Μ’ ακούεικανείς;

Η είδηση είναι ότι υπάρχουν δύο στους εκατό οι οποίοι εκτιμούν πως το επόμενο δωδεκάμηνο κάτι θα καταφέρουν να βάλουν στην άκρη για αποταμίευση και ένα επιπρόσθετο 6% που εκτιμά ότι υπάρχουν πιθανότητες. Ολοι οι υπόλοιποι ή τα βγάζουν τσίμα τσίμα πέρα ή τρώνε και από τα έτοιμα. Η έρευνα καταναλωτών του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών στο ερώτημα για την πρόθεση αποταμίευσης βγάζει μια εικόνα μαύρη και άραχνη. Αν ρίξουμε μια ματιά και στα υπόλοιπα ερωτήματα, ίδια μαυρίλα: 65% των ερωτηθέντων απαντούν πως «μόλις τα βγάζουν πέρα», έξι στους δέκα προβλέπουν χειρότερες μέρες όσον αφορά την οικονομική τους κατάσταση το επόμενο δωδεκάμηνο, σε ποσοστό 64% θεωρούν ότι θα υπάρξει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας. Η απορία μου είναι απλή: Κανένας δεν ακούει τι λέει ο Αλέξης Τσίπρας;

Εν αναμονή για Ελληνικό

Για τη Δευτέρα έχει προγραμματιστεί η συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Διοίκησης όπου θα συζητηθεί το Προεδρικό Διάταγμα με το μάστερ πλαν του Ελληνικού. Τις τελευταίες ημέρες διαφαίνονται σημάδια υπαναχώρησης ως προς το θέμα με τα ύψη των κτιρίων. «Ο όρος δεν είναι δεσμευτικός, αλλά δυνητικός» είπε την Πέμπτη από τη Βουλή η Λυδία Κονιόρδου, κάνοντας σαφή αναδίπλωση σε σχέση με τα όσα η ίδια είχε υπογράψει πριν από μερικές εβδομάδες. «Το υπέρμετρο ύψος δεν συνάδει με την ύπαρξη αρχαιοτήτων και το ιστορικό αττικό τοπίο, και κρίνεται σκόπιμο να επανεξεταστούν τα προτεινόμενα υψηλά κτίρια κατά την εκπόνηση των πολεοδομικών μελετών» ανέφερε η υπουργική απόφαση της 8ης Νοεμβρίου, που φέρει την υπογραφή της. Επειδή όμως έχουν δει πολλά τα μάτια μας στην περίπτωση του Ελληνικού, οποιαδήποτε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη.

Η υπερφορολόγηση«τρώει» και εξαγωγές

Δύο στοιχεία τα οποία ανέδειξε ο Γιάννης Στουρνάρας κατά τη χθεσινή του ομιλία στο συνέδριο «Εξαγωγές για ανάπτυξη» δείχνουν τον μακρύ δρόμο που έχει να διανύσει ακόμα η χώρα για να βρει τη θέση που της αξίζει στο εξαγωγικό στερέωμα. Η Ελλάδα καταλαμβάνει την τελευταία και την προτελευταία θέση μεταξύ 137 χωρών όσον αφορά την παροχή φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις και εργασία. Τα στοιχεία δεν είναι της Τραπέζης της Ελλάδος, αλλά του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ. Και ο διοικητής της ΤτΕ είπε πως ναι μεν έχει γίνει πρόοδος με σταθερά ανοδική πορεία των εξαγωγών, αλλά κοντολογίς, όσο η υπερφορολόγηση δίνει το «παρών» και απουσιάζουν ένα σταθερό φορολογικό σύστημα, ένα ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο διευκόλυνσης των επενδύσεων και αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, ουσιαστική βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης της χώρας δεν πρόκειται να έρθει.

Μικρή ΔΕΗ για εργαζομένους;

Το καθεστώς που προέβλεπε ο καταργημένος νόμος της Μικρής ΔΕΗ σχετικά με το προσωπικό των προς πώληση μονάδων, δηλαδή η υποχρέωση του αγοραστή να διατηρήσει τις θέσεις εργασίας για τουλάχιστον πέντε χρόνια, φαίνεται ότι προωθεί η κυβέρνηση. Το σκεπτικό της είναι απλό. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, δηλαδή στο σενάριο που βρίσκονται αγοραστές και πωλούνται οι μονάδες, δεδομένου ότι ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί Ιούνιο του 2018, η πλήρης μεταβίβασή τους δεν πρόκειται να έχει ολοκληρωθεί πριν από τα τέλη του 2018. Με πενταετή εξασφάλιση των θέσεων εργασίας, φτάνουμε ώς το 2023, δηλαδή σχεδόν έναν χρόνο πριν από τη λήξη λειτουργίας των μονάδων της Μεγαλόπολης, καθώς περίπου τότε υπολογίζεται ότι θα έχει εξαντληθεί και το κοίτασμα. Συνεπώς, με τη ρύθμιση εκτιμά ο Γιώργος Σταθάκης ότι αμβλύνεται σε μεγάλο βαθμό η αβεβαιότητα των 1.100 εργαζομένων της Μεγαλόπολης, όπου και το μεγάλο πρόβλημα. Τα πάντα ωστόσο θα εξαρτηθούν από το market test και το τι θα ζητήσουν οι ενδιαφερόμενοι. Αν για παράδειγμα οι ενδιαφερόμενοι δεν δεχθούν τον όρο των πέντε ετών, προφανώς και η κυβέρνηση θα το ξανασυζητήσει…

