Ουρές από τα ξημερώματα της Παρασκευής έκαναν δεκάδες καταναλωτές έξω από τις εισόδους μεγάλων πολυκαταστημάτων στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις τις χώρας, περιμένοντας να μπουν πρώτοι στα καταστήματα και να εκμεταλλευτούν τις προσφορές της Μαύρης Παρασκευής του εμπορίου, που διοργανώνεται φέτος για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά και στην Ελλάδα.

Με τους νέους να αποτελούν την πλειονότητα των καταναλωτών και τις μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρονικών και τεχνολογικών ειδών να συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για αγορές, η ελληνική Black Friday –θα διαρκέσει έως και το Σάββατο για τα φυσικά καταστήματα και έως την Κυριακή για τα ηλεκτρονικά -, θα ενισχύσει τον τζίρο όπως ελπίζουν οι έμποροι. Ωστόσο, σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις και παρά τον συνωστισμό σε ορισμένες επιχειρήσεις, η συνολική εικόνα της αγοράς δεν θύμιζε χθες σε τίποτα τις εικόνες στα καταστήματα άλλων χωρών της Ευρώπης και της Αμερικής όπως άλλωστε και οι μειώσεις των τιμών στα προϊόντα καθώς εκεί φτάνουν να πωλούνται ακόμα και κάτω του κόστους. Οι ελληνικές επιχειρήσεις είχαν φέτος καλύτερη οργάνωση, ξεκινώντας από νωρίς τη διαφήμιση για την επερχόμενη Black Friday, αλλά και στοκάροντας εμπορεύματα, κυρίως οι μεγάλες επιχειρήσεις, τα οποία διαθέτουν τις ημέρες αυτές. Μάλιστα γνωστή επιχείρηση ηλεκτρονικών ειδών και ψυχαγωγίας χθες πρόσφερε ακόμα και καφέ στους πελάτες της που περίμεναν στις ουρές να ανοίξει το κατάστημα σε κεντρικό σημείο της Αθήνας.

Φέτος, όπως είχε προαναγγείλει και η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, η συμμετοχή του εμπορικού κόσμου είναι μεγαλύτερη και σχεδόν το σύνολο των μεγάλων και των μικρομεσαίων καταστημάτων στους μεγάλους εμπορικούς δρόμους κυρίως της Αθήνας πραγματοποιεί προσφορές. Ωστόσο δεν διαφέρουν σε τίποτα αναφορικά με τα ποσοστά που ίσχυαν το δεκαπενθήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων του Νοεμβρίου, εκτός από μεγαλύτερες προσφορές σε συγκεκριμένα προϊόντα. Δεν λείπουν μάλιστα και εκείνοι που επισημαίνουν ότι μετά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις και λίγο πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων η Black Friday κερδίζει απλώς ένα κομμάτι του τζίρου που μεταφέρεται και ο οποίος θα λείπει στη συνέχεια από τις γιορτινές αγορές.

Πάντως η ελληνική αγορά δίνει τον δικό της χρώμα στο ξενόφερτο αυτό έθιμο. «Μόλις ένα χρόνο από την εισαγωγή της Black Friday στην Ελλάδα η διάρκειά της από μία ημέρα επεκτάθηκε σε τρεις, ακόμα και σε εβδομάδα. Από του χρόνου το πιο πιθανό είναι να την αποκαλούμε “Greek Black Week”», δηλώνει πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης.

Η φετινή Black Friday προσείλκυσε εκτός από τις εμπορικές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις από τον κλάδο των υπηρεσιών καθώς επιχειρήσεις από τον κλάδο του τουρισμού και της ψυχαγωγίας επικοινώνησαν στο κοινό προσφορές για ταξίδια στο διάστημα των γιορτών των Χριστουγέννων.

Αντίθετοι πάντως είναι οι εμποροϋπάλληλοι, οι οποίοι πραγματοποίησαν συγκέντρωση έξω από το υπουργείο Εργασίας διαμαρτυρόμενοι απέναντι στην «ξενόφερτη και επιθετική στρατηγική πωλήσεων τύπου Black Friday που εισάγουν οι μεγάλες επιχειρήσεις και οι οποίες όχι μόνο καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο, αλλά επιπλέον εκμεταλλεύονται καταναλωτές και εργαζόμενους».