Ανατροπές στον έλεγχο εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων φέρνουν οι αποφάσεις τους Συμβουλίου της Επικρατείας.

Η τελευταία μάλιστα απόφασή του, που ορίζει ότι οι ελληνικοί τραπεζικοί λογαριασμοί δεν αποτελούν συμπληρωματικά στοιχεία, καθώς οι φορολογικές Αρχές μπορούσαν να τους έχουν στη διάθεσή τους εντός της πενταετίας, εντός δηλαδή της κανονικής περιόδου παραγραφής, ανατρέπει τον προγραμματισμό και τον έλεγχο κατά προτεραιότητα μεγάλων φορολογικών υποθέσεων.

Στις 31 Δεκεμβρίου 2017 παραγράφονται:

Οι εκκρεμείς υποθέσεις για τη χρήση του 2011, καθώς συμπληρώνεται πενταετία.

Οι υποθέσεις της χρήσης του 2006 για τις οποίες υπάρχουν συμπληρωματικά στοιχεία και ο χρόνος παραγραφής είναι 10ετής. Η τελευταία απόφαση του ΣτΕ ορίζει ότι στα συμπληρωματικά στοιχεία δεν περιλαμβάνονται τα στοιχεία από τις ελληνικές τράπεζες. Ομως «συμπληρωματικά στοιχεία» αποτελούν τα στοιχεία που μπορεί να προκύπτουν από: τις τράπεζες του εξωτερικού που φέρνουν στο επίκεντρο περίπου 100 φακέλους, καταγγελίες, εικονικά τιμολόγια, offshore εταιρείες.

Οι υποθέσεις της χρήσης του 2001 για τις οποίες δεν είχαν υποβληθεί δηλώσεις.

Αν έως τις 31 Δεκεμβρίου δεν εκδοθούν για τις παραπάνω υποθέσεις εντολές ελέγχου ή πράξεις καταλογισμού προστίμων, οι υποθέσεις αυτές, όπως και χιλιάδες άλλες, οδηγούνται οριστικά στο αρχείο.

Για τον λόγο αυτό, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ετοιμάζει νέες οδηγίες προς τα Ελεγκτικά Κέντρα και τις εφορίες για τον έλεγχο εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων.

Οι ελεγκτές θα πρέπει να ανεβάσουν ταχύτητες και να επιδοθούν σε ένα σπριντ 30 ημερών προκειμένου να εκδώσουν εντολές ελέγχου και οριστικές πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού φόρων και προστίμων σε όσο το δυνατόν περισσότερες υποθέσεις για να προλάβουν την παραγραφή τους.

ΦΑΚΕΛΟΙ ΠΟΥ ΑΝΟΙΓΟΥΝ. Μετά τις αλλεπάλληλες αποφάσεις του ΣτΕ, οι φορολογικοί φάκελοι που θα ανοίξουν κατά προτεραιότητα οι ελεγκτές αφορούν:

1. Υποθέσεις της πενταετίας 2001-2005. Ελέγχονται αυτές για τις οποίες έχει διαπιστωθεί ότι δεν έχουν υποβληθεί φορολογικές δηλώσεις (εισοδήματος και παρακρατούμενων φόρων). Για τις υποθέσεις αυτές ισχύει 15ετής περίοδος παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργήσει έλεγχο. Στο επίκεντρο των ελεγκτών βρίσκεται η χρήση του 2001, η οποία παραγράφεται στο τέλος του έτους.