Αλαλούμ στο Μακεδονία

Αεροπλάνα προσγειώνονται στο Αεροδρόμιο Μακεδονία χωρίς συστήματα υποβοήθησης, ενώ εταιρείες όπως η Easy Jet ακυρώνουν πτήσεις οι οποίες κατευθύνονται αλλού. Οχι δεν φταίει μόνο η εδώ και μερικές ημέρες έντονη ομίχλη. Φταίνε οι λάθος επιλογές και οι παραλείψεις του Δημοσίου. Εδώ και μία εβδομάδα ο κανονικός διάδρομος έχει κλείσει λόγω προγραμματισμένων έργων για την αναβάθμισή του, με αποτέλεσμα οι απογειώσεις και οι προσγειώσεις να γίνονται στον βοηθητικό τροχόδρομο. Αλλα ο τελευταίος δεν διαθέτει ραδιοβοηθήματα, με αποτέλεσμα οι πιλότοι να πρέπει να προσγειώνουν ή να απογειώνουν τα αεροπλάνα με το μάτι. Η Easy Jet έκρινε ότι αυτό είναι επικίνδυνο και ακύρωσε τις πτήσεις της από και προς το Μακεδονία. Το θέμα αποτελεί από παλιά σημείο τριβής ανάμεσα στον Χρήστο Σπίρτζη και τη Fraport, τον παραχωρησιούχο πλέον του αεροδρομίου. Ο πρώτος υποστηρίζει ότι τα έργα είναι συγχρηματοδοτούμενα, και αν δεν γίνουν, τότε το Δημόσιο πρέπει να επιστρέψει στην ΕΕ τα χρήματα. Οι Γερμανοί, πάλι, υποστήριζαν ότι ο διάδρομος βρίσκεται σε καλή κατάσταση, δεν χρειαζόταν αναβάθμιση, και ότι εάν έκλεινε θα προκαλούνταν προβλήματα στις πτήσεις. Οπως και έγινε. Δηλαδή το απόλυτο αλαλούμ.

Αεροπλάνα προσγειώνονται στο Αεροδρόμιο Μακεδονία χωρίς συστήματα υποβοήθησης, ενώ εταιρείες όπως η Easy Jet ακυρώνουν πτήσεις οι οποίες κατευθύνονται αλλού. Οχι δεν φταίει μόνο η εδώ και μερικές ημέρες έντονη ομίχλη. Φταίνε οι λάθος επιλογές και οι παραλείψεις του Δημοσίου. Εδώ και μία εβδομάδα ο κανονικός διάδρομος έχει κλείσει λόγω προγραμματισμένων έργων για την αναβάθμισή του, με αποτέλεσμα οι απογειώσεις και οι προσγειώσεις να γίνονται στον βοηθητικό τροχόδρομο. Αλλα ο τελευταίος δεν διαθέτει ραδιοβοηθήματα, με αποτέλεσμα οι πιλότοι να πρέπει να προσγειώνουν ή να απογειώνουν τα αεροπλάνα με το μάτι. Η Easy Jet έκρινε ότι αυτό είναι επικίνδυνο και ακύρωσε τις πτήσεις της από και προς το Μακεδονία. Το θέμα αποτελεί από παλιά σημείο τριβής ανάμεσα στον Χρήστο Σπίρτζη και τη Fraport, τον παραχωρησιούχο πλέον του αεροδρομίου. Ο πρώτος υποστηρίζει ότι τα έργα είναι συγχρηματοδοτούμενα, και αν δεν γίνουν, τότε το Δημόσιο πρέπει να επιστρέψει στην ΕΕ τα χρήματα. Οι Γερμανοί, πάλι, υποστήριζαν ότι ο διάδρομος βρίσκεται σε καλή κατάσταση, δεν χρειαζόταν αναβάθμιση, και ότι εάν έκλεινε θα προκαλούνταν προβλήματα στις πτήσεις. Οπως και έγινε. Δηλαδή το απόλυτο αλαλούμ.