Τη μεγαλύτερη άνοδο των τελευταίων οκτώ ετών καταγράφουν οι τιμές φυσικού αερίου στη Βρετανία, έπειτα από την έκρηξη σε έναν από τους μεγαλύτερους κόμβους προμήθειας της Ευρώπης, στο Μπάουμγκαρτεν της Αυστρίας.
Μέσα σε λίγα λεπτά, οι τιμές χονδρικής στο φυσικό αέριο εκτινάχθηκαν κατά 23%, στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων τεσσάρων ετών, καθώς η έκρηξη ήρθε σε μια στιγμή αυξημένης ζήτησης στην Ευρώπη, λόγω των καιρικών συνθηκών. Συναγερμός επίσης σήμανε στην Ιταλία που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στην τροφοδοσία φυσικού αερίου καθώς καλύπτει τις ανάγκες της μέσω Αυστρίας, με τη χώρα να έχει κηρυχθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Η έκρηξη, που σύμφωνα με τον μέχρι χθες απολογισμό προκάλεσε έναν νεκρό, και 21 τραυματίες, σημειώθηκε στην εγκατάσταση φυσικού αερίου του Μπάουμγκαρτεν, στην Ανατολική Αυστρία, στα σύνορα με τη Σλοβακία, η οποία μεταφέρει το ένα δέκατο της συνολικής ευρωπαϊκής ζήτησης. Το συγκεκριμένο terminal είναι το βασικό κέντρο διανομής της Κεντρικής Ευρώπης για το αέριο που προέρχεται από Ρωσία και Νορβηγία, και σύμφωνα με την εταιρεία OMV, που ελέγχει την εγκατάσταση, η αποκατάσταση της ζημιάς θα πάρει ημέρες.
Ανάλογα με τον χρόνο της επισκευής, μπορεί να υπάρξουν επιπτώσεις και στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης που προς το παρόν δεν επηρεάζονται καθώς τροφοδοτούνται απευθείας από το δίκτυο αγωγών που ξεκινά από την Ουκρανία και φτάνει στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι μπορεί για σήμερα να μην υπάρχει πρόβλημα σε χώρες όπως η Ελλάδα, αυτό όμως δεν αποκλείεται να εμφανιστεί τις επόμενες ημέρες, και ανάλογα πάντα με τον χρόνο επισκευής της ζημιάς. Στην πράξη η έκρηξη του Μπάουμγκαρτεν αποτελεί καμπανάκι για την παλαιότητα αρκετών βασικών ενεργειακών υποδομών στην Ευρώπη. Λίγες ώρες νωρίτερα, μια ρωγμή, όχι μεγαλύτερη από το μέγεθος τρίχας και όχι μακρύτερη από το μήκος ενός χεριού, οδήγησε σε προσωρινό κλείσιμο το σύστημα αγωγών Forties, ενός υποβρύχιου δικτύου που μεταφέρει στα κέντρα κατανάλωσης της Βόρειας Ευρώπης το αέριο από τις πλατφόρμες της Βόρειας Θάλασσας. Επιπλέον είναι συχνό φαινόμενο να τίθεται εκτός λειτουργίας ο σταθμός αποθήκευσης αερίου στη Βρετανία, αφού οι πεπαλαιωμένοι αγωγοί καθιστούν τη λειτουργία του προβληματική.
Το μεγαλύτερο μέρος της ευρωπαϊκής υποδομής φυσικού αερίου κτίστηκε ανάμεσα στο 1960 και το 1980, καθώς η Σοβιετική Ενωση άνοιγε συνεχώς νέα πεδία στη Σιβηρία, προκειμένου να εξάγει ολοένα και περισσότερες ποσότητες αερίου στη Δύση. Σύντομα αυξήθηκε η παραγωγή και στη Βόρεια Θάλασσα. Οπως ακριβώς ένα παλιό πλυντήριο ρούχων ή ένα ψυγείο, έτσι και αυτές οι εγκαταστάσεις απαιτούν αυξημένα επίπεδα συντήρησης, καθώς η ολοένα και υψηλότερη ζήτηση ενέργειας συνεπάγεται μεγαλύτερες φθορές. Αλλά με τις σημερινές χαμηλές τιμές στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, ουδείς συζητά την αντικατάσταση μέρους αυτού του εξοπλισμού. Ετσι, οι βλάβες και οι ανησυχίες για επικίνδυνα περιστατικά θα γίνονται όλο και πιο συχνές.
Σε επίπεδο τιμών η χώρα με τις μεγαλύτερες επιπτώσεις ήταν η Βρετανία, όπου εδώ και ημέρες η αγορά «αγωνιζόταν» να απορροφήσει τους κραδασμούς από ζημιά σε αγωγό της Βόρειας Θάλασσας. Ούτως ή άλλως, η ζημιά συνέβη σε μια χρονική στιγμή όπου η ζήτηση λόγω των καιρικών συνθηκών είναι αυξημένη σε όλη τη Βόρεια Ευρώπη, από τη Βόρεια Ιταλία έως τη Σκανδιναβία.