2. Υποθέσεις της πενταετίας 2006-2010. Ελέγχονται όσες μετά τη λήξη της κανονικής πενταετούς προθεσμίας παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για έλεγχο, έφθασαν στις φορολογικές Αρχές «συμπληρωματικά στοιχεία» που αποδεικνύουν ότι τα πραγματικά εισοδήματα των φορολογουμένων είναι μεγαλύτερα από αυτά που έχουν δηλωθεί και ελεγχθεί ή ότι οι δηλώσεις που υπέβαλαν ήταν ανακριβείς. Σύμφωνα με την τελευταία απόφαση του ΣτΕ οι ελληνικοί τραπεζικοί λογαριασμοί δεν είναι συμπληρωματικά στοιχεία. Αντίθετα, οι τραπεζικοί λογαριασμοί της αλλοδαπής είναι συμπληρωματικά στοιχεία, επομένως η παραγραφή γι’ αυτούς είναι 10ετής από το τέλος του έτους που έπρεπε να υποβληθεί η φορολογική δήλωση. Στο τέλος Δεκεμβρίου παραγράφεται η χρήση του 2006. Σημειώνεται ότι για να παραταθεί η παραγραφή από πέντε σε δέκα έτη, τα συμπληρωματικά στοιχεία πρέπει να έχουν παραδοθεί στη φορολογική Αρχή μετά την πενταετία. Αν, αντιθέτως, ήταν γνωστά στη φορολογική Αρχή εντός της πενταετίας, δεν επεκτείνεται η παραγραφή.

ΟΙ ΛΙΣΤΕΣ. Με βάση την πρόσφατη απόφαση, δεν επιτρέπεται πλέον να διενεργηθούν φορολογικοί έλεγχοι με διασταυρώσεις στοιχείων ανάμεσα σε κινήσεις τραπεζικών λογαριασμών και σε δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων για τα έτη πριν από το 2011, καθώς τα στοιχεία των κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών δεν θεωρούνται «συμπληρωματικά» και έτσι δεν είναι πλέον νόμιμη η παράταση της περιόδου παραγραφής των αξιώσεων του Δημοσίου από 5ετία σε 10ετία. Συνεπώς, δεν μπορούν πλέον να ελεγχθούν και να διασταυρωθούν εισοδήματα μέχρι και το 2010 με κινήσεις τραπεζικών λογαριασμών άνω των 300.000 ευρώ την περίοδο 2000-2012, που περιλαμβάνονται σε λίστα 65 CD. Τα μόνα έτη για τα οποία μπορούν να ελεγχθούν πλέον οι φορολογούμενοι της λίστας αυτής είναι το 2011 και το 2012. Το 2011 παραγράφεται στις 31 Δεκεμβρίου 2017, οπότε θα μείνουν πλέον προς έλεγχο και διασταύρωση με τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών μόνο οι δηλώσεις που υπέβαλαν οι φορολογούμενοι της λίστας αυτής για το έτος 2012.

3. Υποθέσεις των χρήσεων 2008 και μετά. Στο στόχαστρο μπαίνουν υποθέσεις για τις οποίες η προθεσμία παραγραφής παρατάθηκε από τα 5 στα 20 έτη λόγω διαπίστωσης μεγάλης φοροδιαφυγής, εικονικών/ πλαστών τιμολογίων, κ.λπ. Στην περίπτωση αυτή ισχύει 20ετής παραγραφή.

4. Υποθέσεις της τελευταίας πενταετίας 2011-2016. Για τις υποθέσεις αυτές η κανονική πενταετής περίοδος παραγραφής δεν έχει ακόμη λήξει. Στο τέλος του έτους παραγράφεται η χρήση του 2011, που σημαίνει ότι οι ελεγκτές θα πρέπει μέσα στις επόμενες 30 ημέρες να τρέξουν τις υποθέσεις μεγαλοκαταθετών για τη χρήση του 2011.

Παραδείγματα

1. Αν μία λίστα καταθετών εξωτερικού για το έτος 2006 έχει κοινοποιηθεί στο ελληνικό Δημόσιο εντός της πενταετούς παραγραφής της χρήσης 2006, δηλαδή μέχρι το 2012, τότε δεν αποτελεί αυτό συμπληρωματικό στοιχείο, και άρα δεν επιμηκύνεται η παραγραφή.

