Ηλεκτρονική αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων το 2018 και μόνιμες θέσεις γενικών διευθυντών και γενικών γραμματέων στο Δημόσιο φέρνει, μεταξύ άλλων, η ολοκλήρωση της τεχνικής συμφωνίας της κυβέρνησης με τους δανειστές. Στο επίκεντρο της χθεσινής τρίωρης συνάντησης της υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης Ολγας Γεροβασίλη με τους εκπροσώπους των θεσμών βρέθηκε η υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων στη Δημόσια Διοίκηση. Μία από τις βασικές αλλαγές που πρόκειται να μπει σε εφαρμογή από τον Ιανουάριο του 2018 έχει να κάνει με τον τρόπο αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, ο οποίος πλέον γίνεται ψηφιακός, στα πρότυπα, όπως όλα δείχνουν, των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών κατοικιών.
Η επιλογή αυτής της λύσης έρχεται μετά τα εμπόδια που μπήκαν κατά τη διαδικασία της πρώτης αξιολόγησης στο Δημόσιο. Υπενθυμίζεται πως στην πρώτη αξιολόγηση για το έτος 2016 το υπουργείο είχε να αντιμετωπίσει τη μαζική για μεγάλο χρονικό διάστημα συμμετοχή των υπαλλήλων στην απεργία – αποχή που είχε κηρύξει από τον περασμένο Μάρτιο η ΑΔΕΔΥ. Αυτός ήταν και ο λόγος που η Γεροβασίλη προχώρησε στην κατάθεση τροπολογίας στη Βουλή, με την οποία η ευθύνη της ολοκλήρωσης της διαδικασίας πέρασε στους προϊσταμένους, ορίζοντας πως σε περίπτωση που δεν προβούν στην αξιολόγηση δεν θα μπορούν να διεκδικήσουν εκ νέου θέσεις ευθύνης. Κύκλοι, ωστόσο, του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης τονίζουν πως η συγκεκριμένη πρόταση της ηλεκτρονικής αξιολόγησης, η οποία σημειωτέον δεν είναι μνημονιακή υποχρέωση, υλοποιείται στο πλαίσιο της ψηφιοποίησης των λειτουργιών και των υπηρεσιών του υπουργείου, φέρνοντας στην πραγματικότητα στον δημόσιο τομέα μια νέα κουλτούρα. Στη χθεσινή συνάντηση, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι των θεσμών εκτίμησαν θετικά τόσο την πρώτη εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων όσο και την εφαρμογή του Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας με τη χρήση ψηφιακής πλατφόρμας. Υπενθυμίζεται πως ο πρώτος κύκλος κινητικότητας για το 2017 άρχισε στα μέσα Νοεμβρίου και εγκρίθηκαν από την Επιτροπή Κινητικότητας συνολικά 456 προς μετάταξη θέσεις, εκ των οποίων 108 είναι στο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, 98 στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και 63 στο υπουργείο Υγείας.
ΟΙ ΓΕΝΙΚΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ. Τετραετή θητεία θα έχουν πλέον οι γενικοί διευθυντές και οι γενικοί γραμματείς στα υπουργεία. Σκοπός της κίνησης αυτής, όπως υποστηρίζεται, είναι να παύσει η πλήρωση των συγκεκριμένων θέσεων από το εκάστοτε κυβερνών κόμμα και να επιλέγονται στελέχη με διαδικασίες ΑΣΕΠ. Μέσα στον Δεκέμβριο πιστεύεται πως θα έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές προκηρύξεις. Ηδη, μάλιστα, η πρώτη θέση που προκηρύχθηκε είναι αυτή του γενικού γραμματέα του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Από την παραπάνω διαδικασία εξαιρούνται τα υπουργεία Εξωτερικών, Προστασίας του Πολίτη και Εθνικής Αμυνας.
Πώς θα επιλέγονται διευθυντές και γενικοί γραμματείς
Η επιλογή των γενικών διευθυντών και γενικών γραμματέων θα γίνει από τη δεξαμενή του Μητρώου Επιτελικών Στελεχών ενώ οι υποψηφιότητες θα αξιολογηθούν από το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Διοικήσεων (ΕΣΕΔ) υπό το ΑΣΕΠ. Τονίζεται πως το ΕΣΕΔ αποτελείται από τρεις εκπροσώπους του ΑΣΕΠ, έναν εκπρόσωπο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, έναν εκπρόσωπο του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ), έναν εκπρόσωπο του Συνηγόρου του Πολίτη, έναν εμπειρογνώμονα που ορίζεται από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης, έναν εμπειρογνώμονα σε θέματα διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού που ορίζεται από την ΑΔΕΔΥ κι έναν εμπειρογνώμονα που ορίζεται από τις κεντρικές εργοδοτικές οργανώσεις (ΣΕΒ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ)