Στην υπηρεσία της πολιτικής, η εικόνα και οι τεχνικές της επικοινωνίας θριαμβεύουν τον 21ο αιώνα. Οι ιδέες και τα προγράμματα, οι ικανότητες και η δουλειά των υποψηφίων υπερσκελίζονται όλο και πιο συχνά από τις στρατηγικές επικοινωνίας. Είναι περίπλοκες στρατηγικές και, τελικά, ενσωματώνουν τα ιδεολογικά χαρακτηριστικά και τις βασικές εξαγγελίες κομμάτων και κομματικών εκπροσώπων, τα αισθητικοποιούν και τα επαναποδίδουν στο κοινό, τους πολίτες, ως διαφημιστικά μηνύματα. Μερικές φορές εργάζονται για τα μηνύματα αυτά στρατιές εξειδικευμένων διαφημιστών, άλλες πάλι αρκεί ένας άνθρωπος. Οση αυτοπεποίθηση κι αν διαθέτει ένας διαφημιστής, πάντα αναλαμβάνει ρίσκο, σε κάθε καμπάνια –η αποτυχία είναι πάντα ο φόβος και ο τρόμος του επαγγελματία της επικοινωνίας.
Στη γαλάζια μας χώρα, πάντως, συχνά οι καμπάνιες δεν σχεδιάζονται από ειδικούς –ιδίως για πολιτικά γεγονότα που δεν έχουν την εμβέλεια μιας εκλογικής διαδικασίας. Μερικές φορές, αρκεί μια φαεινή ιδέα, συνήθως αντιγραμμένη. Κάπως έτσι, βρέθηκε ο Κώστας Καραμανλής, στις πυρκαγιές του 2007, να περιοδεύει φορώντας τζάκετ όμοιο με του Τζορτζ Μπους μετά το κτύπημα στους Δίδυμους Πύργους –ο στρατηγός άνεμος ήθελε απέναντί του κάποιον με δοκιμασμένη στα μέτωπα στολή εκστρατείας.
Ο Αλέξης Τσίπρας είναι πιο προσεκτικός στη σκηνοθεσία του –ασχέτως αν μερικές φορές μοιάζει να περιφρονεί την εικόνα του (όπως, π.χ., στην επίσκεψη Ολάντ στην Αθήνα, στην επίσκεψη Ομπάμα, ή στις συναντήσεις του με ξένους αξιωματούχους όπου επιμένει να μιλάει αγγλικά, χωρίς να το ‘χει). Ωστόσο, και το καλοκαίρι, που έσπευσε βραδέως με μεγάλη καθυστέρηση στις πυρκαγιές της Αττικής, και τις προάλλες που έκανε ένα πέρασμα από τη Μάνδρα, παρήγε την απαραίτητη εικόνα ενός που νοιάζεται. Ο Πρωθυπουργός, βεβαίως, την εικόνα του πενθούντος την τσαλάκωσε με την εσπευσμένη φυγή του στας Ευρώπας, όπου κανείς δεν θα τον παρεξηγούσε αν δεν πήγαινε, αλλά, εντάξει, θα ρεφάρει τις επικρίσεις με κάποιο οικονομικό βοήθημα κι όλα καλά. Καραμανλής – Ρουσόπουλος, άλλωστε, έχουν δείξει τον δρόμο.
Απόλυτη επικοινωνιακή πανωλεθρία, αντίθετα, υπέστη η φιλόδοξη Ρένα Δούρου, η οποία λανσάρισε το λουκ «Αγία Πουλχερία με γιακαδάκι». Κι ακόμα μεγαλύτερη πανωλεθρία υπέστη ο αντιπεριφερειάρχης της Γιώργος Καραμέρος, που πήγε με στολή διασώστη και γαλότσες στην εκπομπή του Αυτιά –να σώσει μόνο τον εαυτό του.
Να τους έχει ο Θεός καλά. Αποδεικνύουν ότι στην Ελλάδα η πολιτική και το Δελφινάριο είναι, συχνά, φτηνή ψυχαγωγία. Γελάς ακόμα κι αν όλα γύρω είναι για κλάματα.