Η οικονομική κρίση μαζί με τις συνέπειές της σηματοδότησε για την Ελλάδα μια νέα εποχή. Αρνητικά ή θετικά συμπεράσματα έχουν κάνει την εμφάνισή τους στο προσκήνιο, αισιόδοξες ή απαισιόδοξες βλέψεις για το μέλλον, προβληματισμός, πίεση, ελπίδα για μια αλλαγή. Ποικίλα συναισθήματα μπερδεύονται με τη λογική, ενώ οι επιδιώξεις με τη ρεαλιστική προσέγγιση των πραγμάτων χάνονται αρκετά συχνά στην προπαγάνδα του λαϊκισμού.
Το ερώτημα που τίθεται όμως σε αυτό το σημείο, ή θα μου επιτρέψετε να χρησιμοποιήσω τον όρο «πρόκληση», είναι αν είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε δυναμικά, με ρεαλιστική πρόταση, συγκεκριμένη στρατηγική –ακόμα κι αν αυτή εμπεριέχει το όποιο πολιτικό κόστος –την ισχύουσα κατάσταση και τα προβλήματα.
Σε μια εποχή, λοιπόν, που τα πάντα επαναπροσδιορίζονται δεν δύναται να αφήσουμε κάτι στη μοίρα του ή να αποστασιοποιηθούμε από την προσπάθεια να το εξετάσουμε και να το προσαρμόσουμε στις νέες συνθήκες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Τα επιμελητήρια της χώρας ως θεσμοί μπορούν να αποτελέσουν το κατάλληλο βήμα ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας και των τοπικών οικονομιών; Εμείς μπορούμε να δώσουμε τις κατάλληλες κατευθύνσεις στον θεσμό ώστε να μας αποφέρει σίγουρα και ελπιδοφόρα αποτελέσματα που θα συμβάλουν στην αύξηση του εθνικού πλούτου; Η απάντηση οφείλει να είναι ρητή και δεσμευτική: φυσικά και μπορούμε, φυσικά και θέλουμε!
Ο συνδυασμός Ενωμένοι Επιχειρηματίες για τις εκλογές του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου στις 11, 12 και 13 Δεκεμβρίου στον Νομό Χανίων έθεσε εξαρχής τις βάσεις και τους άξονες πολιτικής βάσει των οποίων θεωρούμε ότι πρέπει να κινηθούμε, έτσι ώστε με οργανωμένη στρατηγική να πετύχουμε τους επιδιωκόμενους στόχους:
1) Προστασία της τοπικής οικονομίας. Οφείλουμε να θωρακίσουμε την τοπική οικονομία και επιχειρηματικότητα σε όλο τον νομό. Αυτό θα επιτευχθεί καταρχάς με την άμεση και συνεχή συνεργασία με όλους τους θεσμούς που άπτονται του ζητήματος. Πάταξη του λαθρεμπορίου, χτίσιμο νοοτροπίας προτίμησης και στήριξης των τοπικών καταστημάτων, συνεργασία με φορείς με σκοπό την πρόληψη, αλλά και τη θεραπεία του προβλήματος. Το θλιβερό λουκέτο πρέπει να εκλείψει από τα Χανιά.
2) Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας σε κάθε γειτονιά. Μέσα από στοχευμένες δράσεις ενισχύουμε την τοπική επιχειρηματικότητα, διεκδικούμε στοχευμένα πακέτα ΕΣΠΑ, μέσω της διαρκούς διαβούλευσης με φορείς εξασφαλίζουμε την ομαλή επιχειρηματικότητα, αποκτούμε και δημιουργούμε ζωντανούς εμπορικούς δρόμους κ.λπ.
3) Μεγαλύτερη ανακύκλωση του χρήματος. Είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε μια ανταγωνιστική αγορά σε ποιότητα και ποσότητα ώστε να δοθεί το κατάλληλο κίνητρο των αγορών εντός του νομού.
4) Αύξηση των εισροών από τον τουρισμό. Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και η προώθηση του τουριστικού προϊόντος αποτελούν βασική προτεραιότητα για την άνθηση και ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας. Μέσα από εξειδικευμένη έρευνα σε αγορές στόχους, τη σωστή προβολή των Χανίων (to the point) σε παγκόσμιο επίπεδο και τη συνεργασία – συμφωνία με κορυφαίους tour- operators και οργανισμούς, θα καταφέρουμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για την επίτευξη των στόχων μας: αύξηση των αριθμών, επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, αύξηση των εσόδων, ώθηση σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού κ.λπ.
5) Αύξηση των εισροών από τις εξαγωγές. Στόχος μας να βρεθούν τα προϊόντα της χανιώτικης γης σε κάθε ράφι του εξωτερικού. Η αναβάθμιση της ποιότητας και η προώθηση των PL προϊόντων οφείλουν να είναι σε πρώτο πλάνο. Το επιμελητήριο μπορεί και πρέπει να αποτελέσει τον μηχανισμό που θα εξασφαλίσει στους παραγωγούς τη δυνατότητα της διάθεσης των προϊόντων τους στις αγορές – στόχους. Αυτό θα επιτευχθεί μέσα από στρατηγικές συμφωνίες και με τη σφραγίδα του επιμελητηρίου. Πάμε στις αγορές, δεν περιμένουμε να έρθουν.
6) Branding. Στόχος μας είναι να κάνουμε τα Χανιά «brand name», να χτίσουμε πάνω στην υπεραξία του ονόματος, να κερδίσουμε μεγάλες αγορές της Ευρώπης, της Ασίας και της Αμερικής. Το branding εξασφαλίζει ανοιχτές πόρτες, υπεραξία και μαζικά οφέλη σε όλο το φάσμα του οικονομικού κύκλου.
Αυτές είναι ορισμένες προϋποθέσεις και συνθήκες του συμβολαίου μας με τη χανιώτικη κοινωνία και επιχειρηματικότητα. Ο Νομός Χανίων πρέπει να γίνει πρότυπο ανάπτυξης και Κέντρο Επιχειρηματικότητας.
Την επόμενη μέρα είναι κατανοητό και αρκετά εμφανές ότι το επίκεντρο της όλης συζήτησης η οποία θα μετουσιωθεί σε πράξη θα πρέπει να είναι η οικονομία.
Η υπεύθυνη και συνετή προσέγγιση των πραγμάτων θα μας εξασφαλίσει το προνόμιο της στρατηγικής εκμετάλλευσης της κατάστασης και κυρίως την αποφυγή της λανθασμένης εκτίμησης. Κυρίαρχη παράμετρος η οποία βρίσκεται σε πρώτο πλάνο δεν είναι άλλη από τη γνώση. Εχουμε τα σύγχρονα εργαλεία, έχουμε την όρεξη, έχουμε τη θέληση. Ας τα αξιοποιήσουμε. Αυτά θα μας οδηγήσουν στην επιτυχία, αυτά θα μας δώσουν το δικαίωμα του χειρισμού της κατάστασης, αυτά θα αντιστρέψουν το όποιο αρνητικό κλίμα σε θετικό, φέρνοντας την αλλαγή και το νέο.
Ο Αντώνης Ροκάκης είναι επικεφαλής του συνδυασμού Ενωμένοι Επιχειρηματίες για τις εκλογές του ΕΒΕ Χανίων