Δεν έχει τέλος η ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού στις ουρές του ηλεκτρονικού εισιτηρίου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.
Τα παλιά χάρτινα εισιτήρια μπορεί να αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία, όμως τα νέα ηλεκτρονικά εισιτήρια δεν είναι ακόμα πλήρως λειτουργικά, με αποτέλεσμα η ταλαιπωρία των επιβατών και κυρίως των ηλικιωμένων, να «χτυπάει κόκκινο» στους σταθμούς του μετρό.
Η αγανάκτηση του επιβατικού κοινού είναι τόσο μεγάλη, ώστε ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) κινδυνεύει να απωλέσει σημαντικό μέρος της επιβατικής του κίνησης.
Πέραν αυτού, όπως καταγγέλλουν τα σωματεία του μετρό, οι διοικήσεις του ΟΑΣΑ και των εταιρειών ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ, ζητούν πλέον από τους εργαζόμενους να προβαίνουν σε ελέγχους εισιτηρίων και στην επιβολή προστίμων «στους παραβάτες επιβάτες»! Κι όλα αυτά, όταν:
- Δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η ταχυδρομική αποστολή των προσωποποιημένων καρτών.
- Τα νέα αυτόματα μηχανήματα πώλησης εισιτηρίων είναι λιγότερα σε σχέση με πριν, αλλά και σε σχέση με όσα θα έπρεπε να λειτουργούν σε ολόκληρο το δίκτυο.
- Στα νέα μηχανήματα δεν έχουν «φορτωθεί» ακόμα τα εισιτήρια των ειδικών κατηγοριών επιβατών (0,60 ευρώ).
- Δεν υπάρχει ακόμα ούτε η στοιχειώδης ενημέρωση των επιβατών.
- Τα εκδοτήρια που παραμένουν ανοικτά στους σταθμούς του μετρό δεν επαρκούν, λόγω έλλειψης προσωπικού.
«Με την ανοργανωσιά των διοικούντων τις αστικές συγκοινωνίες, το μόνο που έχουν καταφέρει είναι να ταλαιπωρούν καθημερινά το επιβατικό κοινό και να απαξιώνουν τις δημόσιες αστικές μεταφορές», τονίζει χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό.
Οι ουρές στους σταθμούς του μετρό παραμένουν ατελείωτες, παρά το γεγονός ότι ο ΟΑΣΑ διαμηνύει πως το επιβατικό κοινό «έχει ανταποκριθεί εξαιρετικά στο νέο σύστημα». Κι αν το προηγούμενο διάστημα οι ουρές αφορούσαν επιβάτες που περίμεναν σε αυτές για να προμηθευτούν την προσωποποιημένη ηλεκτρονική κάρτα, τις τελευταίες μέρες στις ουρές συνωστίζονται ακόμα και οι επιβάτες που περιμένουν να προμηθευτούν τα απλά ηλεκτρονικά εισιτήρια!
Ενδεικτικά αναφέρεται, ότι σήμερα, στα τρία εκδοτικά μηχανήματα στο σταθμό «Άγιος Αντώνιος», είχαν σχηματιστεί τεράστιες ουρές επιβατών, που περίμενων για την έκδοση ενός απλού εισιτηρίου! Ίδια εικόνα εμφάνιζαν τα εκδοτήρια (γκισέ) και άλλων σταθμών, καθώς οι κατηγορίες του πληθυσμού που δικαιούνται μειωμένο κόμιστρο (π.χ. φοιτητές, ηλικιωμένοι άνω των 65 ετών κ.λ.π), δεν μπορούν ακόμα να εξυπηρετηθούν από τα αυτόματα εκδοτικά μηχανήματα, δεδομένου ότι δεν έχουν ρυθμιστεί σχετικά, ώστε να εκδίδουν και εισιτήρια των 0,60 ευρώ! Η διοίκηση του ΟΑΣΑ σκοπίμως δεν έχει επιτρέψει ως τώρα να συμβεί αυτό, καθώς φοβάται την καταστρατήγηση της χρήσης μειωμένων εισιτηρίων και από μη δικαιούχους! Έτσι, οι ηλικιωμένοι επιβάτες, προκειμένου να προμηθευτούν το εισιτήριο των 0,60 ευρώ, θα πρέπει αναγκαστικά να υφίστανται «καψώνι», περιμένοντας στις ουρές των εκδοτηρίων! Η εναλλακτική λύση που έχουν να επιλέξουν, είναι να ζητήσουν και αυτοί την έκδοση προσωποποιημένης ηλεκτρονικής κάρτας, ώστε στη συνέχεια να μπορούν να τη «φορτίζουν» με το ποσό που επιθυμούν από τα αυτόματα μηχανήματα! Όμως, αυτό δεν το γνωρίζουν.
