναρχη δόμηση (έχει χτιστεί και το τελευταίο τετραγωνικό μέτρο), έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορούν να βρουν διέξοδο τα νερά των χειμάρρων και η κατάσταση γίνεται ακόμη πιο εκρηκτική.
Και επειδή είναι ουτοπικό να γκρεμιστεί μια ολόκληρη περιοχή και να μετακινηθούν οι κάτοικοι αφήνοντας τα σπίτια τους, ο Δημήτρης Β. Θεοδοσόπουλος, προτείνει ενδεικτικές και στοχευόμενες επεμβάσεις – απομακρύνσεις κατασκευών τις οποίες ο ίδιος κατέγραψε κατά τη διάρκεια αυτοψίας που έκανε στο ρέμα Σούρες, το οποίο έχει μετατραπεί σε παγίδα θανάτου. Πρόκειται για το ρέμα τα νερά του οποίου πλημμύρισαν τη Μάνδρα.
Τι πρέπει

να απομακρυνθεί

Από την αυτοψία που διενεργήθηκε αποτυπώθηκαν σε χάρτη (ενδεικτικά) μερικές από τις καίριες παρεμβάσεις και απομακρύνσεις που πρέπει να γίνουν κατά μήκος του ρέματος Σούρες.
Ειδικότερα, όπως φαίνεται και στον χάρτη που παρουσιάζουν «ΤΑ ΝΕΑ» πάνω στον οποίο αποτυπώνονται όλα τα επίμαχα σημεία, προτείνεται η απομάκρυνση μεταξύ άλλων του εργοταξίου του Δήμου Μάνδρας – Ειδυλλίας το οποίο είναι χτισμένο πάνω στο ρέμα.
Οπως φαίνεται από την καταγραφή που έγινε, ακόμη και η γωνία του γηπέδου της περιοχής είναι χτισμένη μέσα στο ρέμα, ενώ πάνω σε αυτό κατασκευάστηκε ακόμη και πισίνα, η οποία πλέον έχει… φύγει από τη θέση της.
Υπάρχουν και προτάσεις για τα σημεία όπου πρέπει να γίνουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα πλήρης υπογειοποίηση ή κατασκευή μεγαλύτερης γέφυρας.
Σύμφωνα με τον Δημήτρη Β. Θεοδοσόπουλο «δεν πρέπει να γίνει διευθέτηση του ρέματος χωρίς να προηγηθεί η οριοθέτηση ενώ είναι επιτακτική ανάγκη να απομακρυνθούν τα μπάζα».
Οπως επισημαίνει, «πρέπει πλέον να υπάρχει ολιστική αντιμετώπιση ενός ρέματος ως ενιαίου φυσικού οικοσυστήματος. Υπάρχει βιοποικιλότητα σε ένα ρέμα και οι μελέτες απλώς την αγνοούν. Ακόμη και οι χείμαρροι έχουν υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα που δημιουργεί φυτική και δενδρώδη βλάστηση, που συνεπάγεται καταφύγιο ακόμη και για σπάνια ζώα».
Συνθέτοντας τις ψηφίδες του παζλ της καταστροφής στη Μάνδρα φαίνεται πως η αλλοίωση της γραμμής του ρέματος Σούρες αλλά και η στένωση της κοίτης με μπαζώματα και κατασκευές (νόμιμες και αυθαίρετες) έπαιξε καθοριστικό ρόλο στις καταστροφές.
Δρόμος που εμποδίζει το νερό
Ενδεικτική μιας ακόμη άλογης επέμβασης είναι η κατασκευή δρόμου πάνω στο ρέμα χωρίς καν την κατασκευή ενός αγωγού για να φεύγει το νερό (!).
«Αυτές οι διαβάσεις λέγονται ιρλανδικού τύπου και χρησιμοποιούνται μόνο σε σπάνιες περιπτώσεις, στις οποίες δεν ανήκει η Μάνδρα» επισημαίνει ο Δημήτρης Β. Θεοδοσόπουλος. «Ο δρόμος φυσικά εξαφανίστηκε και το ρέμα ανακατέλαβε τον ζωτικό του χώρο». Αλλο ένα παράδειγμα, όπως προαναφέρθηκε, είναι το εργοτάξιο του δήμου. Εδώ έχουν αφήσει έναν διάδρομο περίπου τριών μέτρων για να περνάει το νερό. Αλλά όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες, ο χώρος δεν ήταν αρκετός και η ζημιά δεν απεφεύχθη…
Από την αυτοψία φάνηκε ακόμη και η περίπτωση ενός εργοστασίου Logistics το οποίο κόλλησε στο ρέμα και δημιούργησε μια κάθετη γωνία σε αυτό. «Κάθετες γωνίες δεν υπάρχουν στη φύση.
Το νερό κυλάει από τα ψηλά στα χαμηλά. Εκεί, σε λίγο χρόνο έφραξε και πλέον ο δρόμος από πάνω έγινε ρέμα, οδηγώντας το νερό στα σπίτια των κατοίκων της περιοχής» συμπληρώνει ο Δημήτρης Β. Θεοδοσόπουλος. «Επιβάλλεται ίσιωμα της κοίτης και απομάκρυνση του εργοστασίου».