2. Αν φορολογούμενος έχει καταχωρίσει το 2009 εικονικά φορολογικά στοιχεία (τα οποία είναι στοιχεία συμπληρωματικά καταρχήν), και το 2015 (εντός 5 ετών από την υποβολή της φορολογικής δήλωσης του 2009) γνωστοποιήθηκε πληροφοριακό δελτίο στη ΔΟΥ που την ενημέρωνε ότι έχει καταχωρήσει εικονικά στοιχεία, η ΔΟΥ όφειλε να προβεί σε καταλογισμό εντός του 2015. Αλλιώς, παραγράφεται το δικαίωμά της προς καταλογισμό. Μόνο αν κοινοποιηθεί το πληροφοριακό δελτίο μετά τα πέντε έτη επιμηκύνεται η παραγραφή στα δέκα έτη.

Υπουργείο Οικονομικών

Ερχεται αναδρομικό κούρεμα σε πρόστιμα

Σε μείωση των φορολογικών προστίμων και μάλιστα αναδρομικά προχωρά το υπουργείο Οικονομικών. Οι αλλαγές θα περιλαμβάνονται σε νέα νομοθετική ρύθμιση που θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή. Με τις νέες ρυθμίσεις μειώνονται φορολογικά πρόστιμα και πρόσθετοι φόροι ως εξής:

– Υποθέσεις έως τη χρήση 2013: Για τις υποθέσεις που έχει ολοκληρωθεί φορολογικός έλεγχος και αφορούν μέχρι και τη χρήση του 2013 το πρόστιμο του κύριου φόρου μειώνεται και από 120% περιορίζεται σε 10% έως 50%, ανάλογα με το αντικείμενο της φορολογίας. Παράλληλα επιβάλλεται προσαύξηση που θα υπολογίζεται με ετήσιο επιτόκιο 8,76%.

– Υποθέσεις από τη χρήση 2014 και μετά: Για τις υποθέσεις φορολογικού ελέγχου σε χρήσεις από την 1η Ιανουαρίου 2014 μέχρι και την έκδοση πράξης βεβαίωσης θα επιβάλλεται μόνο το ετήσιο επιτόκιο επί του κύριου φόρου ύψους 8,76% ετησίως.

– Υποθέσεις που εκκρεμούν στα δικαστήρια. Οι αλλαγές στα πρόστιμα θα ισχύσουν αναδρομικά ακόμη και για τις υποθέσεις που εκκρεμούν ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων ή στα διοικητικά δικαστήρια.

– Εκπρόθεσμες χρεωστικές δηλώσεις έως 2013: Για δηλώσεις που έχουν υποβληθεί εκπρόθεσμα έως και τη χρήση 2013 και προκύπτει φόρος, τότε δεν θα επιβάλλεται ο πρόσθετος φόρος 60% του κύριου φόρου, αλλά μόνο το πρόστιμο του τόκου, δηλαδή η προσαύξηση που θα υπολογίζεται με ετήσιο επιτόκιο 8,76%.

– Εκπρόθεσμες χρεωστικές δηλώσεις από το 2014: Στις περιπτώσεις υποβολής εκπρόθεσμων χρεωστικών φορολογικών δηλώσεων για τις χρήσεις από την 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά θα επιβάλλεται μόνο το ετήσιο επιτόκιο 8,76%.

– Τροποποιητικές δηλώσεις: Οι φορολογούμενοι που βρίσκονται υπό έλεγχο θα έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν στην υποβολή τροποποιητικών και διορθωτικών φορολογικών δηλώσεων και για το χρονικό διάστημα από την έκδοση του σημειώματος αποτελεσμάτων του φορολογικού ελέγχου μέχρι και την κοινοποίησή του στον φορολογούμενο. Μέχρι σήμερα επιτρέπεται η υποβολή δηλώσεων μέχρι και την έκδοση του σημειώματος και όχι στο διάστημα από την έκδοση έως την κοινοποίηση.