Στη συριζαϊκή ανάγνωση του Μάρσαλ ΜακΛούαν φαίνεται πως το πρόσωπο είναι το μήνυμα. Εξού και για πρώτη φορά στα χρονικά εν ενεργεία πρωθυπουργός πρωταγωνιστεί σε διαφημιστικό χωρίς να βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο. Ο λόγος για το περίφημο σποτάκι για το κοινωνικό μέρισμα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Εκείνο για το οποίο επιστρατεύτηκε ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας –αλλά και εικόνες που παραπέμπουν στο κύρος του, σαν το πάτωμα – σκακιέρα του Μαξίμου –προκειμένου να κοινωνήσει τα πλεονεκτήματα του «προϊόντος» –βλέπε κοινωνικό μέρισμα –στους «καταναλωτές». Στο 1 λεπτό και 53 δεύτερα που διαρκεί ο σκηνοθέτης φρόντισε να συνδυάσει πολλές κλασικές μεθόδους. Επίκληση στο συναίσθημα, για παράδειγμα. Οπως στη σκηνή που μια συνταξιούχος βγάζει από το πορτοφόλι της μόλις ένα πεντάευρω –άρα δεν μπορεί να αγοράσει καν το μαριδάκι από το πλάνο που ακολουθεί. Αλλά και επίκληση στη λογική. Οπως τα πλάνα που ακολουθούν, με τον Πρωθυπουργό να διορθώνει το κείμενο του διαγγέλματός του, ενώ η φωνή του ακούγεται ως «χαλί» να το εκφωνεί. Ο θεατής, άρα «παίρνει» όλα τα απαραίτητα νούμερα. Κοινώς, η δουλειά ήταν επαγγελματική. Πέτυχε, όμως, το στόχο του το σποτάκι;

Οι προθέσεις

Τι λένε οι ειδικοί; Το κοντινό στο τσιπρικό χαμόγελο έπεισε το κοινό; Η κυρία στο φινάλε με το κόκκινο πουλόβερ; Υποδύθηκε με επιτυχία τη χαρούμενη δικαιούχο; Πώς το είδε ένας διαφημιστής; «Για το κοινό του ήταν μια χαρά». Οταν λέει «κοινό», προσθέτει, πως δεν αναφέρεται μόνο στη δυνητική εκλογική πελατεία αλλά και στο εσωκομματικό ακροατήριο. Το σποτ, δηλαδή, μπορεί να εκληφθεί και ως μια απόπειρα υπενθύμισης της χαμένης αριστεροσύνης τους. Μια προσπάθεια να τονώσει το ηθικό των συντρόφων. Ετσι εξηγεί και το σενάριο. Γιατί; Επειδή «πατά στο διχασμό που έχει καλλιεργήσει από την πρώτη στιγμή ο ΣΥΡΙΖΑ. Το μοτίβο “εκείνοι και οι άλλοι” που υπάρχει σε κάθε αφήγημά του». Για όλους αυτούς τους λόγους ο εν λόγω επαγγελματίας της διαφήμισης βρίσκει το προϊόν επιτυχημένο. Εξάλλου, συμπληρώνει, «με το κοινωνικό μέρισμα ο Τσίπρας δημιούργησε την ατζέντα κι η ΝΔ ακολουθεί». Δεν έχει κι άδικο. Οσο για το κάστινγκ; Δεν ξαφνιάζει που είναι προσωποκεντρικό. «Ο Τσίπρας ήταν και είναι το δυνατό χαρτί του κόμματος». Θυμίζει, όμως, πως αν και είναι η πρώτη διαφήμιση που πρωταγωνιστεί πρωθυπουργός, η γενική ιδέα έχει ξαναπαίξει. «Με εντολή Σαμαρά».