Την ίδια στιγμή, προβλήματα υπάρχουν και για τους επιβάτες που επιθυμούν να αγοράσουν μεμονωμένα εισιτήρια του 1,40 ευρώ, καθώς τα μηχανήματα δεν δέχονται τα χαρτονομίσματα των 20 και 10 ευρώ για την αγορά μόνο ενός εισιτηρίου! Όμως, αυτό οι επιβάτες το διαπιστώνουν στην πράξη, δηλαδή, μόλις βρεθούν τετ-α-τετ με το μηχάνημα, δεδομένου ότι κανείς δεν τους ενημερώνει σχετικά πριν φτάσουν σε αυτό! Η ρύθμιση των μηχανημάτων να μην εκδίδουν μεμονωμένα εισιτήρια του 1,40 ευρώ με τη χρήση 20ευρου ή 10ευρου, είναι συνειδητή επιλογή της διοίκησης του ΟΑΣΑ, καθώς φοβάται ότι δεν θα επαρκεί η τροφοδοσία των μηχανημάτων με «ψιλά» προκειμένου να δίνουν ρέστα! Έτσι, για την προμήθεια ενός απλού εισιτηρίου, ο επιβάτης καλό είναι να χρησιμοποιεί κέρματα ή το πολύ χαρτονομίσματα των 5 ευρώ!
Στο μεταξύ, τα «καψώνια» της διοίκησης του ΟΑΣΑ προς το επιβατικό κοινό, δεν σταματούν εδώ. Ακόμα και το σταδιακό κλείσιμο των πυλών των σταθμών, δεν θα ανακοινώνεται προηγουμένως, αλλά θα γίνεται ξαφνικά! Η διοίκηση του ΟΑΣΑ θα προχωρά στο κλείσιμο πυλών, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση, για να αποφεύγει φαινόμενα διαμαρτυριών από πλευράς συνδικαλιστών, οι οποίοι πριν λίγες μέρες άνοιξαν τις μπάρες στο σταθμό «Άγιο Αντώνιο» για πάνω από μία ώρα, επιτρέποντας την ελεύθερη διέλευση των επιβατών. Υπενθυμίζεται, ότι από την περασμένη Δευτέρα, οι μπάρες έχουν κλείσει στους σταθμούς «Άγιος Αντώνιος», «Αεροδρόμιο», «Δουκίσης Πλακεντίας» και «Ελαιώνας» που έκλεισαν από την περασμένη Δευτέρα.
Στα σοβαρά προβλήματα που επιτείνουν την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού, συγκαταλέγεται και ο περιορισμένος αριθμός των αυτόματων εκδοτικών μηχανημάτων ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που δεν επαρκούν για την εξυπηρέτηση του μεγάλου όγκου των επιβατών. Σε όλο το δίκτυο της ΣΤΑΣΥ έχουν εγκατασταθεί συνολικά 293 αυτόματα εκδοτικά μηχανήματα. Υπάρχουν, όμως, σταθμοί στους οποίους οι επιβάτες εξυπηρετούνται μόνο από ένα μηχάνημα, όπως για παράδειγμα στην «Αγία Παρασκευή», ενώ στο σταθμό του «Χολαργού» για να φτάσει ο επιβάτης στο μοναδικό εκδοτικό μηχάνημα, πρέπει να περάσει στην απέναντι αποβάθρα! Μέχρι τώρα στους σταθμούς αυτούς, η έκδοση των χάρτινων εισιτηρίων γινόταν τουλάχιστον από τρία μηχανήματα.
Η διοίκηση του ΟΑΣΑ προσπαθεί να επιλύσει το πρόβλημα αυτό με την αναβάθμιση ορισμένων εκ των εκδοτικών μηχανημάτων του χάρτινου εισιτηρίου, ώστε να έχουν περισσότερες επιλογές οι επιβάτες. Ωστόσο, πρόκειται για διαδικασία η οποία ήδη έχει καθυστερήσει, με αποτέλεσμα οι εργασίες αναβάθμισης των πρώτων μηχανημάτων να αναμένονται το Δεκέμβριο!
Κατά τα άλλα η διοίκηση του ΟΑΣΑ υποστηρίζει ότι «το επιβατικό κοινό έχει ανταποκριθεί θερμά στο νέο σύστημα», ενώ προτρέπει τους επιβάτες στην έκδοση προσωποποιημένων ηλεκτρονικών καρτών ακόμη και εάν δεν εξυπηρετούν τον τύπο των μετακινήσεών τους.