Το περίφημο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το τελικό σχέδιο για το οποίο ανακοινώνεται τις επόμενες ημέρες, αναμένεται ότι θα έχει «λίγο απ’ όλα»: όπως αναφέρεται στο πόρισμα που επεξεργάζεται η επιτροπή του υπουργείου Παιδείας, θα στεγάσει μια πλήρη Πολυτεχνική Σχολή (με όλες τις ειδικότητες του Πολυτεχνείου αλλά 4ετή φοίτηση), μια Οικονομική Σχολή, μια «μίνι» Ιατρική, ένα «νέο» Χαροκόπειο με Σχολή Διατροφής και μία ακόμη Σχολή Εφαρμοσμένω Τεχνών. Ακόμη, σε ορίζοντα τετραετίας αναμένεται ότι θα δίνει διδακτορικούς τίτλους, θα προσφέρει «ενισχυμένες» μεταπτυχιακές σπουδές και διετούς φοίτησης τμήματα επιπέδου ΙΕΚ από τον Σεπτέμβριο…
Ολα αυτά θα ανακοινωθούν την ίδια ημέρα που θα γίνεται στην Αθήνα η προγραμματισμένη Σύνοδος Πρυτάνεων ΑΕΙ. Κάτι που είναι προφανές ότι θα εξαναγκάσει τις διοικήσεις των πανεπιστημίων της χώρας σε αλλαγή ημερήσιας διάταξης, καθώς στη συζήτηση που γίνεται για τη δημιουργία του νέου ιδρύματος τα πανεπιστήμια δεν έχουν λάβει ώς σήμερα τον λόγο.
Τα παράδοξα

Τα παραπάνω ακολουθούνται και από παράδοξα: τρία τμήματα του νέου Πανεπιστημίου κρίνεται τώρα ότι δεν είναι δυνατόν να… πανεπιστημιοποιηθούν, οπότε πρέπει να περάσουν στο νέο ίδρυμα με τη μορφή των ΤΕΙ και μελλοντικά ή να ενταχθούν στον κύκλο των διετών προγραμμάτων επιπέδου επαγγελματικής κατάρτισης ή να οδηγηθούν στο κλείσιμο. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόκειται για τα Τμήματα Αισθητικών, Οδοντοτεχνιτών και Οπτομέτρησης – Οπτομετρίας. Οι φοιτητές που φοιτούν σήμερα ωστόσο στα τμήματα αυτά θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους κανονικά ως φοιτητές ΤΕΙ και στη συνέχεια, εάν το επιθυμούν, θα λάβουν επιπλέον μαθήματα και εξετάσεις για να συνεχίσουν τις σπουδές τους ώστε να πάρουν πανεπιστημιακό πτυχίο.
Τα νομικά προβλήματα

Βέβαια, από όλα αυτά τίποτα δεν είναι ακόμη βέβαιο και είναι πολύ πιθανό ο Πρωθυπουργός να βρεθεί ξανά με έναν πρόχειρο σχεδιασμό λίγες ημέρες πριν κληθεί να ανακοινώσει επίσημα τις λεπτομέρειές του, όπως έγινε και με την πρόταση του υπουργείου Παιδείας για κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Κι αυτό γιατί τα νομικά προβλήματα που προκύπτουν είναι πολλά: Τι θα γίνει με τις 4ετείς σπουδές στις νέες πολυτεχνικές σχολές, αφού στην Ελλάδα τα Πολυτεχνεία είναι 5ετούς φοίτησης και πλέον περιέχουν και έναν τίτλο μάστερ; Πώς θα ενταχθούν στη νομική «φυσιογνωμία» του τρία τμήματα που δεν θα γίνουν πανεπιστημιακού τύπου;
Πάντως, είναι προφανές ότι το βάρος δίνεται στη δημιουργία της Πολυτεχνικής Σχολής του νέου Πανεπιστημίου, πράγμα που εξηγεί και γιατί επελέγη ως πρόεδρος της πρώτης Διοικούσας Επιτροπής του ο πρώην πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Κώστας Μουτζούρης.
Τα τμήματα

Κατά τα άλλα, το «υπερ-ίδρυμα» είναι πολύ πιθανό να συνδεθεί τελικά και με την Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας σε επίπεδο μεταπτυχιακών σπουδών. Συγκεκριμένα και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες:
n Η Πολυτεχνική Σχολή του θα περιλαμβάνει Τμήματα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, Μηχανολογίας, Πολιτικών Μηχανικών, Τοπογράφων Γεωπληροφορικών, Πληροφορικής και Υπολογιστών, Μηχανικών Ναυπηγών, Βιοϊατρικής Τεχνολογίας, Βιομηχανικής Σχεδίασης και Παραγωγής.
– Η Σχολή Οικονομίας θα έχει τα Τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής, Διοίκησης Τουρισμού και Αρχειοθεσίας Βιβλιοθηκονομίας.
– Η Σχολή Διατροφής θα έχει Τμήμα Τροφίμων και Διατροφής και Οινολογίας.
– Η Εφαρμοσμένων Τεχνών τέσσερα τμήματα, εκ των οποίων Τμήμα Συντήρησης, Γραφιστικής και Ψηφιακών Συστημάτων και Τεχνολογίας Οπτικοακουστικών Μέσων.
– Η Σχολή Υγείας επτά τμήματα, όπως Φυσικοθεραπείας και Εργοθεραπείας, Ιατρικών Εργαστηρίων.
Οσον αφορά τα διετή τμήματα επιπέδου επαγγελματικής εκπαίδευσης που θα ξεκινήσουν σύμφωνα με τον σχεδιασμό από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, αυτά θα οδηγούν σε πτυχίο επιπέδου 5 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (ένα επίπεδο πιο κάτω από τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ) και, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, εκεί θα εισάγονται χωρίς εξετάσεις οι απόφοιτοι των επαγγελματικών λυκείων για να αποσυμφορηθούν και οι Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Τα παραπάνω είναι οι πυλώνες του σχεδιασμού που κάνει το υπουργείο Παιδείας με κύριους συνομιλητές τούς εκπροσώπους των ΤΕΙ, οι οποίοι και διεκδικούσαν επί χρόνια την ένταξή τους στον χώρο των πανεπιστημίων.